Gaming PC Reviews Xbox One

Anarcute Review

Anarcute kan het best beschreven worden als een schattige riot simulator, waarin je moet protesteren tegen een kwaadaardige corporatie die de wereld in z’n macht heeft. Als er één iets is dat bestand is tegen corrupte overmacht, dan is het wel schattigheid. Het kawaii-gehalte van Anarcute ligt dan ook erg hoog en hoewel het concept misschien wat lachwekkend lijkt, zit het met de gameplay best goed. Onze volledige bevindingen van Anarcute lees je in onderstaande review.

Anarcute_Image2

De game begint meteen in hartje Japan, Tokio. Anarcute heeft ook een beetje de Japanse look en feel meegekregen, en uiteraard gretig gebruikt als inspiratiebron voor de schattige wezentjes die je moet zien te besturen. Protesteren is de boodschap, en als speler moet je een zo groot mogelijk aantal schattige protesteerders zien te verzamelen om het op te nemen tegen de kwaadaardige corporatie. Zij hebben de wereld onder een vlaag van censuur en dictatuur gestoken, maar dat is uiteraard buiten de wil van de ararcutists gerekend. Het spel geeft de storyline weer in een aantal korte, maar grappige cutscenes.

anarcute_screenshot1

De gameplay op zich is best simpel. Door andere leden van een riot wakker te schudden of te bevrijden uit cellen, kan je je groep vergroten en dus meer schade aanrichten. Automatisch neem je voorwerpen op die zich in de level bevinden die je uiteraard naar enkele snode politieagenten kunt smijten. Met simpele drukken op de A-knop kan je je tegenstanders ook gewoon knockout slaan, al komt er gelukkig wel meer dan dat bij kijken. Zo zal de grootte van je groep cruciaal zijn om gevechten te overleven en zal je als speler verschillende tactieken moeten toepassen om je groep zo groot mogelijk te houden én een stuk land te bevrijden.

Anarcute_Image3

Zoals eerder vermeld start je reis in Tokyo, maar al snel kan je ook gaan protesteren in andere grootsteden zoals Parijs, Miami en Reykjavik. Elke stad heeft z’n eigen unieke identiteit meegekregen en er wordt ook gretig van de gelegenheid gebruikgemaakt om nieuwe gameplay-elementen te introduceren. Zo wordt de gameplay van Anarcute nog best diep met de komst van upgrades, nieuwe abilities, de mogelijkheid om gebouwen te verwoesten en het gebruik van wapens. De ontwikkelaars van Anarcute bewijzen dat een simpel concept allesbehalve repetitief moet aanvoelen en de controls zijn perfect. Bovendien zijn de eindbaas-gevechten van een vrij hoge kwaliteit en zeker en vast uitdagend te noemen.

Anarcute_Image4

Wat betreft speelduur zit het met Anarcute ook best goed. Elke grootstad heeft een achttal levels die je kan doorlopen, en hoewel de meesten niet zo overdreven lang duren om te voltooien kan je toch heel wat uren doorbrengen in deze game. Vooral de laatste grootsteden zullen wat meer tijd vereisen om te voltooien, en dankzij het vinden van verborgen personages en collectibles is er ook nog voldoende reden om een level opnieuw te bezoeken.

De graphics van Anarcute moeten zeker niet onderdoen voor de naam van de game, want die zijn op z’n minst prima te noemen. De artstijl is uitstekend, maar vooral de eigen unieke sfeer die wordt gecreëerd in elke stad is ontzettend goed uitgewerkt. Verder kunnen we ook het vrij variërende level-ontwerp enkel maar toejuichen. Ook over de soundtrack hebben we absoluut weinig reden tot klagen: de schattige deuntjes zijn catchy én passen perfect bij de game.

anarcute_screenshot2Bekeken vanuit een technisch standpunt doet Anarcute het niet slecht op de Xbox One, de framerate is vrij stabiel en beelden zien er absoluut scherp uit. Wel is er heel soms een merkbare framedrop aanwezig als het er echt uitzonderlijk hevig aan toe gaat, maar gelukkig is het niet ernstig genoeg om je gameplay-ervaring te verhinderen

Conclusie Anarcute Review

Anarcute is best een unieke game en hoewel de basis van deze riot simulator eigenlijk heel simpel is, biedt de gameplay verrassend veel diepte dat samengaat met een evenals hoog fungehalte. Leuk om te spelen, het ziet er goed uit en de setting is goed uitgewerkt: deze schattige titel heeft het allemaal.

Anarcute

Ontwikkeld en uitgegeven door Anarteam

Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar op pc (Steam).