Gaming PS4 Reviews Virtual Reality

Batman: Arkham VR Review

Een van de meest opmerkelijke launchtitels voor de PlayStation VR is ongetwijfeld Batman: Arkham VR, waarin je bijna letterlijk in de huid kruipt van Gotham’s superheld. Ontwikkelaar Rocksteady maakt al heel wat jaren games met Batman in de hoofdrol maar hoe verloopt de transitie naar virtual reality? Je leest het hieronder in onze Batman: Arkham VR review.

Arkham VR kan je eigenlijk niet vergelijken met de andere Arkham games uit de franchise. De komst van virtual reality op de PlayStation 4 zorgt ervoor dat je op een volledig andere manier Batman kan ervaren. Arkham VR is dan ook een PSVR-game die je speelt met twee Move-controllers en gebruik maakt van room-tracking. Zo kan je bijvoorbeeld (beperkt) rondlopen alsof je zelf The Dark Knight zou zijn.

gallery-1475505766-batman-arkham-vr-alfred-1475077722

Batman: Arkham VR is een titel die een erg grote nadruk op storytelling legt. De game begint meteen in het befaamde ‘Wayne Residence’ waar Alfred je te wachten staat. Je ontdekt echter al snel dat Robin is gevangengenomen – vermoedelijk door de Joker – en mede-vigilante Nightwing blijkt niet te reageren. Al snel moet je dus de ingang naar de Batcave zien te vinden en te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Je zou weleens kunnen stellen dat er evenveel detective-elementen als Batman-elementen in Arkham VR voorkomen, wat zeker als een pluspunt mag beschouwd worden. Spoilers geven we liever niet, maar het mag wel duidelijk zijn dat Rocksteady de storytelling in Arkham VR ontzettend goed heeft aangepakt: met het (ietwat korte) plot zit het helemaal goed.

Eens je afdaalt in de Batcave kan je zelf de metamorfose van Bruce Wayne naar Batman ondergaan. Je krijgt dus je batsuit voorgeschoteld en ook allerlei bekende gadgets zal je kunnen gebruiken. Zo zal je kennismaken met de Batarangs, maar je krijgt ook een forensische onderzoekstool tot je beschikking en een grappling hook om snel van de ene plaats naar de andere gaan. Hierbij voelt alles ontzettend natuurlijk aan: deze gadgets bevinden zich op het pak van Batman en ze nemen en gebruiken is gewoon ontzettend realistisch.

De game is opgedeeld in drie hoofdstukken waarin je bepaalde elementen moet onderzoeken. Hierbij mag je gerust je innerlijke detective bovenhalen en moet je bijvoorbeeld lijken onderzoeken of een ‘crime scene’ reconstrueren. Dit doe je met behulp van je forensische scanner en vereist soms wat intuïtief denkwerk.

gallery-1475505884-batman-arkham-vr-taking-the-suit-1475077723

Arkham VR is gemaakt voor virtual reality en dat merk je ook. De room-tracking van Arkham VR werkt uitstekend en hoewel het niet even uitgebreid is als de roomtracking van de (veel duurdere) concurrerende VR-headsets op pc, bewijst het wel dat de PS VR ook op dit vlak z’n mannetje kan staan. Verder werkt de tracking van de twee Move-controllers uitstekend en voelen ze echt aan als een extensie van Batman’s handen. Rondkijken in virtual reality als Batman is gruwelijk vet en Rocksteady heeft absoluut z’n best gedaan om deze ervaring zo realistisch mogelijk te maken. Ze zijn er dan ook absoluut in geslaagd: de ervaring is werkelijk fantastisch.

Na een goed uur is het verhaal van Batman: Arkham VR afgelopen. Dat is jammer genoeg vrij kort, al kan je na afloop van het verhaal wel naar elke locatie terugkeren om geheimen vrij te spelen en de trofeeën van The Riddler op te zoeken. Arkham VR is een typisch geval van kwaliteit boven kwantiteit, al was wat meer gameplay toch zeker leuk geweest.

batman_arkham_vr_3

Op het gebied van graphics kunnen we vrij kort zijn: Arkham VR is een ontzettend indrukwekkende titel en ziet er grafisch uitstekend uit. Van de PlayStation VR’s enigszins beperkte resolutie merk je vrij weinig omdat alles met detail is afgewerkt en ook van kartelige randjes (aliasing) is amper sprake. Ook met de belichting zit het goed en Batman zelf trackt de speler 1:1 tot in de kleinste details. Batman: Arkham VR is een titel die op visueel gebied een erg sterke indruk nalaat. Ook de soundtrack is – zoals we van Rocksteady gewoon zijn – erg goed uitgewerkt en dompelt je nog verder onder in de donkere Batman-sfeer.

Conclusie Batman: Arkham VR Review

Voor wie ooit had gedroomd om in de huid van Batman te kruipen, komt Arkham VR toch akelig dichtbij. Deze game is het perfecte voorbeeld van een titel die schittert in virtual reality en brengt gameplayelementen die anders niet mogelijk zouden zijn. Het verhaal is uitstekend, je voelt je echt als Batman en de graphics zijn prachtig. Alleen jammer van de korte speelduur, maar Batman: Arkham VR laat een zodanig sterke indruk na dat je dat minpunt al snel durft te vergeten.

Batman: Arkham VR

Ontwikkeld door Rocksteady, uitgegeven door Warner Bros

Gespeeld op PlayStation VR (PS4)