Battleborn Review

In een vrij verzadigde markt van first person shooters en razend populaire MOBA’s zou je je wel eens de vraag kunnen stellen: wat als je de twee genres gewoon combineert? Gearbox Software – die je ongetwijfeld kent als de ontwikkelaars van Borderlands – dachten net hetzelfde en brengen met Battleborn een first-person MOBA op de markt. 25 verschillende helden, een hoop veelbelovende content en tactische multiplayergevechten: dat is waar Battleborn voor staat. Of de game ook in z’n opzet slaagt, lees je in onze onderstaande Battleborn review.

Battleborn_Incursion_3P_Combat_01

Battleborn kan wellicht het best beschreven worden als een mengelmoes van genres, gameplayelementen en ideeën. Je krijgt te maken met een hoop verschillende personages, leuke twists op klassieke gameplayelementen en we mogen uiteraard ook de typerende humor niet vergeten. Hoewel de het hele MOBA-gedeelte wellicht voor de meeste aandacht kan rekenen in de game, willen de ontwikkelaars wel benadrukken dat er in Battleborn ook een single-player campagne te vinden is en dat de game bovendien prima gespeeld kan worden in splitscreen – een feature die bij de recente games jammer genoeg meer en meer ontbreekt. Het spel begint meteen met een vrij lange intro bestaande uit een tekenfilm en een simpele tutorial die je meteen kennis laat maken met de personages en de gameplayelementen.

Battleborn_Incursion_3P_Minions_01

De opening van Battleborn is een typisch ‘love it or hate it’ scenario. Hoewel de tekenfilm zeker en vast z’n charmes heeft, zal het voor velen te langdradig aanvoelen om als intro te dienen voor een actievolle videogame. In het gameplaygedeelte word je echter al meteen op de proef gesteld en zal je zelfs al te maken krijgen met een mini-eindbaas en word je als speler klaargestoomd voor de multiplayer. De vooruitgang tussen de single-player en multiplayer is identiek – je kan dus je nieuwe personages die je verdiend hebt online gebruiken in de missies van Battleborn. Uiteraard kan je de campagne ook gewoon online spelen met vrienden of wildvreemden in multiplayerlobbies.

Met zo’n acht missies – die toch elk vrij lang zijn en wat tijd kunnen innemen – biedt Battleborn best veel content voor spelers die het verhaal en de storytelling van Battleborn willen ontdekken. Of de presentatie daarvan geslaagd is zullen we aan jou overlaten en het hangt er vooral vanaf of je de rake oneliners kunt appreciëren. Vaak zijn ze wat ons betreft vrij geslaagd maar worden ze veel te veel gebruikt, vooral in online matches.

Battleborn_Incursion_3P_Sentry-Combat_02

Over online matches gesproken, Battleborn biedt spelers drie vrij verschillende gameplaymodi aan. De eerste is ‘Capture’, Battleborn’s variant van Domination waarbij je drie punten op de map in handen moet krijgen. Verder is er ook nog Incursion – een meer tactische en langdurigere gamemodus waarin je de basis van de vijand moet zien te infiltreren om een vijandelijke drone neer te halen. Ten slotte is er ook nog Meltdown – een soort van kamikazeopdracht voor beide teams. Jij en je teamleden moeten er namelijk voor zorgen dat een aantal A.I-gestuurde bots kunnen detoneren op een bepaalde plaats. Chaos verzekerd.

Battleborn_Incursion_FP_Ambra_01

Vooral de twee laatste multiplayermodi hebben een vrij hoog MOBA-gehalte en teamwork is dan ook noodzakelijk om de overwinning binnen te halen. Op de verschillende maps kan je ook shards verzamelen en daarmee gebouwen op het slagveld zelf aanschaffen, zoals een accelerator die jezelf en je teamgenoten een boost geven of natuurlijk een ouderwetse turret. Met deze shards activeer je ook tijdelijke power-ups voor je personages.

Twee teams van elk vijf personages en maar liefst 25 verschillende Battleborn: dat zorgt voor een hele hoop verschillende combinaties en dat komt de levensduur van de game natuurlijk ten goede. In plaats van je vooruitgang in de multiplayer te belonen met upgrades kan je gewoon nieuwe Battleborn vrijspelen om het een lange tijd fris te houden. Verder is er ook nog een in-game economiesysteem ingebouwd op power-ups aan te schaffen via kaartpacks. Heel wat personages, dat zorgt natuurlijk ook voor een hoop speelstijlen. Elk personage is dan ook écht uniek: geen subtiele verschillen maar een volledig verschillende manier van spelen. De paddenstoelachtige Miko zal je bijvoorbeeld enkel kunnen inzetten als bescheiden Medic, terwijl andere personages geschikter zijn voor combat op korte en langere afstanden. In elke match (of singleplayer level) biedt Battleborn een upgradesysteem voor de personages, dat na de afloop van de match opnieuw wordt gereset. Slaag je erin om veel punten binnen te halen of een groot aantal kills te maken, dan kan je kiezen om de skills en eigenschappen van je Battleborn een boost te geven. Je krijgt hierbij ook altijd de keuze tussen twee skilltrees.

Battleborn_Incursion_FP_Reyna_01

Hoewel de variëteit in personages zonder enige twijfel aanwezig is, is het aanbod van multiplayer modi toch wat beperkt. Enerzijds is het begrijpelijk dat de ontwikkelaars liever aandacht besteden aan minder maar beter uitgewerkte modi, maar drie verschillende lijkt ons toch nog wat te karig. Ook het matchmaking systeem is niet altijd even ideaal: de in-lobby wachttijden vallen nog mee – maar bijvoorbeeld een volle twee minuten voorzien om een personage te selecteren is toch iets te veel van het goede. Stoppen met een multiplayer match en aan een missie of een andere match beginnen zal niet lukken vooraleer de originele match afgelopen is. Prima om ragequitters enigszins te straffen, maar misschien iets te streng om voor iedereen op te leggen.

Als alle elementen van Battleborn samenkomen krijg je wel een ontzettend leuke game voorgeschoteld – en dat geldt zowel voor de campagne als de multiplayer-modi. Voor een vrij luchtige game die zichzelf niet al te serieus neemt is de diepte die je kan vinden in Battleborn best verrassend.

2K_Battleborn_Algorithm_ISICBoss_2

Op audiovisueel gebied heeft Battleborn vooral een kleurrijk, levendig en cartoon-achtige artstijl meegekregen en dat werkt best goed. Omgevingen zien er goed uit, de game ziet er goed en ook de verschillende personages zijn prima uitgewerkt. Op het gebied van graphics is Battleborn geen topper, maar teleurgesteld zijn we allerminst. Hier en daar zijn er schoonheidsfoutjes en wat slordige textures, maar die zie je al snel over het oog. Gearbox heeft ook voor een passende soundtrack gekozen en soundeffects die helemaal in de inmiddels typische Battleborn-stijl passen.

Met een framerate van dertig beelden per seconde op consoles is Battleborn geen fast-paced shooter, maar komt het MOBA-element zeker naar boven. Omdat de gameplay ook niet erg fast-paced is valt er zeker en vast te leven met de framerate. Ook de time to kill ligt in Battleborn vrij hoog. De typische karakters van de vijfentwintig personages en de bijhorende humor zullen meer dan eens een grijns op het gezicht van de speler toveren en dat alleen al is een teken dat het met de presentatie best goed zit.

Eindwoord Battleborn Review

2K_Battleborn_Outback_Capture_Combat_1

Battleborn probeert een manusje-van-alles te zijn, maar biedt dankzij een goede presentatie en veel variëteit in speelbare personages toch een eigen unieke identiteit. De game staat garant voor een hoop plezier en content in zowel single- als multiplayer – hoewel het aantal spelmodi voorlopig nog niet om naar huis over te schrijven is. Ook in het matchmakingsysteem is er veel potentieel voor verbetering: maar dat wordt gelukkig al aangepakt in aankomende patches. Wie op zoek is naar chaotisch, grappig en tegelijk vrij tactisch geweld haalt met Battleborn absoluut een geschikte game in huis.

Battleborn

Ontwikkeld door Gearbox Interactive, uitgegeven door 2K Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.