Gaming Nieuws PC PS4 Reviews Virtual Reality

Carnival Games VR Review

De Carnival Games franchise gaat al een tijdje mee en bij de introductie van vrijwel elk nieuw gaming accessoire verscheen er wel een Carnival Games titel om daarvan gebruik te maken. Dat geldt gelukkig ook voor Virtual Reality brillen zoals PlayStation VR en HTC Vive: je kan dus voor het eerst in virtual reality aan de slag met een hoop kermisattracties. Of Carnival Games VR ook in de smaak valt, lees je in onze review hieronder.

20161013-carnivalvr-basketball2

Carnival Games VR is net zoals de voorgaande titels volop een party game waarbij je een selectie klassiekers uit de kermis krijgt voorgeschoteld. Denk maar aan balwerpen, skeeball of een schietkraam bijvoorbeeld. De game wordt opgedeeld in vier gebieden die elk een drietal minigames bevatten. In deze minigames kan je kermistickets verzamelen die je dan kan inwisselen voor het ontgrendelen van nieuwe minigames of virtuele prijzen.

20161013-carnivalvr-shooting1

Carnival Games biedt twaalf verschillende mini-games aan en de ene is al wat beter uitgewerkt dan de andere. In Golden Arm moet je klassieke melkflessen omgooien met een aantal balletjes. Je krijgt drie kansen om een aantal gouden melkflessen om te kegelen en vaak zijn de kegels ook nogal vreemd opgesteld. Als je alle gouden flessen kapot kan krijgen, ga je door naar de volgende ronde.

Verder is er ook een ludiek schietkraam in een soort van cowboy-jasje. De gameplay zelf stelt hier niet ontzettend veel voor maar is wel een plezierige afwisseling. Ook het spookhuis staat in dienst van het schieten: deze minigame kan het best beschouwd worden als een kindvriendelijke versie van Until Dawn: Rush of Blood. Het schieten werkt in beide games vrij goed en zijn gelijkaardig aan de klassieke light-gun spelletjes.

Skeeball of Alley Ball is vrij vanzelfsprekend en je moet een aantal ballen goed proberen te rollen in een ring om punten te verzamelen. Ook hier weer werkt de tracking goed en levert dat een vrij realistisch gevoel op. Verderop in de game speel je nog een hoop andere minigames vrij zoals een paardenrace, ringen werpen, taarten balanceren, darts op ballonnen gooien en basketbal.

20161014-carnivalvr-funnelcake2

Een ontzettend leuke vreemde eend in de bijt is de klimmuur. Deze minigame komt als een totale verrassing en heeft weinig te maken met het hele kermisgebeuren, maar is zonder twijfel een van de meest indrukwekkende minigames. Er is een grote level voorzien waarin je doorheen allerlei obstakels moet klimmen. Je zal je armen moeten gebruiken om je overal vast te grijpen, aan kettingen te hangen en doorheen touwen te slingeren. De klimmuur is fysiek best intens en in virtual reality ook erg hevig. Jammer dat er maar één level voorhanden is want dit is absoluut een ervaring die op zichzelf kan staan.

Voor een relatief klein bedrag krijg je een mooi aantal minigames voorgeschoteld. Sommige daarvan zoals Golden Arm, Skeeball en de klimmuur springen duidelijk uit boven andere minigames. Er zijn online leaderboards en voor de liefhebbers zijn er ladingen ontgrendelbare items vrij te spelen.

20161013-carnivalvr-alleyball3

Carnival Games VR probeert natuurlijk een leuke kermissfeer voor te schotelen en dat lukt ook vrij aardig. De minigames zien er goed, scherp en kleurrijk uit. Een ontzettend merkbaar minpunt is de kwaliteit van de schaduwen: hoewel het soms meevalt komt het voor dat de schaduwen er ontzettend pixelated uitzien op PlayStation VR, wat natuurlijk niet bijdraagt tot de meeslependheid. Het commentaar van de Carnival Games mascotte die je vergezelt in elke minigame kan snel repetitief worden, al kun die je gelukkig wel uitschakelen.

Conclusie

Carnival Games VR is een titel die een vrij hoog fungehalte draagt. Wat de gameplay betreft weet je precies wat je kunt verwachten: een hoop kermisattracties die bovendien goed zijn ‘vertaald’ naar virtual reality. Audiovisueel niet ontzettend indrukwekkend, maar met goed uitgewerkte minigames kan je toch heel wat uren in deze virtuele kermis vertoeven.

Carnival Games VR

Ontwikkeld door Cat Daddy Games, uitgegeven door 2K Games

Gespeeld op PS4 (PSVR). Ook verkrijgbaar op pc (HTC Vive)