PS4 PC Reviews Xbox One

Dark Souls III: Ashes of Ariandel review

Met Dark Souls III heeft From Software een van de meest veelbesproken titels van 2016 uitgebracht met opnieuw heel frustrerende, maar tegelijk ontzettend bevredigende gameplay. Je leest er alles over in onze recensie van de basisgame, maar in deze mini-review gaan we dieper in op het onlangs uitgebrachte DLC-pakket: Ashes of Ariandel.

Ashes of Ariandel

enemy_clawed_warrior_cmyk_1476876461

Met Ashes of Ariandel brengt From Software en belangrijk element terug naar de Souls-franchise: een dedicated arena waarin je de strijd kan aangaan met andere spelers, PvP dus. Het DLC-pakket laat je toe om gewoon one-on-one het op te nemen tegen andere Dark Souls III spelers, maar er zijn ook free-for-all en team-gebaseerde modi aanwezig om voor wat variatie (en fantastische, pure chaos) te zorgen. De PvP gameplay is natuurlijk weinig verschillend dan de algemene gameplay van de basisgame en is ook gelijkaardig aan de multiplayer-modi van vorige Souls-titels.

enemy_snowfield_warrior_cmyk_1476876462

Om deze arena vrij te spelen is het wel de bedoeling dat je eerst de nieuwe gebieden in Ashes of Ariandel ontdekt. Zo zal je doorheen een nogal duister, sneeuwachtig landschap moeten trekken – uiteraard vol met valstrikken en gespuis met nogal scherpe tanden. Er zijn redelijk wat kampvuren te vinden maar de tocht doorheen Ariandel zorgt toch ook voor enkele merkwaardige, ietwat lineaire momenten.

map_bell_tower_cmyk_1476876464

Denk maar een ouderwets en geruïneerd (en toegegeven, ook best wel griezelig) dorp of een volledig omgeving vol met insecten. Je ontdekt er een hoop nieuwe lastige vijanden, maar gelukkig vind je in Ariandel ook een hele boel nieuwe voorwerpen, wapens en spells – handig voor in de PvP modus die je later vrijspeelt.

pvp_area_1471955443

Ashes of Ariandel zou natuurlijk geen DLC-pakket voor Dark Souls zijn als er geen merkwaardige eindbaas aanwezig is, maar From Software weet die verwachtingen gelukkig uitstekend in te vullen. We gaan er niet te veel woorden aan vuilmaken, pittig is eigenlijk nog een understatement. Het eindbaasgevecht bestaat uit drie fasen en is zeker het hoogtepunt van de singleplayer DLC. Ashes of Ariandel biedt ook nog een optionele eindbaas die voornamelijk gebaseerd is op de vijanden die je al eens eerder bent tegengekomen. Voor de mensen die enkel maar geïnteresseerd zijn in de singleplayer is Ashes of Ariandel wel aan de kortere kant – hoewel de nieuwe voorwerpen natuurlijk wel een mooie bonus zijn.

Conclusie Ashes of Ariandel review

Ashes of Ariandel biedt zowel een nieuwe singleplayer-uitdaging als een uitbreiding in de vorm van uitstekende PvP-multiplayer met heel wat verschillende mogelijkheden. Een beetje aan de korte kant, maar aangezien het om Dark Souls gaat ligt de replaywaarde sowieso best hoog. Ashes of Ariandel is een geslaagd DLC-pakket en een must voor de multiplayer-liefhebbers, maar is tegelijk ook een aperitief voor het grotere DLC-pakket dat nog gepland staat.