Gaming Nieuws PC PS4 Reviews Virtual Reality

Dexed Review (PSVR)

De ontwikkelaars Ninja Theory kennen we vooral van enkele prominente titels zoals Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West en ook nog de Devil May Cry franchise, en hoewel ze het momenteel druk hebben met de ontwikkeling van Hellblade lanceerde de studio ook nog een on-rail virtual reality shooter voor PlayStation VR en Steam. Hoe bevalt het VR-debuut van Ninja Theory? Je leest het in onze Dexed review.

Dexed in een virtual reality on-rail shooter die wat vergelijkbaar is met Until Dawn: Rush of Blood op het gebied van controls. Je hebt twee Move-controllers nodig die dan ook je twee wapens van dienst zullen zijn. Dexed is een game die volledig bestaat uit vuur- en ijs-elementen. De ene Move controller is dan ook een vuurwapen (letterlijk), terwijl je met de andere ijsballen kan afvuren.

Je krijgt al snel te maken met een aantal vijanden die ook zijn opgedeeld in vuur of in ijs. Vuurvijanden kan je neerhalen met je ijskrachten, en het omgekeerde geldt natuurlijk ook. De vijanden vliegen rondom je heen in een level, maar kunnen zich ook verstoppen op meer vaste plaatsen. Als je een vuurvijand met je vuurwapen bestrijdt, zal je score ‘afbranden’ en naar beneden gaan. Doe je hetzelfde met een ijsvijand en een ijswapen, dan bevriest je score tijdelijk en kan je geen verdere punten behalen. Dexed bevat ook een multiplier-systeem en daarmee wordt het al snel duidelijk dat een zo hoog mogelijke score behalen, het doel is van de game. Er zijn uiteraard ook leaderboards zodat je met vrienden kunt vergelijken. Na een tijdje oefenen kan je prima met de VR-tracking overweg, al bestaat de kans wel dat je af en toe nog een foutje maakt.

Het is natuurlijk een titel in virtual reality en de vijanden, vuur- en ijsballen vliegen dus rondom je heen. Je kan doelwitten selecteren door de T-knop op de Move in te drukken om vervolgens weer los te laten om je vuur- of ijsballen erop af te sturen. Wel moet je ervoor zorgen dat je niet per ongeluk een element met datzelfde wapen bestrijdt. Het wordt al snel chaotisch en met twee wapens tegelijk spelen is niet bepaald gemakkelijk. Dexed is misschien een wel een spel waar tweehandige mensen een sterk voordeel uit kan halen.

Dexed bevat vier missies: elk met een eigen element in de hoofdrol. Zo is er een level voor water, aarde, vuur en ijs – maar die duren elk slechts een aantal minuten. Een hogere moeilijkheidsgraad zorgt voor heel wat uitdaging en na een tijdje begin je de patronen te herkennen en te onthouden. Dexed spoort spelers aan op levels opnieuw te spelen en een hogere score te behalen, dat is duidelijk. Na het uitspelen van de vier levels is er ook nog een eindbaas. Ook die is beperkt in tijd, want je moet namelijk een zeemonster zien te verslaan in minder dan vijf minuten.

Gelukkig biedt Dexed wel nog een extra modus bovenop de korte missies. Er is een eindeloze arcade modus, waarin je je in een soort van testomgeving bevindt en je eindeloos vijanden zal te verduren krijgen. Hierin wordt ook een nieuwe soort vijand geïntroduceerd die zichzelf kan laten ontploffen en waarvoor je zowel vuur als ijs zal moeten gebruiken om ze te verslaan. Het is pas in deze modus dat je skills echt beproefd zullen worden, al komt Arcade wel traag op gang.

Voor de liefhebbers die liever van het zicht genieten heeft Ninja Theory ook een Zen-mode zonder vijanden. De graphics zijn dan ook prima: Dexed stelt geen nieuwe benchmarks maar is een PSVR-titel die er verdomd goed en scherp uitziet. Vooral de verschillende omgevingen zijn vibrant en levendig, maar vooral de onderwater- en sneeuwlevels springen eruit. De soundtrack is weinig opvallend, wellicht vooral om je aan chaotische vuur/ijs-combo’s aan het denken bent.

Conclusie Dexed Review voor PSVR

Dexed is gelukkig geen game die hopen geld kost, maar met een licht prijskaartje wordt gepositioneerd als een tussendoortje. Dat is het dan ook in elk opzicht, want na een uur heb je de volledige game eigenlijk wel al gezien. Gelukkig kan je in de Arcade mode genieten van eindeloze hordes vijanden, maar voor mensen die niet erg happig zijn op het herspelen van dezelfde levels om een hogere score te behalen zal het eerder een teleurstellende ervaring zijn. Wat Dexed wel bewijst is dat Ninja Theory prima in staat is om een leuke VR-game af te leveren met een meeslependheidsgevoel en prima graphics. Hopelijk is Dexed dan ook een voorsmaakje van een grotere virtual reality titel.

Dexed

Ontwikkeld en uitgegeven door Ninja Theory

Gespeeld op PS4 Pro / PSVR. Ook verkrijgbaar op Steam (Oculus Rift, HTC Vive)