Gaming PS4 Reviews Xbox One

Final Fantasy XV Review

Final Fantasy XV werd meer dan tien jaar geleden aangekondigd maar mocht pas sinds kort het levenslicht zien. De inmiddels vijftiende telg in de franchise brengt een hoop wijzigingen met zich mee ten opzichte van andere Final Fantasy titels, met onder andere een open wereld, een nieuw combatsysteem en ook een vrij sterk gewijzigde artstijl. Dankzij deze nieuwe elementen moet Final Fantasy XV toegankelijk zijn voor zowel fans van de franchise als nieuwkomers. Is Final Fantasy XV een game die het lange wachten waard was? Je leest het in onze recensie hieronder.

Op het eerste gezicht zou je niet meteen denken dat we te maken hebben met een Final Fantasy game, want een volledig open wereld en rondrijden in een mooie wagen zijn namelijk twee zaken die voordien weinig met de franchise geassocieerd konden worden. Het spel is dan ook sinds de aankondiging tien jaar geleden heel wat veranderd en vooral toegankelijker gemaakt voor een breder publiek.

Het eerste wat je ziet als je Final Fantasy XV opstart is een mooie quote en nog eens de bevestiging dat dit een Final Fantasy voor iedereen is, zowel nieuwe spelers als veteranen dus. Vergeleken met de andere titels in de Final Fantasy franchise (en de talloze spinoffs) voelt XV wat meer aangepast voor het westen. Dat uit zich onder andere in de artstijl en uiteraard ook de adaptatie naar een open world omgeving. Final Fantasy XV stapt hiermee af van de lineaire progressie en naast de hoofdmissies kan je dus naar hartenlust sidequests gaan voltooien.

Wellicht hét belangrijkste element van de Final Fantasy franchise blijft in FFXV ongedeerd: het verhaal, de personages en de storytelling in het algemeen is nog steeds erg vertrouwd. De game begint vrij gemoedelijk en onze held Prins Noctis is onderweg naar z’n eigen trouwfeest om te huwen met Lunafreya van Tenebrae. Naast de verbintenis in de liefde wordt dit huwelijk ook aanzien als een soort van bondgenootschap tussen hun twee landen en dus is cruciaal – zeker aangezien beide landen stilaan bedreigd worden door het rijk van Nilfheim.

De drie beste vrienden van ons hoofdpersonage vergezellen hem in deze roadtrip naar het huwelijksfeest, en de grootste zorg die ze op dat moment hebben is simpelweg op tijd aankomen voor de trouw. Zoals je zou verwachten loopt het echter al snel slecht af: Nilfheim heeft beide landen binnengevallen, de koning Regis vermoord en beide territoria overgenomen. Zowel Noctis als z’n aanstaande Lunafreya slaan op de vlucht en moeten hun landen weer in hun macht zien te krijgen. Samen met de entourage van Noctis, een mooie convertible en enkele vertrouwenspersonen ga je in Final Fantasy XV op de meest gekke roadtrip ooit.

Het RPG-element wordt in Final Fantasy XV al snel duidelijk. Door de dood van Noctis’ vader en het feit dat de vriendengroep eigenlijk blut is, zal je geld moeten vermalen en XP-punten verdienen. Met dat geld kan je dan zoals in andere RPG-games voedsel en potions kopen, maar je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om brandstof aan te schaffen. Soms kan het even duren vooraleer je je op je bestemming bent aangekomen in de grote open wereld, dat is dus wel iets waarmee je rekening dient te houden. Als je zonder brandstof komt te zitten, kan je gelukkig nog altijd beroep doen op de Chocobos. Een erg mooi zicht is het niet bepaald, maar het gaat in ieder geval wat sneller dan te voet. Al in het begin van de game kan je pakken side quests voltooien en jezelf en je vrienden wat upgraden voordat je verdergaat met de hoofdmissies. Exploratie wordt in Final Fantasy XV sterk aangemoedigd en op de wereldkaart vind je een hoop vraagtekens – points of interest. Denk maar aan grotten vol loot, mijnen, of een voorbijganger die hulp nodig heeft. Al snel begin je eigenlijk het hoofddoel van het verhaal te vergeten en is het dus vrij gemakkelijk om je ondergedompeld te voelen in de nieuwe open wereld formule.

Uiteraard zal je doorheen de game heel wat monsters en ander gespuis tegenkomen en vooral als de nacht valt wordt het gevaarlijk. Demonen en monsters worden namelijk sterker en je maat en chauffeur van dienst Ignis vindt het te gevaarlijk om ’s nachts te rijden. Zelf rijden kan natuurlijk ook, maar de monsters die je onderweg tegenkomt blijken meestal toch echt te sterk te zijn. De volledige entourage wordt ook wat humeurig als je te laat opblijft. De oplossing is dus een kampeerplaats of een overnachtingsplaats zoeken. Naast de voortgang in tijd kan je dankzij een overnachting ook je verzamelde XP-punten omzetten in levels voor elk personage. Je verdient ook AP-punten die je kan inzetten voor Ascension grids, een skill-gebaseerd systeem dat menig Final Fantasy-fans wel nog zullen kennen. Op het eerste gezicht ziet het er wat chaotisch uit, maar je geraakt het gelukkig wel snel gewoon.

Laten we het even hebben over het herwerkte combatsysteem. Final Fantasy evolueert al een tijdje weg van het traditionele (en ietwat gedateerde) turn-based gevechtsysteem en in Final Fantasy XV kan je ‘vrij’ vechten. Daardoor is de combat bijvoorbeeld wat meer in lijn met andere grote RPG’s en kan het best beschouwd worden als een soort van gestroomlijnde versie van The Witcher 3’s actiescènes. Noctis heeft een hoop verschillende wapens en speels tot z’n beschikking en kan ook bevelen uitdelen aan z’n vrienden Ignis, Prompto en Gladiolus. Elk personage heeft zo z’n eigen vechtstijl, sterkes en zwaktes en je zal de krachten van iedereen moeten bundelen om uitdagende vijanden te kunnen verslaan. Verder is de combat in Final Fantasy XV vrij snel en is het bijvoorbeeld niet ongewoon om hier en daar combo’s te scoren. Je kan jezelf ook even buiten de actie teleporteren om je HP (en MP) te hervullen. Als je te hard geraakt wordt zal je gered moeten worden door een van je teamgenoten, en hetzelfde geldt natuurlijk voor hen.

De magische krachten die Noctis verkrijgt is via een crafting-systeem. Om een bepaald magisch recept te kunnen vervaardigen moet je de ingrediënten gaan zoeken of verzamelen. Je kan er bijvoorbeeld vuur- of ijs-elementen vinden, die je dan in bepaalde combinaties en verhoudingen kunt samenstellen om een magische spell te creeëren. Het is best ingenieus maar voor spelers die liever niet te veel nadenken bij de actie kan het wat onoverzichtelijk en niet erg intuïtief aanvoelen.

Final Fantasy XV is een prachtige game. Waar games vaak in promotiemateriaal beter worden weergegeven dan in werkelijkheid, heeft Final Fantasy XV eigenlijk ‘last’ van het omgekeerde probleem: het uiteindelijke resultaat overtreft de beelden die we voordien van de game te zien krijgen. Dat geldt zowel voor de normale PlayStation 4 als de PS4 Pro, die dankzij de extra rekenkracht een ontzettend indrukwekkend beeld op het scherm weet te toveren. De ontwikkelaars hebben een normale Pro-mode ingebouwd met een hogere resolutie en ook een ‘Lite-mode’, met een steenvaste framerate van 30 beelden per seconde zonder frame stuttering en 1080p resolutie. Die stuttering komt gelukkig niet erg vaak voor, maar als je een technisch oog hebt kan je er wellicht eens op letten. Later verschijnt er nog een patch waarmee de Pro het spel ook in een hogere unlocked framerate zal kunnen afspelen in 1080p. Verder is Final Fantasy XV ook een ideale game om High Definition Range weer te geven, iets waar jammer genoeg alsnog weinig games gebruik van maken.

De artstijl is uistekend, de live action cutscènes zijn prachtig en de vele omgevingen in Final Fantasy XV zijn oogverblindend. Problemen zoals texture popping zijn niet aanwezig. De framerate is enkel wat wankel tijdens erg intensieve actiescènes. Hoewel het niet erg van betrekking is tot het audiovisuele gedeelte moeten we ook wel opmerken dat de laadtijden wat sneller kunnen. Over de soundtrack kunnen we erg kort zijn: die is namelijk subliem.

Conclusie Final Fantasy XV Review

Final Fantasy XV is een unieke roadtrip die je zeker en vast niet kan vergeten. Het verhaal is uitstekend verteld en ondanks de aanwezigheid van de kenmerkende Final Fantasy-elementen is een game in deze franchise nog nooit zo toegankelijk geweest. Op het gebied van gameplay werden er heel wat risico’s genomen die wat ons betreft absoluut het nemen waard waren. Final Fantasy XV is een fantastische ervaring en de quote die je aan het begin van het spel te zien krijgt is allerminst gelogen. Het lange wachten ongetwijfeld waard.