Fortified Review

Fortified combineert klassieke tower defense gameplay met een third person shooter in een leuke grafische stijl met een jaren ’50 sfeertje. Het doel van de game is vrij simpel: de Aarde wordt aangevallen door aliens en marsmannetjes en de hele wereld rekent op een team van vier unieke helden als laatste verdediging. Het is jouw opdracht om de marsmannetjes te verslaan in een serie van steeds complexer wordende maps.

fortified_0

Om die missie goed te kunnen volbrengen zal strategie uiterst belangrijk zijn. In de beginfases net voor de ‘waves’ met aliens en ander gespuis op de Aarde storten, krijg je even de tijd om strategische verdedigingsmiddelen te plaatsen op de map. Denk maar aan hulptroepen, automatische turrets, en raketwerpers maar ook futuristische elementen zoals een ijsblazer die de vijanden vertraagt. Waar je deze elementen op het speelveld zet is van uiterst groot belang en uiteraard is het de bedoeling om een of meerdere basissen te verdedigen tegen indringers. Hoe meer vijanden je kan vernietigen, hoe meer geld je kan uitgeven aan nieuwe elementen en upgrades. Uiteraard zullen deze strategische elementen niet voldoende zijn om honderden aliens en robots te stoppen, daarom speel je als één van de vier helden met elk unieke elementen en wapens. Fortified combineert dus zowel een third person shooter als een tower defense game en de uitwerking is uitstekend. Sommige strategische elementen zoals troepen kan je ook commando’s geven, zodat ze niet gelimiteerd zijn tot een bepaalde locatie – een leuke en interessante twist in het tower defense genre. Kortom, de gameplay zit goed in elkaar en ook de verschillende personages kennen elk een unieke speelstijl.

fortified_1

Fortified is zeker geen gemakkelijke game. Bij het uitspelen van een level krijg je upgradepunten toegewezen om je personage of structuren te verbeteren. Er zijn een vijftiental levels in Fortified en er is ook een endless mode aanwezig voor de durvers. Zelfs op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad kan Fortified echt een uitdaging vormen – je merkt meteen dat deze game gemaakt werd met co-op in het achterhoofd. De samenwerking tussen de vier helden is dan ook ideaal om grotere vijanden neer te halen. Online matchmaking gebeurt vlekkeloos, al is het wel jammer dat de ontwikkelaars geen split-screen hebben geïntegreerd. De latere levels zijn uiterst moeilijk om alleen aan te pakken, zelfs met een groot assortiment aan upgrades.

fortified_4

Waar de game echt mee scoort is de briljante artstijl die je helemaal meesleept in een unieke mix van vintage science-fiction. De graphics van Fortified zien er dan ook erg goed uit en zowel de personages, omgevingen als vijanden zijn goed uitgewerkt. De game wordt vergezeld door een aardige soundtrack die weinig opvallend is, maar wel bijdraagt tot de sfeer van de game. Fortified draait ten slotte ook op een resolutie van 1080p, en op Xbox One heeft de game een extreem stabiele framerate van 30 beelden per seconde meegekregen met uitstekende motion blur.

Fortified

Ontwikkeld en uitgegeven door Clapfoot

Gespeeld op Xbox One. Ook verkijgbaar op PC.