Previews

Hands-on preview | Dying Light: The Following

Op de Gamescom gingen we aan de slag met Techland’s nieuwste uitbreiding voor Dying Light. Na het uitbrengen van The Bozak Horde wilden de ontwikkelaars wat meer vernieuwing steken in het volgend DLC-pakket dat The Following heet. Met onder andere een gloednieuw verhaal, meer dan tien uur aan gameplay, nieuwe elementen én een map die meer dan twee keer zo groot is als Dying Light zelf, belooft The Following zeker en vast een mooie uitbreiding te worden.

DL-The-Following-screen-1-4K

Onze speelsessie start in een kleine grot, hoog in de bergen en met weinig hulpmiddelen. Al parkourend doorheen deze jungle-achtige bergomgeving merken we meteen op dat The Following een hele andere atmosfeer heeft vergeleken met de rest van game. Je kan er meer van de natuur genieten, een schril contrast vergeleken met de compacte straten van Harran. Grotere groene gebieden betekenen echter niet dat de game saaier wordt, want een weg afleggen via parkour én de natuur is toch dat beetje cooler. Uiteraard heb je ook hier te maken met de zombieplaag, al biedt The Following wel een interessant verhaalelement: je speelt nog altijd als het hoofdpersonage Crane, die op zoek is naar een stam die een mysterieuze immuniteit heeft vervaardigd tegen de zombies. Outsiders zijn niet erg welkom en daarom moet Crane respect verdienen dankzij een nieuw levelsysteem, om zo het vertrouwen van de stam te winnen en uit te vissen hoe die immuniteit nu precies in elkaar zit.

DL-The-Following-screen-2-4K

The Following is actievoller dan ooit. Al bij onze eerste opdracht waren we genoodzaakt een maïsveld te overbruggen vol met zombies, om dan uiteindelijk terecht te komen in een locatie vol met gewapende bandieten. Voor het eerst kunnen we aan de slag met een kruisboog, een wapen dat vele Dying Light spelers zeker en vast zal bekoren. Ook netjes is dat er verschillende manieren zijn om een bepaalde missie te volbrengen: stealth of all guns blazing, het kan allebei. Dit werkt vooral goed in co-op sessies, waarbij je teamgenoot je op elk moment versterking kan bieden. De volledige DLC is speelbaar in co-op en de game biedt zelfs een aantal co-op challenges die je even vanuit het verhaal trekken om competitieve minigames te spelen.

DL-The-Following-screen-3-4K

Tijdens onze korte speelsessie maakten we ook kennis met de Buggy, een veelzijdig voertuig dat zeker en vast van pas komt om de grote afstanden te overbruggen. Ook mooi meegenomen: hoge snelheid + zombies = veel bloedvergieten. Hoewel onze hands-on beperkt bleef tot deze missie, toont de trailer ons een heleboel nieuwe interessante gebieden waar we naar hartenlust zombies kunnen afslachten.

The Following biedt vernieuwing, nieuwe toffe gameplay-elementen en een lang verhaal. De term DLC is dan ook eigenlijk misplaatst, want met deze hoeveelheid nieuwe content kan je gerust spreken van een heus uitbreidingspakket.

DL-The-Following-screen-5-4K

Season Pass eigenaars van Dying Light mogen The Following downloaden bij release. Een datum of een apart prijskaartje werd nog niet bekendgemaakt.