Gaming Nieuws PS4 Reviews Virtual Reality

Keep Talking and Nobody Explodes (PSVR) Review

Bij de lancering van de PlayStation VR is er één titel waarvan je wellicht al gehoord hebt en reeds furore heeft gemaakt op andere VR-platformen zoals de Oculus Rift en HTC Vive: Keep Talking and Nobody Explodes. In deze game krijg je de opdracht om met twee of meerdere personen een bom te ontmantelen in VR: speler één met de VR-bril op krijgt de opdracht om de ingewikkelde bom uit te schakelen – maar daarvoor moet je de instructies opvolgen van speler twee. Een asymmetrische co-op game dus met een erg uniek concept: dat is Keep Talking and Nobody Explodes in een notendop.

6_keeptalking_gameplay2

Keep Talking and Nobody Explodes is een PSVR-game en is dus niet speelbaar zonder de headset. Het concept van de game is dus vrij simpel: de speler met de headset op krijgt een willekeurig gegenereerde bom voorgeschoteld die ontmanteld moet worden binnenin een bepaalde tijdslimiet. Er zit natuurlijk een grote adder on het gras: als speler met de bril krijg je hiervoor niets van instructies – enkel de andere speler kan gebruikmaken van een dikke handleiding van 22 pagina’s waar wordt uitgelegd hoe de bom ontmanteld kan worden.

3_keeptalking_gearvr_players
Afbeelding van de Gear-VR versie van Keep Talking and Nobody Explodes.

Die handleiding kan je terugvinden op het Social Screen van de PS4 maar het is gemakkelijker om de handleiding af te drukken op papier of om de gids te raadplegen in een handig .pdf-bestandje op het internet. Keep Talking and Nobody Explodes is daarmee een van de weinige VR-games die een multiplayer-ervaring aanbiedt, laat staan een asymmetrische ervaring. Het enige wat je ziet als VR-speler is de zenuwslopende, tikkende tijdbom.

4_keeptalking_theroom

De bommen in Keep Talking and Nobody Explodes worden voorzien van een timer en bestaan meestal uit een zestal verschillende modules. Die modules kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een soort mijnenveld, een Simon Says-achtig paneel, een grote angstaanjagende knop waarop ‘Press’ gedrukt staat, een labyrint van symbolen of gewoon een aantal draden – net zoals in de actiefilms.

Elk van deze modules worden uitvoerig beschreven in de manuele handleiding. Deze modules zijn ook willekeurig gegenereerd en de kans is dus klein dat je tweemaal dezelfde module tegenkomt. Welk kabeltje je nu precies moet doorknippen of welke knop je moet indrukken hangt van een aantal elementen af dat is beschreven in de handleiding. Om maar even een klein voorbeeldje te geven: als er zes verschillende kabeltjes zijn en ééntje daarvan is rood, dan knip je de laatste kabel door. Dit herhaal je telkens voor de volgende modules totdat die allemaal uitgeschakeld zijn en de bom in z’n geheel dus ontmanteld is – binnen de tijdslimiet uiteraard.

2_keeptalking_manualspread

Keep Talking and Nobody Explodes slaagt er goed in om hierin een mooie gradatie van moeilijkheden in de game te steken. Zo wordt het op sommige momenten vrij complex om informatie uit de handleiding op te sporen. Wie schrik heeft van te moeilijke opdrachten of liever een serieuze uitdaging heeft kan de moeilijkheidsgraad ook naar wens aanpassen.

10_keeptalking_freeplay

De controls voor de VR-speler zijn vrij simpel – dankzij de VR-bril kan je rondom de bom heen kijken maar je gaat voornamelijk de DualShock controller gebruik om de verschillende modules onder handen te nemen.

7_keeptalking_gameplay3

Op audiovisueel gebied is Keep Talking and Nobody Explodes niet meteen een erg interessante titel. Je zit meestal aan een bureau samen met het tikkend explosief maar de beelden die je krijgt voorgeschoteld zijn erg scherp waardoor Keep Talking and Nobody Explodes grafisch toch vrij indrukwekkend is. De VR-performance is uitstekend en dat zorgt voor een erg vlotte weergave. Audiovisueel stelt Keep Talking and Nobody Explodes niet erg veel voor en dat is ook helemaal niet erg: want geef nu toe, een tikkende klok past als geen ander bij deze titel.

Conclusie Keep Talking and Nobody Explodes Review

8_keeptalking_missions

Keep Talking and Nobody Explodes heeft de transitie naar de PlayStation VR zeker overleefd en is daarmee een van de leukste party-games op het platform. De asymmetrische gameplay is goed uitgewerkt en de game is toegankelijk voor zowel nieuwe als meer ervaren spelers dankzij de ruime variatie in moeilijkheidsgraden. De bommen worden ook willekeurig gegenereerd – met de replaywaarde zit het dus helemaal goed.

Keep Talking and Nobody Explodes

Ontwikkeld en uitgegeven door Steel Crate Games

Gespeeld op PS4/PSVR. Ook verkrijgbaar voor Gear VR, Oculus Rift en HTC Vive.