MXGP2: The Official Motocross Game Review

In de wereld van racegames is de sport van motorcross vaak ondervertegenwoordigd. Ontwikkelaar Milestone heeft echter een nieuwe racegame voor liefhebbers van Motorcross uitgebracht voor pc en de huidige consoles, MXGP2. De eerste titel in de franchise had een aantal aandachtspunten en was niet overweldigend positief onthaald, maar volgens de ontwikkelaars moet de sequel alle pijnpunten van de vorige game wegnemen en een vrij realistische weergave van motorcross kunnen bieden in de vorm van een videogame. Modderig, extreem en brullende motoren: MXGP2 in een notendop.

01_MXGP2

MXGP2 is de officiële videogame van de motorcross sport, en dat is ook te merken aan het enorme aantal licenties in de game zijn verwerkt. Je vindt er dus een hoop bekende merken terug van motorfietsen die allemaal een grote naam gemaakt hebben in de motorcrosswereld. Verder is er ook uiterst veel aandacht besteed aan de parcoursen, die bovendien talrijk aanwezig zijn. Een virtueel parcours in MXGP2 ziet er net uit als ‘the real deal’, wie op een motorcross game met een hoop realisme zit te wachten is bij MXGP2 dus aan het juiste adres.

Realisme

02_MXGP2

Dat realisme vertaalt zich ook in de gameplay. In tegenstelling tot de meerderheid van racegames op de markt moet je in MXGP2 niet alleen controle uitoefenen op je voertuig, ook de balans van de bestuurder is ontzettend belangrijk en is vaak de sleutel tot de overwinning. Dit uit zich gelukkig best vrij simpel op gebied van controls: met de linker stick bestuur je de motor terwijl je met de stick aan de rechterkant het evenwicht van de coureur kan bepalen. Vooral in een parcours met sterke bochten is de perfecte controle van beide elementen noodzakelijk. Voor beginners is het absoluut het gemakkelijke opdracht en trial and error is een term die erg toepasselijk is op de gameplay van MXGP2. Toch slaagt Milestone erin om een vrij bevredigend gevoel na te bootsen en werkt de game op een uitdagende manier.

07_MXGP2

Hoewel ik niet meteen erg veel diepgang verwachtte in een motorcross game was ik wel aangenaam verrast met de hoeveelheid content dat er te spelen is. Uiteraard biedt MXGP2 de klassieke modi waar je naar hartenlust kan racen op een locatie naar keuze, en een klassieke Career-mode mag uiteraard ook niet ontbreken. Daarin moet je je als beginner proberen op te werken tot de top van de motorcross competitie. Voor de fans heeft Milestone nog een belangrijke gamemode geïntroduceerd: de 2015 Real Events. Net zoals vaak historische gebeurtenissen in een bepaalde sport in een videogame-adaptatie worden nagebootst, doet MXGP2 hetzelfde met een aantal leuke momenten uit de Motocross 2015 Championships. De gameplay wordt vergezeld door echte beelden uit de competitie van vorig jaar: een leuke touch die vooral voor de fans van de sport enorm geapprecieerd zal worden.

Splitscreen is jammer genoeg niet aanwezig in MXGP2, en dat is toch altijd een opmerkelijke beslissing in racegames. Je krijgt gelukkig wel veel waar voor je geld voorgeschoteld in de vorm van content, maar een lokale multiplayer modus had zeker een aanwinst geweest. Online multiplayer is gelukkig wel aanwezig, waar je de keuze hebt tussen een GP en een Championship modus.

05_MXGP2

De vorige MXGP-game verscheen ook voor de huidige generatie consoles en op het eerste gezicht biedt het vervolg weinig grafische verbeteringen. Hoewel de coureurs en moto’s er vrij goed uitzien, bieden de parcoursen weinig visuele variatie en mist er een bepaalde sfeer. Modder is uiteraard een cruciaal onderdeel van elk parcours en we kunnen niet echt klagen over de visuele prestaties, maar tracks kunnen zo erg snel eentonig aanvoelen. Juichende fans of commentators ontbreken, waardoor je toch wat immersie mist die toch vrij kenmerkend is voor de sport. De soundtrack is prima en mengt zich goed op de achtergrond: de motorgeluiden overheersen en in een motorcross game is dat natuurlijk niet meer dan logisch.

09_MXGP2

Technisch gezien is MXGP2 zeker geen topper. De graphics zien er niet fantastisch uit en de framerate staat vast op dertig beelden per seconde. Af en toe komt het voor dat de framerate een kleine dip neemt maar gelukkig is de impact minimaal. Wel zijn er een aantal kleine technische problemen te vinden in het spel waaronder een aantal bugs met het geluid en met momenten vrij lange laadtijden.

Eindwoord MXGP2 review

MXGP2 maakt z’n beloftes waar: het is een prima motorcross game die realisme hoog in het vaandel draagt, geniet van een hoop officiële licenties en op het gebied van gameplay goed op punt staat. De hoeveelheid content kunnen we enkel toejuichen, maar je moet er wel het ontbreken van een splitscreen modus en middelmatige graphics bijnemen. Niettemin is MXGP2: The Official Motocross Game een prima racer, zeker voor de fans.

MXGP2: The Official Motocross Game

Ontwikkeld door Milestone, uitgegeven door BigBen Interactive

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar voor pc en Xbox One.