PS4 Gaming Reviews

Ratchet & Clank Review

Al sinds de lancering van de allereerste Ratchet & Clank in 2002 op de PlayStation 2 kennen we het duo als twee belangrijke mascottes van het PlayStation universum met een hoop indrukwekkende titels. Het heeft even geduurd vooraleer Ratchet & Clank ook op de PS4 verscheen en met de reboot van serie wil Insomniac Games de franchise klaarstomen voor een nieuwe generatie. De nieuwe game die simpelweg Ratchet & Clank heet is een hommage aan de eerste titel, maar is wél een volledig nieuwe game. De doorwinterde Ratchet-fans zullen dus vast en zeker een aantal locaties en kenmerken van deze game herkennen, maar dan zowel grafisch als op gebied van gameplay helemaal up to date. De nieuwe game is dan ook gebaseerd op de animatiefilm die vanaf 29 april op het witte doek te zien is.

4_metro_train_1459502437

Een game gebaseerd op een film, gebaseerd op een game. Het klinkt een beetje vreemd, maar het principe werkt gelukkig wel. Na drie hoofdtitels op de PlayStation 2, de Ratchet & Clank Future serie op de PS3 en enkele spinoffs maakt ’s werelds favoriete heldenduo haar opwachting op de PlayStation 4. In deze game gaan we helemaal terug naar het begin van het verhaal en de ontmoeting tussen Ratchet en z’n kleine maar krachtige robotsidekick, Clank. Wie de eerste game heeft gespeeld zal ongetwijfeld een aantal gelijkenissen zien in het verhaal maar Insomniac heeft hier en daar serieuze aanpassingen gemaakt waardoor het verhaal volledig fris blijft. Slechterik van dienst blijft wel Drek, een zakelijke tiran die de wereld wil veroveren en het leger van de Galactic Rangers wil vernietigen. Het hoofd van de Galactic Rangers is niemand minder dan Captain Quark, een grappige held die het vooral moet hebben van z’n praatjes. De Rangers schakelen de hulp in van Ratchet & Clank om Drek te verslaan.

2_ratchetvista_1459502435

Het spel begint op Veldin, de thuisplaneet van Ratchet. De schattige Lombax heeft de ambitie om een Galactic Ranger te worden en legt daarvoor een kwalificatieronde af. Deze doet dienst als tutorial en is voor de speler een eerste kennismaking tot de klassieke Ratchet & Clank gameplay. De trouwe moersleutel van Ratchet is opnieuw aanwezig en zal vooral dienstdoen als melee-wapen. Een Ratchet & Clank game zou geen Ratchet & Clank game zijn als er geen gekke wapens te vinden waren, die zijn gelukkig ook in de reboot overduidelijk aanwezig.

RCPS4_1_met_train_1459502438

Het hoofdzakelijk principe van Ratchet & Clank blijft behouden: versla vijanden om bouten te verzamelen, wapens aan te schaffen, wapens up te graden en verlos een hoop planeten van Drek’s leger. Wie enkele eerdere Ratchet games heeft gespeeld zal zich onmiddellijk thuis voelen, maar ook voor nieuwe spelers zijn de controls erg gemakkelijk om te meesteren. Vergeleken met de vorige games zijn er een aantal lichte tweaks toegepast zodat je voortdurend in de actie blijft: het D-Pad kan je gebruiken als snelle toegang tot je favoriet wapentuig en voorwerpen zoals de Slingshot worden automatisch ingezet indien nodig.

Vertrouwd, en toch helemaal nieuw

Naast de klassieke gevechten op de grond biedt het spel ook gloednieuwe gameplayelementen voor Clank. Af en toe zal Clank een locatie moeten verkennen die niet toegankelijk is voor een grote Lombax als Ratchet. Naast lichte puzzel-elementen is ook de combat met Clank verfijnd en fris. De Clankbots maken ook hun terugkeer in deze game en zal je moeten inzetten om bepaalde onderdelen van de level te ontgrendelen.

1_snaggbeast_1459502435

In Ratchet & Clank is ook de gameplay voor het schip van Ratchet volledig vernieuwd. Op sommige planeten zullen de Galactic Rangers hulp vragen vanuit de lucht en zal je dus je beste piloot-skills moeten bovenhalen om de planeet te beschermen.

Een aantal bekende planeten zoals Novallis, Aridia en Rilgar verschenen al eerder in de eerste game maar voelen toch helemaal anders aan in de reboot. Hoewel de omgevingen vertrouwd aanvoelen, wordt het volledig nieuwe ervaring dankzij gemoderniseerde gameplay, gloednieuw wapentuig en verbeterde vijanden. Uiteraard zijn er ook gloednieuwe planeten te vinden zoals Gaspar – een gigantische omgeving waar een jetpack je belangrijkste middel van transport zal zijn.

Ratchet & Clank introduceert voor het eerste een in-game verzamelsysteem voor holokaarten. Je kan holokaarten verdienen door ze te vinden op moeilijk te bereiken locaties of simpelweg door vijanden te verslaan. Van zodra je een complete set van drie kaarten hebt verzameld, speel je een in-game bonus vrij. Denk maar aan verhoging van het aantal bouten die je kan verdienen. Dubbele kaarten kan je ook inruilen voor een nieuw exemplaar. Een leuk nieuw element in de franchise en zeker en vast een nuttige toevoeging.

3_disco_1459502436

Wapens worden geüpgraded door ze te gebruiken en ervaringspunten op te doen, maar naast de standaard bouten die je verzamelt kan je ook Raritanium verkrijgen – moeilijk te vinden mineralen die voor handige upgrades kunnen zorgen. Die Raritarium kan je naar hartenlust inzetten om wapens voordelen mee te geven. Het upgradesysteem is simpel maar goed uitgewerkt: je kiest zelf welke eigenschappen van een bepaald wapen je wil upgraden.

De gameplay van Ratchet & Clank staat helemaal op punt. Het spetterend arsenaal aan wapentuig zorgt voor erg bevredigende gameplay. Zet de Groovitron in om je tegenstanders af te leiden met dansmoves of gebruik de Pixelizer om Drek’s gespuis om te toveren tot 8-bit wezens. Zo zijn er nog een hoop andere wapens – de ene al iets origineler dan de andere – die de gameplay in Ratchet & Clank een klassieke stijl meegeven waarvoor de serie zo gekend staat.

RCPS4_3_ari_run_1459502439

Ratchet & Clank is geen full priced titel, maar dat vertaalt zich gelukkig niet in de speelduur van het intergalactisch avontuur. Persoonlijk had ik er een goede 11 uur op zitten vooraleer de credits van het scherm rolden met ongeveer twee derde van de verzamelde collectibles. Na het uitspelen van Ratchet & Clank ontgrendel je ook de Challenge Mode – een populaire modus die al sinds de eerste game aanwezig is. De essentie van Challenge Mode kan eigenlijk het best beschreven worden als ‘New Game Plus’ met moeilijkere vijanden, een multiplier voor de bouten die je verzamelt en gloednieuwe wapenvarianten. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat je de game toch nog eens wil uitspelen om het sterk verbeterde wapentuig in actie te kunnen zien.

5_metro_ship_1459502438

Ratchet & Clank is een prachtige game en dat heeft het niet alleen te danken aan de fenomenale graphics, maar ook door de kenmerkende artstijl en ontzettend goede toepassing van motion blur. De ontwikkelaars wilden met Ratchet & Clank een gelijkaardige beeldkwaliteit bieden van de animatiefilm – en daar ze zijn toch ongetwijfeld in geslaagd. De game is ontzettend scherp, kleurrijk en levendig. Af en toe wil je als speler gewoon even stilstaan bij de prachtige planten en uiterst gedetailleerde omgevingen.

RCPS4_4_nov_bridge_1459502439

Om al die visuele pracht en praal te kunnen weergeven komt de kracht van de PlayStation 4 goed van pas. De game draait op een resolutie van 1080p met een framerate van 30 beelden per seconde. De framerate van Ratchet & Clank is extreem stabiel en geen enkele keer was er sprake van een framedrop. Sterker nog, de game voelt ongewoon vloeiend aan voor een game dat op 30 FPS draait en de verbetering in beeldkwaliteit (in tegenstelling tot een framerate van 60FPS) is wat absoluut gerechtvaardigd. De visuele vergelijking met een Pixar-film is snel gemaakt. Technisch staat deze game helemaal op punt en haalt het ongetwijfeld het beste uit de PS4 naar boven. Combineer dat met een indrukwekkende en vooral heroïsch klinkende soundtrack en je hebt de ultieme presentatie in handen.

Eindwoord Ratchet & Clank Review

RCPS4_5_nov_run_1459502440

Ratchet & Clank maakt een spetterend debuut op de PS4 met een prachtige nieuwe game vol vertrouwde en frisse omgevingen, geperfectioneerde gameplay en audiovisuele prestaties die de lat voor andere games een pak hoger leggen. De epische avonturen van Ratchet & Clank worden (opnieuw) erg goed voorgesteld met een waanzinnig hoog fun-gehalte. Insomniac heeft ook de lat voor zichzelf hoger gelegd, en we kunnen enkel maar hopen en toejuichen dat de avonturen van Ratchet & Clank op de PS4 nog niet ten einde zijn.

Ratchet & Clank (2016)

Ontwikkeld door Insomniac Games, uitgegeven door Sony Interactive Entertainment

Gespeeld op PS4 (Exclusive)