Tales from the Borderlands Episode 3: Catch a Ride Review

De Tales from the Borderlands serie is ongetwijfeld een van de beste Telltale games ooit, en gelukkig kunnen we nu aan de slag met de derde aflevering van het seizoen. Na de spannende cliffhanger op het einde van aflevering 2, kom je opnieuw terecht in een spannend verhaal vol mysterie en grappige momenten in de klassieke Borderlands-stijl.

loaderbot-bus

Wie de eerste twee afleveringen van Tales from The Borderlands nog niet heeft gespeeld, stopt hier beter met lezen en verwijzen we je graag door naar onze recensie van Episode 1. De derde aflevering kan namelijk zo verschillend zijn dat je hem beter twee keer speelt: de keuze om Fiona of Handsome Jack te respecteren heeft een gigantische impact in Catch a Ride. Uiteraard zijn er ook nog een hoop subtiele beslissingen die je moet maken die een subtiele impact hebben op het verhaal, helemaal in Telltale stijl dus. Als je benieuwd bent of jouw keuzes ook overeenstemmen met de rest van de spelers, kan je op het einde van de aflevering een overzichtje voorgeschoteld krijgen.

gortys-chase

Aflevering 3 legt de nadruk op een hoop nieuwe personages, waaronder een oude bekende uit Borderlands 1. Uiteraard zullen de twee protagonisten – Rhys en Fiona – het meeste voor het zeggen hebben, maar ook Sasha krijgt ditmaal een vrij belangrijke rol toegewezen. Afhankelijk van wie je vertrouwde tijdens aflevering twee, geraak je uiteindelijk uit het Atlas gebouw mét het mysterieuze object dat Gortys heet. Jammer genoeg is je geluk van korte duur, want meteen word je geïntroduceerd met de nieuwe slechterik: Valory. De introductie van Valory leidt tot enkele interessante situaties en een hoop verrassende wendingen. Uiteindelijk is het hoofddoel in Catch a Ride uitvissen wat Gortys nu precies is en hoe het gebruikt kan worden. We mogen natuurlijk niet vergeten dat dit allemaal flashbacks zijn, want het geheimzinnig figuur in de woestijn houdt Rhys en Fiona nog steeds gevangen.

vallory

Net zoals in de vorige afleveringen zorgt Telltale voor heel wat traditionele Borderlands humor. Aflevering drie is ook heel erg sterk in character development, en ook de dialogen zijn weer van uitstekende kwaliteit. Een nieuwe aanwinst in Catch a Ride is de stemactrice Ashley Johnson, beter bekend als ‘Ellie’ van The Last of Us. We willen nog niet verklappen welke prominente rol Ashley precies vertolkt, maar ze doet het in ieder geval uitmuntend.

rhys-ironman

Op gebied van gameplay zijn de Telltale games vooral story driven en zal je doorheen de game vooral dialoogopties krijgen. Er zijn echter een paar momenten waarin je vrij kan rondlopen om een opdracht voltooien. Gelukkig zitten er in Catch a Ride ook een hoop actievolle scenes – die je kan besturen middels Quick Time Events – met de nodige spanning. Nieuw is dat je bij bepaalde momenten kan ‘zien’ welke impact een bepaalde beslissing kan veroorzaken. Het geld dat je af en toe in de vele en gevarieerde omgevingen van Pandora vindt, kan je naar wens uitbesteden aan cosmetische upgrades voor de personages.

rhys-sasha-on-loaderbot

Audiovisueel doet Tales from The Borderlands het algemeen een stuk beter dan de andere series van Telltale, maar de enige is toch zeker aan vernieuwing toe. De game draait erg vlot en soepel aan 1080p en op een enkele uitzondering na slaagt ook aflevering 3 erin om een stabiele framerate van 60 beelden per seconde te behouden. Hier en daar zijn de textures jammer genoeg van erg lage kwaliteit. Character design is prima en ook de omgevingen zien er erg gelikt uit. Bovendien wordt de game vergezeld door een uitstekende soundtrack die niet mis zou staan in een Borderlands game.

Tales from the Borderlands Episode 3: Catch A Ride

ontwikkeld door Telltale Games in samenwerking met Gearbox Interactive

gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar voor PS3, Xbox 360, Xbox One, PS Vita, PC, Android en iOS