Shadow Complex Remastered Review

Shadow Complex verscheen al een hele tijd geleden exclusief voor de Xbox 360 en kreeg lovende kritieken. Fast forward zeven jaar later en de ontwikkelaars bij Epic Games hebben ondertussen Shadow Complex gebracht naar pc en de huidige generatie consoles, helemaal grafisch opgepoetst. Houdt deze klassieke Metroidvania-game uit 2009 ook vandaag de dag nog stand? Je leest het in onze Shadow Complex Remastered Review.

SCXB1_01

Het verhaal van Shadow Complex is gebaseerd op een tweedelige boekenreeks van Orson Scott Card, Empire. Jij speelt als Jason Fleming, een avontuurlijke reiziger die z’n vriendin Claire uit de handen van een mysterieuze terroristische organisatie moet zien te krijgen. Deze organisatie wil er alles aan doen om ‘The Restoration’ te lanceren – een massale aanval op Amerikaans grondgebied. Al snel is niet alleen het bevrijden van Claire je hoofddoel: je moet zien te infiltreren in de vijandige basis, uitvissen wat er precies gepland staat en de terroristische organisatie stoppen. Hoewel je het niet zou verwachten zit het met de storytelling dus best wel goed. Shadow Complex vertelt de gebeurtenissen tussen de twee Empire boeken en is dus volledig opzichzelfstaand. Jason wordt vertolkt door niemand minder dan Nolan North, die zich ook in Shadow Complex van z’n humoristische kant laat zien.

SCXB1_02

Shadow Complex is een Metroid-achtige game met een kaart die helemaal verkend kan worden, gebieden die enkel toegankelijk zijn met de juiste gadgets en een grote variëteit aan vijanden. De evolutie van een generieke 2.5D sidescroller shooter naar een volwaardige Metroidvania-game is best opmerkelijk te noemen. Bij de aanvang van de game gaat het vooral om schieten en combat maar de gameplay wordt steeds interessanter bij het verzamelen van nieuwe snufjes om doorheen het complex te geraken. Dat betekent dat de game volledig uit één level bestaat en je bepaalde gebieden opnieuw zal moeten bezoeken.

Het principe van Shadow Complex is best simpel. Schieten, vechten en hier en daar wat platformen. Gaandeweg maak je kennis met nieuwe wapens, nieuwe vijanden, nieuwe gadgets en nieuwe omgevingen. Denk maar aan granaten en raketten, maar ook meer exotisch wapentuig zoals vriesschuim en een grijphaak. Het spel kent ook een level-systeem, aan de hand van de hoeveelheid vijanden die je neerhaalt stijg in niveau wat op zich dan weer resulteert in upgrades voor Jason.

SCXB1_03

Zoals we hierboven al vermeldden gebruikt Shadow Complex een 2.5D oriëntatie. In principe is de game een sidescroller, maar grafisch gezien is het spel in drie dimensies opgedeeld. Dat betekent ook dat je in drie dimensies kan richten terwijl je qua besturing tot twee dimensies bent begrensd. Dat werkt meestal erg prettig, al kan de autoaim in enkele gevallen toch wat lastig doen. Het zorgt voor de nodige diepgang (no pun intented) in de gameplay die van Shadow Complex een unieke ervaring maken. Sommige actiescenes in de game waarin je achter een machinegeweer kruipt worden helemaal in 3D gepresenteerd waardoor je visueel voldoende wordt afgewisseld. Het tempo in Shadow Complex is ook uitstekend met voldoende actiescenes, platformgedeeltes en eindbazen, alleen is de A.I van de vijanden niet altijd van hoogstaande kwaliteit.

SCXB1_04

De campagne van Shadow Complex neemt een goede vijf uur in beslag en verveelt op geen enkel moment. Ondanks het feit dat de game zich in één basis afspeelt is er zeker en vast voldoende variatie in de omgevingen en kamers waarin je terechtkomt. Indien je na de campagne nog meer wilt genieten van Shadow Complex, zijn er tientallen verschillende challenges voorzien.

SCXB1_05

De storytelling van Shadow Complex is best simpel, maar zeker bovengemiddeld – vooral dankzij de uitstekende voice-acting prestaties. Op het visuele gebied merk je best wel dat Shadow Complex een game is uit 2009 – ook al draagt deze nieuwe versie de ‘Remastered’ term. Niettemin zijn er een hoop games die er slechter uitzien en is er weinig reden tot klagen. Hier en daar zijn er wat oneffenheden, maar op gebied van graphics zit het verder wel snor. Ook de soundtrack van Shadow Complex is zeker en vast memorabel te noemen.

Eindwoord Shadow Complex Remastered Review

Voor wie Shadow Complex tijdens de originele release op de Xbox 360 in 2009 heeft gemist, biedt de Remastered-versie de ideale gelegenheid om de game te spelen. Destijds werd de game bedolven onder lovende kritieken en dat is met de opgepoetste versie niet anders: ontzettend goed uitgewerkte 2.5D gameplay, goede speelduur, audiovisueel prima en vooral eens een Metroidvania titel die originaliteit opwekt. Er zijn enkele grafische oneffenheden en de A.I is niet altijd even slim, maar Shadow Complex Remastered blijft een ontzettend plezierige game die zeker niet zal misstaan in de collectie van de Metroidvania fans.

Shadow Complex Remastered

Ontwikkeld door ChAIR, uitgegeven door Epic Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.