Gaming PC PS Vita PS4 Reviews Wii U Xbox One

Shantae: Half-Genie Hero Review

Shantae is een franchise die al sinds de Gameboy Color meegaat maar met Half-Genie Hero maakt de serie haar HD-debuut. De prachtige omgevingen zijn voor het eerst in hoge definitie getekend en dat zorgt voor een frisse grafische wind in de Shantae serie. Half-Genie Hero is een geslaagd Kickstarterproject dat onlangs officieel werd uitgebracht. Valt de 2D platformer ook in de smaak? Je leest het in onze Shantae: Half-Genie Hero review hieronder.

Presentatie en storytelling

Shantae and the Half-Genie Hero heeft wat weg van de klassieke SNES 2D-platformers en dat is vooral duidelijk te merken aan de presentatie van de game. De verhaallijn wordt op een cartoonachtige manier verteld en vindt zich plaats in een fictieve versie van het Midden-Oosten. Shantae is een genie wordt beschouwd als de beschermer van haar stad, maar al snel krijgen ze te maken met een vijandige bedreiging en worden verschillende gebieden overrompeld.

Verder komt er ook nog een andere half-genie in het spel en is het onduidelijk wat haar rol in het hele gebeuren is. Ook blijken de inwoners last te hebben van geheugenverlies. De verhaallijnen van Shantae zien er misschien wat chaotisch uit, maar zijn best goed te volgen. In de ‘Hub’ van Shantae: Half-Genie Hero – Scuttle Town – kan je praten met een hoop NPC’s die verder door het verhaal en door de campagne helpen.

De humor die wordt gebruikt in narratieve elementen is ook zeker en vast het vermelden waard. Zo zijn de dialogen vaak vrij grappig geschreven en dat geeft best een leuke toets aan de game en aan de personages.

Bij de aanvang van de game ben je redelijk beperkt in je mogelijkheden en zou je onterecht denken dat Shantae: Half-Genie Hero best een simpele (en saaie) game is. Niets is echter minder waar, want eens je de eerste dertig minuten voorbij bent komen er een hele hoop nieuwe gameplayelementen aan te pas. Shantae is een 2D platformer met eveneens een stevige focus op actie. Het lange haar van het hoofdpersonage kan gebruikt worden om vijanden schade toe te dienen. In levels verzamel je edelstenen die je dan kan inwisselen voor items, permanente upgrades en magische spells. Ook ontdek je snel dat Shantae kan omtoveren in een aantal dieren. Zo kan je bijvoorbeeld met de aap-versie van Shantae langere afstanden overbruggen en klimmen op muren, terwijl de krab dan weer uitermate geschikt is om onderwater-gebieden te ontdekken.

De vijanden en de levels van Half-Genie Hero zijn ontzettend gevarieerd. Denk maar aan piraten, krabben, zeemeerminnen – noem maar op. Omdat er toch een hoop RPG-elementen in de game zijn verwerkt komt het ook vaak voor dat je eerder gespeelde levels opnieuw een bezoekje brengt, om bijvoorbeeld een queeste te voltooien of om een verborgen locatie te ontdekken die ontgrendelbaar is met nieuwe krachten. Gelukkig kan je gebruikmaken van een portal-systeem waardoor je niet de hele level opnieuw moet spelen om een specifiek stukje te voltooien – al is de gameplay van Shantae: Half-Genie Hero zodanig goed uitgewerkt dat we het eigenlijk niet zo erg zouden vinden.

Afhankelijk van hoe sterk je verzameldrang is, duurt het zo’n 6 à 9 uur vooraleer je de volledige wereld van Shantae: Half-Genie Hero hebt gezien. Zelfs na het voltooien van de game is Half-Genie echter een spel waar ik steeds opnieuw wil naar teruggrijpen. Je krijgt ook nieuwe personages ter beschikking na de campagne met unieke verhalen en speelstijlen. Voor de liefhebbers zijn er ook opties voor speedruns en 100% complete runs.

Waar Shantae met de vorige titels in de franchise nog bekend stond om z’n Super Nintendo-achtige graphics, maakt Half-Genie Hero voor het eerst de overstap naar een prachtig getekende 2.5D omgeving. De omgevingen zien er idyllisch uit terwijl de personages een wat anime-sfeertje hebben meegekregen. Het ziet er fantastisch uit – zeker in beweging. Ook de muziekkeuze is best opmerkelijk, want de soundtrack is namelijk erg variërend. Gaande van liedjes met songteksten tot SNES-achtige melodieën, Arabische deuntjes of elektrische geluidjes verveelt de soundtrack eigenlijk nooit. Ze slagen erin om aan elke level werkelijk een unieke sfeer mee te geven.

Conclusie Shantae: Half-Genie Hero Review

Shantae: Half-Genie Hero is een uitstekende platformer met een stevige nadruk op actie. Narratief is het verrassend interessant geschreven en ook de humor springt uit. Op het gebied van gameplay moet je even doorheen de eerste dertig minuten, maar daarna maak je kennis met een opmerkelijke diepe game met een hoop RPG-elementen en unieke gameplaymogelijkheden. Audiovisueel is het dan ook een pareltje. Fans van platformers en 2D actiegames laten deze game best niet links liggen.

Shantae: Half-Genie Hero

Ontwikkeld en uitgegeven door WayForward Technologies

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar voor Wii U, PS Vita, Xbox One en pc.