Shooting Stars Review (PC)

Een shoot-em-up met laserkatten, aliens die de vorm aannemen van bekende mensen en cheeseburgers? Hoe gek het ook klinkt, het zit allemaal in Shooting Stars en vormt zelfs de elementaire basis voor deze game. Deze klassieke mobiele titel verscheen onlangs op Steam en is infiltreert Space Invaders gewijs het shoot-em-up genre op PC.

Shooting Stars 07

De opzet van Shooting Stars! is vrij simpel: je wapen van dienst is een kat die in staat is om laserstralen uit z’n oog te stralen met een obsessie voor superfoods. Als je die ‘superfoods’ zoals popcorn en cheeseburgers als pop-ups kan opeten, krijg je een aantal positieve effecten of upgrades voor je personage. Want het enige dat beter is dan een schietende kat met laserstralen, is een schietende kat met nog meer laserstralen. De aarde is overspoeld door aliens die allemaal op gekke wijze de vorm van celebrities hebben ingenomen. Deze supersterren vormen dan ook de belangrijkste tegenstanders in Shooting Stars, en je zal onder andere Kanye East, The Block, Katie Ferry en Psy-Cho moeten verslaan om bij de ultieme eindbaas Nuck Chorris te geraken. Ook wordt het drinken van gedecafeïneerde koffie sterk afgeraden – want dat is blijkbaar het ultieme kwaad op deze wereld. Mocht je het nog niet gemerkt hebben, humor is duidelijk aanwezig in Shooting Stars. De ene verwijzing is wat geslaagder dan de andere, maar niettemin is het een leuke toevoeging aan een reeds gekke game.

Shooting Stars 02

Shooting Stars is geen extreem uitgebreide game en heeft dan ook een licht prijskaartje meegekregen. Er zijn twee spelmodi: in de algemene modus speel je door random generated levels en neem je het op tegen de supersterren met het doel om trading cards te verzamelen. Elke keer dat je Shooting Stars! speelt zijn de levels anders, je kan dus niet tussenin saven of een hoofdstuk selecteren. De game wordt pas echt uitdagend als het eerste ‘hoofdstuk’ volledig voltooid is, het is dus wel wat jammer dat je niet meteen in een moeilijke situatie terecht kan komen. Ook de meeste eindbazen zijn vrij gemakkelijk te overkomen. Dan is er ook nog een Daily Run mode die heel erg gelijkaardig is aan de normale speelsessies, alleen kan je hier je score uploaden en een plaatsje op het dagelijks leaderboard veroveren.

Shooting Stars 04

Schieten in Shooting Stars is vrij simpel: de linkermuisknop hou je ingedrukt voor normale aanvallen terwijl je met een rechterklik je speciaal wapen activeert. Speciale wapens kan je vinden op het slagveld en zijn behoorlijk sterk: sommigen kunnen probleemloos tientallen vijanden tegelijk uitschakelen. Een ander deel van deze speciale wapens zijn dan behoorlijk nutteloos, waardoor er pickups zijn die je eigenlijk altijd wil vermijden.

Shooting Stars 08

Audiovisueel wil Shooting Stars het klassieke arcadegevoel meegeven en daar slaagt de game ook in. De ontwerpen zijn de vijanden en personages zijn uiteraard pixelated, maar best vrij goed uitgewerkt. De soundtrack van Shooting Stars is niet bijster groot maar voelt allesbehalve repetitief aan en past zich goed aan bij de flow van de game.

Shooting Stars!

Ontwikkeld door Bloodirony, uitgegeven door Daedelic Entertainment

Gespeeld op PC. Ook beschikbaar voor Mac en mobile.