Gaming Nieuws PS4 Reviews Virtual Reality

Space Rift PSVR Review

Space Rift is het debuut van de Duitse ontwikkelstudio Vibrant Core en is sinds kort ook verschenen voor PlayStation VR. In de game verken je de ruimte op zoek nadat de Aarde een onleefbare plaats is geworden, maar al snel blijkt dat levensnoodzakelijke elementen zoals zuurstof in de touwtjes van enkele monopolistische bedrijven ligt. Space Rift kan je ontdekken, maar noemt zichzelf ook een shooter. Of Space Rift ook in de smaak valt, lees je hieronder in onze review.

Je speelt als een werknemer van een van de eerdergenoemde snode bedrijven en je moet letterlijk werken om voldoende zuurstof binnen te krijgen. Door een vreemd vooral beland je echter in het kamp van enkele rebellen die met een SEED-machine een planeet weer helemaal bewoonbaar willen maken om zo eindelijk vrij te kunnen zijn. De ontwikkelaars leggen best een hevige indruk op de storytelling – en hoewel het concept en de basis voor een goed verhaal er wel liggen, gaat Space Rift vooral een beetje de mist in wat de afwerking betreft. Zo is de voice-acting niet altijd even goed, zijn er wat duidelijke lip-sync problemen omdat de stemmen oorspronkelijk Duits waren en van veel character development is er niet echt sprake. Space Rift is al een tijdje beschikbaar op pc en het is dan ook de bedoeling dat er nieuwe afleveringen van de game bijkomen indien de game goed verkoopt. We kunnen je alvast nu al verklappen dat de game op een (niet erg bijster goede) cliffhanger eindigt.

Ontdekken, mijnen, en schieten: dat is zo’n beetje de gameplay van Space Rift in een notendop. Er zijn een vijftal levels beschikbaar en in elke level krijg je wel te maken van vijandelijke drones. Dat levert prima dogfights op, maar het is wel zo dat deze drones de enige vijanden vormen. Omdat deze gevechten in de ruimte niet het overgrote deel van de tijd innemen in de game, kunnen we dat de ontwikkelaars enigszins nog vergeven. Het is geen ruimteshooter per se: je moet er alles bijnemen om van het totale plaatje te kunnen genieten. Ook het gevoel van vuurgevechten ontbreekt een beetje in Space Rift, het is eerder alsof je vast zit in een turret-opstelling omdat het besturen en schieten niet erg lekker werkt.

Een ander element dat belangrijk is in Space Rift, is het mijnen van asteroïden. Je kan dan probes gaan uitsturen en de steenrotsen scannen voor belangrijke mineralen. Een kleine mini-game verschijnt dan op een van je schermen in je cockpit waarin je ervoor moet zorgen dat je zoveel mogelijk mineralen kunt delven. Een leuke afwisseling en je kunt ermee upgrades voor je schip aankopen.

Verder zal je in de levels vooral op ontdekking gaan en op zoek gaan naar bepaalde objecten in gebieden. Alleen jammer dat het niet altijd even duidelijk is aangegeven hoe je daar precies aan geraakt: ik zat meermaals minuten rond te dwalen zonder flauw benul hoe je verder in de game moest vooruitgaan. Space Rift zou in dit opzicht zeker wat mogen helpen.

De vijf verschillende levels zijn vrij gevarieerd, zowel qua gameplay als ontwerp. Vooral de laatste level doet je een beetje denken aan het binnendringen van de Death Star, omdat je met je schip doorheen allerlei nauwe openingen en bochten moet wringen in een groot ruimtecomplex.

Als er één ding is dat echt opvalt in Space Rift, dan is het wel de vrij sterke muziek. De soundtrack zit zeker goed in elkaar, al zijn sommige geluidseffecten wel wat flauw. Wat de graphics betreft hebben we hier een klein beetje een gemengd gevoel: omgevingen en planeten zien er vrij goed uit en Space Rift straat absoluut een unieke sfeer uit. Explosies daarentegen zijn zwak, en ook de textures in het laatste hoofdstuk waren allerminst indrukwekkend. Wel is het zo dat Space Rift een vrij meeslepende VR-ervaring kan bieden en het ontdekken in de ruimte is absoluut een visueel genot.

Technisch staat Space Rift volgens ons ook nog niet helemaal op punt. In onze kleine drie uur dat we hebben gespeeld, heeft de game al een harde crash meegemaakt en enkele visuele bugs zijn we ook tegengekomen. Een level-brekende bug in de laatste missie was jammer genoeg ook van de partij. Het kan natuurlijk een ernstig geval van toevallig tegenval zijn, maar toch wel het vermelden waard.

Conclusie Space Rift review

Space Rift laat bij ons een beetje gemengde gevoelens achter. De gameplay zit meestal wel goed, alleen moet je er geen hoogwaardige shooter van verwachten of een narratief wonder. Voor een debuuttitel mag Vibrant Core zeker trots zijn op de prestaties die ze geleverd hebben en Space Rift heeft zeker z’n charme. Jammer van de bugs en de nogal onduidelijke aanwijzingen in missies, maar de formule smaakt naar meer. Als de ontwikkelaars in een eventuele tweede aflevering deze minpuntjes weten weg te werken, is Space Rift zeker het bekijken waard.

Space Rift: Episode 1

Ontwikkeld door Vibrant Core en uitgegeven door bitComposer Interactive

Gespeeld op PSVR (PS4 Pro). Ook verkrijgbaar op Steam (HTC Vive, Oculus Rift, OSVR)