Bulletstorm: Full Clip Edition Review

Sinds de lancering van de PlayStation 4 en Xbox One in 2013 konden we rekenen op heel wat remasters uit de vorige consolegeneratie. De nieuwste titel die een HD- en in dit geval zelfs 4K-makeover heeft ondergaan is Bulletstorm. De game werd ten tijde van de lancering kritisch gesmaakt om z’n gekke speelstijl en hoog “wtf-gehalte”, maar van een verkoopsucces was er niet meteen sprake. Daarom is het verrassend om te zien dat Gearbox deze game een tweede leven wilt geven op de huidige consoles, maar een aangename verassing is het in ieder geval wel. Deze geremasterde editie bevat grafische herwerkingen en alle DLC die werd uitgebracht en combineert ze tot één totaalpakket. Onze Bulletstorm: Full Clip Edition Review lees je hieronder.

Bulletstorm is een game die een heropleving in de vorm van een remaster zeker en vast verdient. De game werd inmiddels zes jaar geleden uitgebracht en werd ontwikkeld door Epic Games en People Can Fly. De game werd gelanceerd in een tijdperk waar Battlefield en Call of Duty overheersend waren in de FPS-markt en de ontwikkelaars vonden dat de shooters van vandaag té serieus waren. Ondertussen is die markt gelukkig wat uitgebreider geworden met toppers zoals Wolfenstein, Doom en Titanfall.

Zichzelf serieus nemen, dat is iets wat Bulletstorm eigenlijk nooit doet. De game zit boordevol referenties, ontzettend chaotische en bevredigende actie en dialogen die op z’n minst niet al te intellectueel klinken. Hoewel het plot erg typisch is voor een shooter en vol zit met clichés, straalt Bulletstorm een unieke sfeer uit die je zelden meemaakt in een shooter. Je speelt als marinier Grayson Hunt en je moet een wilde planeet zien te ontsnappen en de corrupte slechterik neerhalen – niets nieuws onder de zon dus. De game heeft verder duidelijk geen gebrek aan bloedvergieten, want dat gebeurt in Bulletstorm aan de lopende band. En het liefst nog zo gortig en gruwelijk mogelijk ook – hoe wansmakelijker je kills zijn, hoe meer punten je krijgt. Uiteraard kan je ook combo’s maken van een aantal speciale kills na elkaar om het puntenaantal al snel in de lucht te zien gaan.

Het wapenarsenaal in Bulletstorm is minstens even spectaculair, al zijn er een aantal wapens die je voornamelijk zult gebruiken. ‘Boots to asses’ is een slogan die Bulletstorm wel heel serieus pakt, want de directe melee-aanval is verantwoordelijk voor het slagen van een aantal speciale kills zoals doorboring door een cactus. Verder is er een soort van elastische trekhaak waarmee je vijanden door de lucht kunt trekken. Niet alleen vijanden zijn onderhevig aan deze magische trekhaak, je kunt er bijvoorbeeld ook explosieven meetrekken. Combineer de trekhaak met de melee-aanval en je hebt een ontzettend bevredigende combinatie.  Er mag geen twijfel over mogelijk zijn: Bulletstorm is een game die erg snel vooruit gaat. Vijanden komen snel je scherm binnenstormen en klassiek iedereen afknallen zit er niet in, want een overvloed aan munitie is er niet echt. Het gaat er dus echt om dat je de ‘skillkills’ of beter gezegd ‘skill shots’ onder de knie krijgt. Gelukkig helpt de game je daar wel een beetje bij, zo ontdek je gaandeweg zeker en vast welke soort kills er allemaal mogelijk zijn en krijg je in sommige gevallen ook wat slow-motion tijd om over je gruwelijke moordplannen na te denken.

De levels van Bulletstorm zijn ook vrij gevarieerd en bevatten overal wel onderdelen waarbij je even stilstaat hoe je vijanden het lastig zou kunnen maken. Omgevingskills zijn in ieder geval zeker en vast aanwezig, gaande van gigantische cactussen tot elektriciteitskabel. Je merkt het, Bulletstorm is gruwelijk. Gruwelijk bevredigend.

De campagne van Bulletstorm met zo’n acht uur eerder gemiddeld in lengte, maar bevat toch een hoop spectaculaire momenten. Het is niet zo lineair als andere shooters die recentelijk werden uitgebracht, maar kan op het gebied van actie wel z’n mannetje staan met de concurrentie. Nogmaals – het narratieve gedeelte is niet meteen de sterke kant van deze game, maar door de unieke atmosfeer en de snelle actievolle gameplay is Bulletstorm en game die je niet snel neer kunt leggen.

Multiplayer is ook aanwezig, al is dat eerder in teamverband. In de Anarchy mode moet je hordes met steeds lastigere vijanden zien te verslaan, terwijl de Echoes mode een soort van race tegen de klok is om zoveel mogelijk punten te scoren via skill shots in een bepaalde omgeving. Een mooie extra om de herspeelbaarheid en levensduur van de game na het uitspelen van de campagne te verlengen.

De Full Clip Edition van de game kreeg ook een uniek DLC-pakketje voor mensen die een pre-order plaatsen, die ook afzonderlijk te verkrijgen is voor €5. Niemand minder dan Duke Nukem neemt de de plaats in van Grayson als hoofdpersonage met de originele stemacteur die voor de dialogen zorgt. Het zorgt er meteen ook voor dat de dialogen in de game niet echt meer kloppen, hoewel het in de eerste plaats natuurlijk niets spectaculair was. De implementatie van Duke lijkt alsof het erg snel gedaan was en is daardoor niets meer dan een gimmick. Voor de liefhebbers van Duke en wie nog eens z’n iconische oneliners wil horen is het wel een unieke manier om door Bulletstorm te spelen.

Op het gebied van graphics merk je natuurlijk dat Bulletstorm eigenlijk een game is die uit de vorige generatie afstamt. Toch is de remaster absoluut welkom en geslaagd: de framerate is nu een stuk vloeiender bij 60 beelden per seconde en de boost in resolutie is absoluut merkbaar. Eigenaars van een PS4 Pro kunnen bovendien genieten van een nog hogere resolutie. Licht- en schaduweffecten zijn prima, maar ook niet ontzettend indrukwekkend.

De pc-versie van de Full Clip Edition is een hoop minder indrukwekkend vergeleken met de originele game. Textures zijn oké, omgevingen zijn goed uitgewerkt en gedetailleerd. Geen topper, maar zeker niet slecht. Hetzelfde kan gezegd worden over de soundtrack. Echt uitblinken doet het niet, maar de stevige tracklist slaagt er goed in om met een ietwat grauwe sfeer een opmerkelijk contract te vormen met de humoristische dialogen.

Conclusie Bulletstorm: Full Clip Edition Review

Bulletstorm is een erg fijne first person shooter en de komst van een remaster in de vorm van de Full Clip Edition valt dan ook erg in de smaak. De game blijft ontzettend entertainend en de opgepoetste graphics en vooral de vlottere framerate zorgen voor een opmerkelijke verbetering. De Duke Nukem DLC laat je echter best links liggen.

Bulletstorm: Full Clip Edition

Ontwikkeld door Epic Games en People Can Fly

Uitgegen door Gearbox Publishing