Gaming PC PS4 Reviews Steam Xbox One

Dragon Ball Xenoverse 2 Review

De eerste Dragon Ball Xenoverse verscheen verleden jaar en moest dé Dragon Ball game bij uitstek worden. Uiteindelijk werd Xenoverse een toffe fighter, maar was de gameplay met momenten vrij repetitief. De ambitie lag bij Xenoverse vrij hoog en met Xenoverse 2 krijgen de ontwikkelaars de kans om hun ambitieuze doelen in de sequel volledig waar te maken.

avatar_customize_5_1467873531

Op het eerste gezicht lijkt Dragon Ball Xenoverse 2 erg veel op z’n voorganger en moet het eigenlijk vooral beschouwd worden als een verbeterde formule in plaats van een volledig nieuwe game. Wat de verhaallijn betreft zit dat in Xenoverse 2 best goed. Hoewel ondergetekende niet bepaald een Dragon Ball fan te noemen is, kan je narratief goed volgen en merk je dat het Dragon Ball universum toch heel wat te bieden heeft op het vlak van storytelling. Je speelt als een (nieuwe) Time Patroller die de opdracht krijgt een bepaalde schurk te verslaan.

e3_screen_5_1465913513

In het begin van de game is het de bedoeling dat je je eigen personage aanmaakt. Vergeleken met de eerste game krijg je hierin wat meer keuze voorgeschoteld en kan je onder andere tussen meer verschillende rassen kiezen. Verder zijn er ook heel wat mogelijkheden om het gezicht en de bouw van je karakter vrij te geven. Afhankelijk van het ras dat je kiest zal je een andere cutscene aan het begin van de game voorgeschoteld krijgen al blijft het plot uiteindelijk gelijk: er is een wijziging in de tijdslijn aangebracht en die moet natuurlijk hersteld worden om de geschiedenis te behouden: je krijgt deze opdracht van de Supreme Kai. Doorheen de levels maak je kennis met heel wat verschillende figuren in het Dragon Ball universum, al is dat door de wijziging in de tijdlijn soms met een twist. Wie de eerste game gespeeld heeft zal in Xenoverse 2 een hoop gelijkaardige scenario’s terugvinden, al betert de originaliteit wel in de tweede helft van de game.

aure_burst_1_1467873494

Vergeleken met Xenoverse moet de sequel vooral verbeteringen bieden op het gebied van gameplay. Gevechten zijn vrij vlot en opmerkelijk vlotter dan in de vorige game. De stabiele framerate van 60 beelden per seconde helpt daar dan ook goed bij. In Dragon Ball Xenoverse 2 ga je de strijd aan met heel wat verschillende vijanden in een 3D-omgeving. Je kan eveneens een grote variëteit aan moves verwachten – al is het bevredigender om de traditionele Super Moves te gebruiken. In een gevecht heb je een tweetal meters: Ki en Stamina. De eerstgenoemde wordt gevuld door rake klappen uit te delen en kan je gebruiken voor Super Moves. Stamina daarentegen wordt eerder passief verzameld en kan ingezet worden om aanvallen te ontwijken. De gestroomlijnde en ietwat tactische gameplay zorgt voor een hoger spektakel-gehalte en ook met de balans zit het deze keer erg goed.

goku_ssgss_3_1474462209

Je zal ok heel wat tijd kunnen doorbrengen in de centrale hub van de game, deze keer staat Conton City in de belangstelling. Er is altijd wel iets te doen in Conton City – de hub is goed overspoeld door NPC’s en je kunt er bijvoorbeeld terecht in een aantal winkeltjes. Later in de game krijg je dan ook de mogelijkheid om met zo’n 300 spelers doorheen de stad te rekken en kan je er ook een aantal zijmissies ontdekken. Allesbehalve een saaie bedoeling dus: de hub is levendiger dan ooit.

gogeta_special_attack_2_1467873550

Uiteraard vormt de multiplayer opnieuw een belangrijk aspect in Dragon Ball Xenoverse 2. Je kan het opnemen tegen andere spelers, maar ook co-op modi tegen de A.I zijn voorzien. Met een ruime hoeveelheid van 88 verschillende speelbare personages heb je in ieder geval keuze genoeg. Voor de Dragon Ball fans kan je ook nog eens belangrijke veldslagen naspelen, een toevoeging die een gigantische berg replaywaarde bovenop de game giet. Met dat laatste zit het in de singleplayer sowieso al goed: dankzij de vele missies en de levendigheid van Conton City mag je toch verwachten dat je op minder dan een 25-tal uur niet alles gezien kunt hebben. Ondanks de verbeteringen in de multiplayer en het kunnen naspelen van de veldslagen is het wel niet mogelijk om met een co-op partner doorheen de campagne te gaan, dat had immers een leuke toevoeging geweest.

metal_cooler_1_1474462205

De Dragon Ball Xenoverse reeks staat bekend om z’n celshading en daardoor lijkt de game erg goed op het referentiemateriaal. De personages zien er goed uit en ook de omgevingen zijn prima, al is het duidelijk dat Xenoverse 2 niet meteen visueel spectaculair is. De soundtrack is episch en past dusdanig goed bij de game. Verder draait de game op een resolutie van 1080p en een vlotte framerate van 60 FPS.

Conclusie Dragon Ball Xenoverse 2 Review

patroller_rank_2_1474462185

De ontwikkelaars van Dragon Ball Xenoverse hebben naar de kritiek geluisterd bij de release van de eerste game en uitstekend aangepakt met het vervolg. Al is die term misschien wat misplaatst: Xenoverse 2 voelt vooral als een verbetering van de eerste game en voelt door het gelijkaardige plot niet meteen ontzettend nieuw aan. Wel krijg je met Xenoverse 2 is een toffe game voorgeschoteld met heel wat uren speelplezier.

Dragon Ball Xenoverse 2

Ontwikkeld door Dimps, uitgegeven door Bandai Namco

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.