Paladins is een free to play shooter van de makers van het populaire SMITE en was voor het eerst speelbaar op Gamescom. Gewapend met innovatieve personage, een mooie artstijl en een vrij strategische aanpak wil Hi-Rez Studios met Paladins een competitieve, volwaardige gratis speelbare shooter op de markt brengen. Onze hands-on impressies met de gloednieuwe game lees je hieronder.
Paladins: Champions of The Realm is al meer dan een jaar in ontwikkeling en de ontwikkelaars zijn er goed in geslaagd om het project lange tijd geheim te houden. Na het overdonderde succes van SMITE willen de ontwikkelaars een andere toer opgaan in de vorm van een First Person Shooter. Twee teams van elk vijf spelers nemen het tegen elkaar op en moeten de basis van het vijandelijke team met de grond gelijk maken. Om deze opdracht te volbrengen moet je echter een aantal control points op het slagveld bezitten, waarmee je de hulp kan inschakelen van een kanon. Als een kanon wordt opgeroepen, is het aan het aanvallende team om dit essentieel wapen te beschermen, terwijl het verdedigende vijftal er alles aan moet doen om het krachtige kanon te vernietigen.
Uiteraard kan je kiezen uit verschillende personages, elk met eigen unieke kenmerken, wapens en eigenschappen. Bij elke karakter hoort ook een unieke mount: een soort voertuig waarmee je sneller het slagveld kan betreden en een stuk beweeglijker wordt. Ook in de mounts is er heel wat variatie te vinden: een snel paard of een stevig uitgeruste robot, het kan allemaal. Wij gingen aan de slag met een krachtpatser met een serieus wapenarsenaal, een beetje de ‘Tank’ van de game. Gameplay is vloeiend, vlot en zit vol actie. Als de matches wat uitlopen zal je na een tijdje je personage misschien wel wat beu worden, maar gezien de game zich nog in een pre-beta fase bevindt kunnen we daar moeilijk een oordeel over vellen. Team Play is in ieder geval erg belangrijk en is vaak de beslissende factor in nederlaag of winst. De combinatie van een strijdend personage met een manoeuvreerbare mount zorgt ook voor een unieke twist op het slagveld.
In Paladins zijn er ook wat strategische elementen terug te vinden. Zo is er een XP-systeem voor je personage per match en kan je on-the-fly upgrades gebruiken. Dit gebeurt door middel van Skill Cards, bij elke levelupgrade kan je kiezen uit een van de upgrades beschreven op verzamelbare kaartjes. Uiteraard is het ook mogelijk om je deck met Skill Cards te beheren en uit te breiden.
Paladins ziet er grafisch uitstekend uit en ook de artstijl is erg prettig, personages zijn goed uitgewerkt en de map waarop we speelden had mooie uitgebreide omgevingen. Kortom, de game smaakt absoluut naar meer en we zijn benieuwd hoe Hi-Rez Studios deze titel verder zal uitwerken. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor een gesloten betasessie op de officiële website. Paladins lanceert volgend jaar voor PC en de huidige generatie consoles.