Gaming PC PS4 Reviews

Assault Android Cactus Review (PS4)

Assault Android Cactus is al een tijdje beschikbaar voor pc maar sinds kort kan je de chaotische game ook terugvinden in de digitale winkelrekken van de PlayStation 4. Assault Android Cactus – of om de schrijfwijze toch wat te vergemakkelijken, AAC – is een typsiche game waarin actie helemaal centraal staat. Of de game ook in z’n opzet slaagt, lees je in onze Assault Android Cactus Review voor PS4.

Assault Android Cactus. Het klinkt als een vrij grappige naam, maar gelukkig wordt dat in het begin van de game meteen duidelijk. De personages waaruit je kan kiezen zijn allemaal androïden die zijn gestrand op een ruimteschip vol kwaadaardige robots. Het hoofdpersonage heet dan ook simpelweg Cactus, al zijn er nog zeven andere verschillende personages in de game te vinden. Elke android heeft z’n eigen unieke wapens en spelen helemaal anders: voor sommige levels zal je dus strategieën moeten uitproberen met verschillende personages. Zo zal je onder andere shotguns, vlammenwerpers, energieschilden en zwarte gaten mogen gebruiken om al het vijandelijk gespuis af te weren.

aac_002

Het feit dat de helden in AAC in feite ook robots zijn, zorgt wel voor een belangrijk element: batterijduur. De accu’s van de verschillende personages gaan niet bijster lang mee en daarom is het noodzakelijk om Battery Charge powerups te verzamelen op het slagveld. Naast de klassieke bullet hell en chaotische actie is het dus ook van belang om je batterij weer op te krikken. Doodgaan is in ACC in principe geen zwaar probleem: na enkele seconden is het systeem weer helemaal opnieuw opgestart, maar dan verlies je wel alle verzamelde upgrades in een level.

Georganiseerde chaos

aac_003

De vijanden in AAC zijn erg gevarieerd maar komen vooral in ontzettend grote aantallen opduiken. De groene spin-achtige robots zijn makkelijk neer te halen, maar gecombineerd met de sterkere en grotere vijanden is het bijna een ware uitdaging om zoveel mogelijk vijanden neer te halen terwijl je zelf kogels en explosies ontwijkt. Een ontzettend fijne combinatie, die daarboven op nog eens gecombineerd wordt de vrees dat je zonder batterijduur kan komen te staan. Gelukkig zijn er drie uitermate handige power-ups die het leven van een schattige androïde toch wat gemakkelijker maken: Wings zorgt geeft je een serieuze snelheidsboost, Firepower biedt de speler – zoals de naam al wat doet vermoeden – extra vuurkracht in de vorm van twee sidebots en ten slotte is er nog een EMP waarmee je alle robots binnenin een bepaalde straal tijdelijk uitschakelt. Het handige aan deze power-ups is dat deze elkaar afwisselen – als je dus even wacht kan een Wings-powerup omgetoverd worden tot een Firepower, en dat geldt uiteraard ook voor de EMP. Hoe meer vijanden je kan vernietigen, hoe sterker je hoofdwapen wordt. Het zorgt voor een gevoel van spanning en intense gameplay. Narratief is de game niet heel erg sterk en het bevat slechts enkele cutscenes en dialogen: ontwikkelaar Witch Beam legt duidelijk de nadruk op actie.

aac_004

Uiteraard is Assault Android Cactus een ideale game om in co-op te spelen: je kan samen met drie vrienden spelen om de overwinning tegen het leger kwaadaardige robots te behalen. Er is ook een Infinity Mode aanwezig, waarin je horde na horde van steeds lastigere vijanden moet overwinnen. Na het uitspelen van de game ontgrendelt er ook een Boss Rush mode en voor de liefhebbers is er ook een in-game store aanwezig waar je allerlei dingen kan vrijspelen en cheats kan toepassen. In de Daily Rush modus vind je ten slotte een specifieke level terug met een bepaalde uitdaging die om de 24 uur verandert.

Level design

aac_008

Elke level is AAC is uniek en slaagt erin om toch een uniek element in de game te stoppen. De omgevingen zijn futuristisch en opgedeeld in verschillende fases. De game bevat een kleine twintigtal levels die voor een aantal uren gameplay zorgen – afhankelijk van hoe snel je de levels kan voltooien. Vijanden passen zich ook erg goed aan en zullen elk omgevingsvoordeel benutten. Combineer dat nog eens met een elektrische soundtrack die goed in de sfeer van Assault Android Cactus past en je hebt een game in handen met een puike presentatie. AAC schreeuwt arcade uit en dat kunnen we enkel maar toejuichen.

Prestaties

aac_006

De adaptatie van Assault Android Cactus op de PS4 console is verrassend goed uitgewerkt, de game draait erg soepel en stabiel op zestig beelden per seconde en uiteraard met een resolutie van 1080p. Zelfs bij de meer intensieve momenten houdt de framerate goed stand, wat verbazend is gezien Unity op de huidige consoles nog eens voor prestatieproblemen kan zorgen. Daar is in AAC gelukkig geen sprake van.

Eindwoord Assault Android Cactus PS4 review

aac_011

Assault Android Cactus in een notendop is pure actie, de definitie van een chaotische maar ontzettend bevredigende twin stick shooter. Wie op zoek is naar een sterk narratieve game moet AAC niet in huis halen, maar als je de arcadegameplay kan appreciëren is Assault Android Cactus een topper van de bovenste plank.

Assault Android Cactus

Ontwikkeld en uitgegeven door Witch Beam

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op PC.