Crystal Rift (PSVR) Review

Jonathan Maes
Written By Jonathan Maes

Teacher by day, geek by night. He holds an MSc degree in Communications and has been passionate about games since the NES was released.

De gouden tijden van Dungeon Crawlers mogen dan wel achter ons liggen maar toch durft de ontwikkelaar Psytec Games het aan om een nieuwe titel in dit genre uit te brengen, Crystal Rift. De game werd gemaakt met nadruk op virtual reality, maar is ook speelbaar zonder headset. Of Crystal Rift het genre van de grid-based dungeon crawler weer kan laten bloeien lees je hieronder in onze review.

Inleiding

Crystal Rift speelt als een ouderwetse dungeon crawler, maar heeft uiteraard wel een 3D-transformatie ondergaan. De gameplay mag dan wel afstammen uit de jaren stilletjes en dat merk je ook bij Crystal Rift. De kerkers die je moet doorlopen zijn grid-based en er zijn dus slechts vier richtingen waar je uit kunt en er zijn geen vlotte bewegingen. De game bevat een twintigtal kleine tot middelmatig grote levels waarin je de uitgang moet zoeken, maar onderweg zijn er natuurlijk een hoop obstakels zoals puzzels, valstrikken en vijanden.

Gameplay

Omdat Crystal Rift een titel is die écht werd gemaakt met virtual reality in het hoofd, heeft dit ouderwetse genre een zeker charme in virtual reality. Als je dit soort game zonder VR-functionaliteit op de markt bracht, had je wellicht op minder enthousiasme kunnen rekenen. Het gevoel van in een kerker te zitten is erg goed gelukt en alleen daarom is Crystal Rift het overwegen waard, maar op het gebied van gameplay worden we niet bijster enthousiast.

Het grid-gebaseerde bewegingssysteem werkt in onze mening niet erg vlot en het verhindert de belevenis in virtual reality. Gelukkig kun je in de instellingen wel het een en ander aanpassen, maar een volledig vrije bewegingsmethode had zeker een overbodige luxe geweest. De vijanden die je tegenkomt zijn ook bijster simpel te verslaan en er zijn zeker geen gevechtstactieken vereist om je vijanden te verslaan: een paar keer slaan met je zwaard en een paar keer ontwijken – veel meer is er niet aan. En akkoord – hetzelfde kan gezegd worden van de ouderwetse dungeon crawlers, maar echt lekker werkt het niet meer.

Wel positief is de lengte van de game: omdat er vaak verschillende opties zijn om een level te voltooien en je gemakkelijk verloren kan lopen kan je in de kerkers van Crystal Rift wel een mooi aantal uren vertoeven. Daardoor voelt Crystal Rift in tegenstelling tot sommige andere VR-titels minder aan als ‘ervaring’, maar een volwaardige game.

De pc-versie van Crystal Rift bevat ook een ingebouwde level-editor, iets dat jammer genoeg niet aanwezig is in de PlayStation-versie.

Audiovisueel

Crystal Rift is audiovisueel niet erg spannend uit, en dat kan je op verschillende manieren opvatten. Er is vrij weinig variatie doorheen de twintig levels en je zult bijvoorbeeld steeds naar dezelfde textures van stenen muren moeten kijken. Monsters, omgevingen en lichteffecten zijn niet erg mooi weergegeven en zijn eerder simplistisch. Van de graphics zijn we dus niet bijster onder de indruk. De soundtrack is prima, maar opnieuw weinig opmerkelijk.

Conclusie Crystal Rift Review

Op het gebied van gameplay en graphics biedt Crystal Rift absoluut weinig vernieuwing, en dat is wellicht ook de opzet van de ontwikkelaar. Je merkt dat er over de gehele game een jaren ’80 dungeon crawler sfeertje heerst en hoewel het daardoor in onze mening de gameplay wat afzwakt, blijft Crystal Rift op deze manier wel trouw aan het bronmateriaal. Absoluut geen topper, maar niettemin een leuke titel om eens te proberen in virtual reality. Wie nostalgische herinneringen heeft aan bijvoorbeeld Dungeon Master doet er goed aan om deze game eens te spelen, maar daar blijft het ook bij.

Crystal Rift

Ontwikkeld en uitgegeven door Psytec Games

Gespeeld op PS4 (PSVR). Ook verkrijgbaar voor pc (HTC Vive, Oculus Rift, OSVR)

Retail reviewcode verstrekt door de uitgever. Ons reviewbeleid lees je hier.

Leave a Comment