We nemen eens een kijkje naar de allernieuwste Tower Defense game van Ironhide Studios op iOS: Kingdom Rush Frontiers. Frontiers is een sequel van de eerste Kingdom Rush en brengt natuurlijk enkele verbeteringen en nieuwigheden met zich mee. We gingen aan de slag met de iPad versie.

Tower Defense games hanteren een simpel principe: zorg ervoor dat de hordes aan vijanden je basis niet kunnen aanvallen door het plaatsen van enkele verdedigingstorens. Elke vijand maar ook elke toren kent zijn eigen voor- en nadelen. Het is dan ook jouw opdracht om de overwinning te garanderen. Kingdom Rush Frontiers gaat nog een stapje verder dan het traditionele Tower Defense genre, in de game vinden we namelijk een heleboel bestuurbare ‘helden’ terug, een leuke en unieke twist.

De gameplay van Kingdom Rush Frontiers is vrij gevarieerd. Per level krijg je een aantal strategische locaties voorgeschoteld waar je middeleeuwse torens kan construeren, om zo te vermijden dat je basis wordt binnengedrongen door slechteriken. Er zijn vier hoofdzakelijke torens in Frontiers, elk met een drastisch verschillende speelstijl. Een goede combinatie van de torens is noodzakelijk om een overwinning te behalen. Kazernes maken troepen aan, om de vijand tegen te houden. Boogschutters zijn niet heel krachtig, maar kunnen wel verdedigen op lange afstand. Magische torens doen dan weer prima dienst om vijanden met een pantser te doorboren en kunnen ook eenheden vertragen. Ten slotte heb je nog de zware artillerie, om de ernstigere gespuis neer te halen.

Upgraden is ook een belangrijk aspect in Kingdom Rush Frontiers. Torens kan je upgraden met gouden munten, die je verdient door vijanden van de kaart te vegen. Elke toren heeft hoofduitbreidingen tot en met level 3, daarna heb je de keuze tussen twee gespecialiseerde upgrades, zodat de gameplay gevarieerd maar toch vertrouwd aanvoelt. Een voorbeeld van een specialisatie-toren is bijvoorbeeld een aardbevingstoestel, of een kasteel met tot de tanden bewapende ridders. Heb je zelfs een overvloed aan goudmuntjes, dan kan je ineens ook power-ups aanschaffen voor je gespecialiseerde torens. Al deze aspecten zorgen ervoor dat een potje Kingdom Rush Frontiers bijna altijd anders aanvoelt.

Zoals eerder vermeld vinden we ook een aantal helden terug in Kingdom Rush Frontiers: speciale eenheden, elk met unieke krachten en vaardigheden die van een cruciaal belang zijn om de overwinning te behalen. Er zijn helden die gespecialiseerd zijn in lange-afstandswapens, terwijl sommige net beter zijn inhand-to-hand gevechten.

Als je met succes de vijand kan tegenhouden word je ook beloond in de vorm van sterren, gouden munten en gems. Sterren kan je gebruiken om upgrades voor torens aan te schaffen, terwijl de munten dienst doen als valuta voor de heldenupgrades. Elk level kent ook nog twee andere spelmodi, waarin je een extra ster kan binnenhalen. Met gems of diamantjes kan je dan allerlei hulpmiddeltjes kopen indien je niet voorbij een lastige level geraakt.

Opvallend leuk is ook dat Kingdom Rush Frontiers hier en daar een verwijzing maakt naar een andere game of populaire televisieserie. Zo zien we in de tweede level al meteen een voorwerp terug dat ons erg doet denken aan een Stargate, om maar een voorbeeldje te noemen.

Een waardige opvolger

Frontiers is het tweede deel in de Kingdom Rush-serie. In vergelijking met de eerste Kingdom Rush is Frontiers op een aantal opzichten sterk verbeterd, zo is er nu veel meer variëteit in vijanden, wapens en torens. De additie van een aantal nieuwe eindbazen is zeker en vast een stevig pluspunt. Ook de helden hebben met het power-up systeem een stevige update gekregen. Voor de rest behoudt Frontiers het originele Kingdom Rush concept. Voor de beginnende spelers is er opnieuw een tutorial aanwezig.

Microtransacties

De game kan je in de iOS App Store terugvinden voor iPhone en iPad met prijskaartjes van €2,69 en €4,59, respectievelijk. De game hanteert geen Free-To-Play model, maar er zijn wel microtransacties aanwezig. Gems kan je aankopen in verschillende pakketten, hoewel deze gems eigenlijk snel verdiend kunnen worden. Over de microtransacties voor de helden zijn we minder tevreden: drie helden kan je vrijspelen, voor de rest moet er een pak geld neergelegd worden – zo betaal je maar liefst net geen zes euro, duurder dan de applicatie zelf! Desalniettemin is Kingdom Rush Frontiers ook prima speelbaar zonder microtransacties, alleen zal je het dan met een paar helden minder moeten doen.

Audiovisueel is Kingdom Rush Frontiers een pareltje: de graphics zijn goed geoptimaliseerd voor de Retina-schermen van zowel iPhones als iPads. Omgevingen zijn er doorgaans vrij kleurrijk uit, en de verschillende power-ups en speciale effecten worden vergezeld door strak afgewerkte visuele beelden. De game kent ook een aardige soundtrack die je direct in een Kingdom Rush sfeertje brengt.

Eindwoord