Flame Over Review (PS4)

Flame Over verscheen een tijd geleden op de markt als PlayStation Vita exclusive, waar het de bedoeling was om de meest waanzinnige branden te blussen in een roguelike avontuur. De ontwikkelaars van de game brengen Flame Over nu naar de PlayStation 4 met een aantal verbeteringen en nieuwe levels. Reden genoeg dus om Flame Over uitgebreid aan de tand te voelen.

01

Flame Over is wellicht een van de meest unieke shoot-em-ups op de markt: want je krijgt voornamelijk te doen met één vijand: vuur. Als stoere en moedige brandweerman krijg je een aantal voorwerpen mee om vuur te bestrijden: een klassieke waterslang, het iets effectievere schuim en ook nog waterbommetjes. Je zal branden moeten blussen in een groot aantal verschillende kamers waar de branden zich ook nog eens verschillend kunnen gedragen. Vuur afkomstig van elektrische apparaten zal je bijvoorbeeld niet kunnen blussen met je waterkanon, daarvoor zal je het schuim moeten gebruiken. Ook moet je ervoor zorgen dat het niet te warm wordt in de betreffende kamer, want je moet ook rekening houden met de gezondheid van je brandweerman. En om het spel nog eens helemaal uitdagend te maken is er ook een tijdsklok die blijft wegtikken. Mensen en zelfs katten zullen gevangen zijn door helse vuurzeeën, maar als je deze kan redden krijg je gelukkig extra tijd en ook meer levenspunten.

03

Zoals we hierboven al vermeldden is Flame Over een roguelike type game, dat betekent dus random gegenereerde levels en een vernuftig upgradesysteem. De game is ook vrij uitdagend en de frustraties zullen vaak hoog oplopen – maar dat kan gelukkig beschouwd worden als een van de charmes van Flame Over. Na elke speelsessie verdien je geld dat je kan besteden aan handige upgrades; denk maar een groter waterreservoir of beter hittebestendig pak.

11

Een level bestaat uit een aantal kamers die je zal moeten blussen maar uiteraard zijn er ook andere opdrachten die je kan voltooien. Als je bijvoorbeeld de elektriciteit voor het hele gebouw kan uitschakelen, zal je minder last hebben van elektrische vuurtjes. Ook zullen er mensen zijn die de brandende kamer niet willen verlaten zonder een bepaald voorwerp dat je dan dient te zoeken. Uiteraard heb je geen oneindige hoeveelheid water en schuim bij je, die kan je aan het begin van de level heropvullen. Improviseren is natuurlijk ook een optie, zo zijn drinkkraantjes of lavabo’s bijvoorbeld een ideale manier om je watertank opnieuw te vullen.

16

Hoewel het concept van Flame Over vrij simpel lijkt, zit het erg goed in elkaar en het nodigt de speler uit om telkens een rondje opnieuw te spelen. Aan uitdaging absoluut geen gebrek en de grote diversiteit in de levels zorgt ervoor dat je nooit het gevoel krijgt dat je deze brand al eens geblust hebt.

Flame Over wordt vergezeld door een simpel, leuk maar vooral vrij ‘catchy’ soundtrack die prima bij de game past en een goede sfeer uitstraalt. Als er nog weinig tijd overblijft, zal de soundtrack ook sneller afspelen. Visueel heeft ontwikkelaar Laughing Jackal zeker z’n best gedaan om het meeste uit de PlayStation 4 te kunnen halen. De game draait op een extreem stabiele 1080p resolutie en zestig beelden per seconde. Omgevingen zien er goed uit, de levels zijn kleurrijk ontworpen en ook de verschillende vuur – schuim – water effecten zijn prima uitgewerkt.

Flame Over

Ontwikkeld en uitgegeven door Laughing Jackal

Gespeeld op PS4, ook PS Vita-versie verkrijgbaar