Hands-off preview | The Mandate

Jonathan Maes
Written By Jonathan Maes

Teacher by day, geek by night. He holds an MSc degree in Communications and has been passionate about games since the NES was released.

The Mandate is een game die je wellicht niet bekend in de oren zal klinken, terwijl het eigenlijk een van de meest ambitieuze titels momenteel in ontwikkeling is. In de sci-fi strategiegame ben je kapitein van een kleine vloot ruimteschepen, maar The Mandate is allesbehalve je traditionele spacesim. Zo zal je onder meer heel wat vertrouwen moeten leggen in je crew, is er een interessant character creation systeem en kan je zowel gevechten aangaan in de ruimte, evenals binnenin een schip.

De game kan misschien het best beschreven worden als een soort mix van Assassin’s Creed IV: Black Flag en Sid Meier’s Pirates, maar dan in de ruimte. Alles begint met het creëren van je hoofdpersonage. Vergeet de klassieke schema’s waar je skill points kan besteden aan attributen, want jouw kapitein komt op een hele andere manier tot leven. Je krijgt een soort verhaalvertelling voorgeschoteld, waarin je bepaalde keuzes maakt. Aan de hand van de beslissingen zal je het leven van het hoofdpersonage kort voorgeschoteld krijgen, en zie je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Deze unieke manier om een personage te creëren beïnvloedt onder andere je handelsrelaties, uiterlijke kenmerken en karaktereigenschappen.

Character_lineup_1080

In The Mandate is het niet de bedoeling om vloten ruimteschepen op grote schaal te besturen. De ontwikkelaars willen je 100% het gevoel geven kapitein te zijn over je eigen schip, hoewel het wel mogelijk zou zijn om een kleine vloot te commanderen. Wat betreft gameplay heb je totale vrijheid, er is genoeg te doen in de wereld van The Mandate en in elk hoekje van het universum zijn er interessante situaties mee te maken. Onderweg naar planeten kan je bijvoorbeeld ook onderbroken worden door een noodoproep van een ander schip, en dan is het jouw keuze om je mede-kapitein uit de nood te helpen of juist uit te buiten.

Astroid _belt_1080

Hoe zit het nu met de combat gameplay? Als er een gevecht tussen meerdere schepen ontstaat zie je als kapitein een soort hologram-achtig speelbord waar je strategische keuzes kan maken. Exact alsof je je écht in een kapiteinszitje zou bevinden. Ontmoetingen met vreemde schepen hoeven trouwens niet altijd in vuurgevechten af te lopen, een vriendschappelijke dialoog is evengoed mogelijk. Maar als er toch wapens afgevuurd worden, kan je in The Mandate stijden op twee niveaus. Wie houdt van meer diepzinnige en realistische gameplay, zal blij zijn te horen dat The Mandate een verschrikkelijk goed concept in handen heeft: je kan tegelijkertijd vechten in de ruimte én aan boord. Terwijl je de schilden van een vijandelijk schip platbombardeert, kan je als kapitein een crew mariniers sturen naar het vijandelijk schip om van binnenuit vitale onderdelen uit te schakelen. Als je wat minder geluk hebt in de ruimte, kan je dus een poging wagen in het schip zelf. The Mandate verandert in één klik van strategische spacegame naar een RTS op de grond.

The_Mandate_13810123837005

Ook interessant is dat beide elementen tegelijkertijd gebeuren. Als je bijvoorbeeld de romp van het vijandelijk voertuig naar flarden schiet in de richting van je mariniers, zullen zij ook schade ondergaan. Hoewel het in deze pre-alpha beelden nog niet aanwezig was, zijn de ontwikkelaars momenteel bezig met een soort Picture-In-Picture modus, zodat je beide elementen kan beheersen.

Concept_destroyer_1080

Een ander belangrijk aspect van The Mandate is het vertrouwen dat je in je bemanning legt. Het is de bedoeling dat je kan rekenen op je crew en dat ze ook verantwoordelijkheid dragen. Zo kan je ook (onder)officiers aanstellen die een deel van je taken kunnen overnemen. Doordat elke NPC een gewaardeerd lid is van je schip en je ze eigenlijk niet kan missen, komt de dood van een NPC veel harder aan. Zo is het dus niet ‘zomaar’ een marine die je verliest, maar een gewaardeerd lid van de scheepsbemanning.

M-Jump-Gate_1080

Uit de korte pre-alpha beelden die we konden bekijken tijdens een perspresentatie op Gamescom kunnen we zeker concluderen dat de game er in deze fase al vrij goed uitziet, en de ontwikkelaars hebben de belangrijkste aspecten van de game al zeker op punt staan. De combinatie van unieke gameplayelementen zorgen ervoor dat The Mandate absoluut een game is om in de gaten te houden.

Leave a Comment