Hard Reset Redux Review

De ontwikkelstudio Flying Wild Hog heeft inmiddels al een aardige reputatie opgebouwd met de reboot van de Shadow Warrior franchise, maar voordat deze reboot het licht zag werkte de Poolse ontwikkelaar aan Hard Reset: een cyberpunk first-person shooter waarin je de strijd aangaat met een hoop robots. Onlangs verscheen de Redux versie op pc en consoles, samen met alle uitgebrachte DLC en grafische updates. Valt deze game uit 2011 ook vandaag nog in de smaak? Je leest het hieronder in onze Hard Reset Redux review.

001_HR_scr

Vooraleer je de eerste level speelt maak je kennis met de futuristische cyperpunk setting en het verhaal middels stripverhaal-achtige cutscenes. Je speelt als Major James Fletcher, een soldaat voor The Corporation. Jouw missie is eenvoudig: de stad Sanctuary verdedigen tegen een hele hoop vijandige robots en artificiële intelligenties. Het hoofdpersonage is je standaard FPS-held en de personaliteit spat er niet meteen vanaf – de nadruk in Hard Reset ligt duidelijk niet op het narratieve gedeelte.

007_HR_scr

Dat wordt nog eens duidelijk gemaakt door de vrij generieke voice acting en zwakke storytelling. Het verhaal in de game is nooit echt duidelijk, en het feit dat vrij verwarrende namen zoals ‘The Corporation’ genoemd worden helpt ook niet bepaald. Een vrij belangrijke plottwist vindt plaats middenin de game, maar krijgt weinig betekenis en wordt ook niet helemaal duidelijk gemaakt. Al snel besef je dat het verhaal volgen een last begint te worden en wil je liever focussen op de gameplay. En dat valt gelukkig best goed mee.

010_HR_scr

Op het gebied van gameplay is Hard Reset uiteraard gelijkaardig aan andere first person shooters, maar de game weet zich toch te distantiëren van andere generieke FPS-games. Ook merk je dat er voor de ontwikkeling Shadow Warrior toch wat inspiratie is gehaald uit Hard Reset. De basis gameplay mechanics zijn vrij simpel: je beschikt over twee wapens – een standaard geweer met ouderwetse kogels en een plasmageweer. Beiden hebben hun eigen munitietype en voor- en nadelen. Je start met de machine-gun versie van beide wapens, maar door het verzamelen van NANO-packs en het vernietigen van vijanden loopt de XP-meter op waarmee je doorheen een level verbeteringen kan kopen aan een upgradestation.

018_HR_scr

Uiteraard bieden twee verschillende wapens nu niet bepaald veel variëteit, maar dat valt gelukkig reuze mee omdat je upgradepunten ook kunt inzetten op alternatieve versies van je twee belangrijkste wapens kunt ontgrendelen. Zo kan je later in de game een shotgun ontgrendelen, een heuse RPG, een stroomstootwapen of zelfs een railgun. Dit systeem zorgt ervoor dat je met twee vertrouwde wapens toch de nodige variatie in aanvallen kan steken. Bovendien kan je ook nog gebruikmaken van een scherpe katana voor manueel hakwerk.

Munitie, upgradepunten en levenspunten moeten allemaal opgeraapt worden, al beschik je wel over een regenererend energieschild. Algemene upgrades kan je ook toewijzen, om bijvoorbeeld je maximale hoeveelheid levens te vergroten. Verder zijn er in Hard Reset een tiental verschillende soorten vijanden waarvoor je toch ook wat tactiek moet gebruiken. Je krijgt onder andere te maken met zelf exploderende robotbollen, gigantische kleerkasten van robots met een overkill aan wapentuig, de snellere scouts en ook vijandelijk gespuis uit de lucht. De wapens spelen in op deze sterk afwisselende vijanden en uiteraard kunnen de grotere veldslagen dan wel erg chaotisch worden.

003_HR_scr

Met de single-player campagne van Hard Reset ben je een vijftal uur zoet – afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Er zijn zeven levels die zich afspelen in het futuristische Bezoar en nog eens zeven missies in een iets futuristische setting. De vijf laatste levels werden bij de oorspronkelijke release als DLC uitgebracht, maar is in de Redux versie gewoon meteen na de hoofdcampagne gezet. Ook hier is opnieuw duidelijk dat verhaaltechnisch niet het sterkste punt is van Hard Reset: bij de ‘overgang’ naar de nieuwe levels had ik niet eens door dat het verhaal van de game eigenlijk al afgelopen was. De Redux-variant biedt naast grafische verbeteringen ook nog eens een nieuwe sprint-mechaniek om de actie wat vloeiender te maken en ook de hierboven genoemde katana is exclusief voor Hard Reset Redux.

012_HR_scr

Hard Reset Redux is een game die al afstamt uit 2011 en hoewel de ontwikkelaars hun best hebben gedaan om dat feit weg te moffelen met grafische verbeteringen aan onder andere textures, schaduwen en de belichting merk je wel dat je met een iets oudere game te maken hebt. Verder ziet Hard Reset Redux er zeker niet mis uit en visueel stelt de game niet teleur, maar springt ook nergens bovenuit. De cyperpunk setting is erg mooi weergegeven en de artstijl doet de sfeer van de game zeker en vast ten goede. De soundtrack is weinig indrukwekkend en niet om over naar huis te schrijven, maar is ook niet bijzonder slecht te noemen. Technisch kan Hard Reset Redux de target van 1080p en 60FPS op consoles prima behalen – alleen is er af en toe wat last van een framedrop meteen na het inladen van een savegame. Dat komt in de overige gameplay gelukkig amper voor.

Conclusie Hard Reset Redux review

013_HR_scr

Hard Reset Redux is de ultieme kans voor fans van het first person shooter genre om kennis te maken met Flying Wild Hog’s cyperpunk titel en hoewel het verhaal warrig is en niet veel om het lijf heeft, wordt dat toch goedgemaakt door de pure, klassieke en chaotische FPS-gameplay. Het lagere prijskaartje van €19,99 is eveneens een mooie troost.

Hard Reset Redux

Ontwikkeld door Flying Wild Hog, uitgegeven door Gambitious

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.