Injustice 2 Review

Wie NetherRealm Studios kent, weet dat deze ontwikkelaars een uitstekende reputatie hebben opgebouwd en keer op keer uitstekende fighters lanceren, waarvan Mortal Kombat natuurlijk de bekendste is. Een aantal jaar geleden kregen we Injustice: Gods Among Us voorgeschoteld, een 2D-fighter met je favoriete superhelden (en slechteriken) uit het DC-stripuniversum. Met het uitstekende Mortal Kombat X heeft NetherRealm in ieder geval erg hoge verwachtingen voor Injustice 2 gelegd. Of het die verwachtingen ook waar kan maken, lees je in onze Injustice 2 review.

Injustice 2 is natuurlijk vrij gelijkaardig aan de eerste game, maar brengt toch een aantal nieuwe wijzigingen en extraatjes met zich mee. Eerst en vooral komt de Story Mode natuurlijk terug met het vervolg uit de gebeurtenissen van de eerste game, waar een dictatoriale Superman uit een parallel universum de strijd aanging met Batman en z’n kompanen. De storyline gaat verder in dit opzicht, maar is deze keer beperkt tot één deel van het multiversum. Ook voelt het verhaal fris aan door de toevoeging van nieuwe personages en een uitstekend script. Bij vechtgames is het niet altijd gemakkelijk om een verhaal in elkaar te knutselen waar elke speler wordt gebruikt, maar het feit dat de game zich in een DC-universum afspeelt is natuurlijk een grote hulp. Nieuwe spelers kunnen bovendien prima meevolgen met het verhaal.

Het verhaal wordt prima verteld met cutscenes tussendoor, en Injustice 2 slaagt er ook goed in om elk nieuw speelbaar personage in de campagne goed voor te stellen. Wel is het zo dat de game een wat steilere moeilijkheidscurve heeft vergeleken met de eerste game. Verder is het ook zo dat de de storytelling in Injustice 2 vooral persoonlijker en emotioneler is vergeleken met de vorige titel, waar de relaties tussen al de verschillende superheldenfamilies serieus op de proef worden gelegd.

Wat betreft de gameplay zijn er in Injustice 2 geen ontzettend noemenswaardige veranderingen doorgevoerd: wie bekend is met de gameplay van de eerste game, zal zich zonder problemen kunnen oriënteren in Injustice 2. Het vechten zelf kent hier en daar enkele kleine verbeteringen, vooral op het gebied van balancering. Het zorgt ervoor dat de game in elk opzicht wat gelikter aanvoelt.

Voor beginnende spelers kan het nogal overweldigend zijn om grote combo’s te onthouden, maar de game heeft nu ook een aangepaste modus waarin ietwat foutieve inputs toch vertaald worden naar een combo op het scherm. Verder kan je sommige combinaties ook eenvoudiger maken, zodat elke speler de kans krijgt om een aantal indrukwekkende moves op zijn tegenstander los te laten.

Wel helemaal nieuw in het Gear systeem waarin je voorwerpen kunt verzamelen voor de verschillende personages. Naast een Player Level kan je ook personages individueel levelen, en speel je betere gear vrij naarmate je meer ervaring met een personage opdoet. Na bepaalde gevechten of promoties speel je gear vrij voor een willekeurig personage. Het wordt interessant wanneer je bijvoorbeeld een personage gear geeft met kryptonite, dat ideaal is om een lastige Superman of Supergirl neer te halen.

Deze voorwerpen brengen niet alleen cosmetische veranderingen met zich mee, maar ze passen ook de statistieken van je personage aan. Denk maar aan een grotere levensbalk, een betere verdediging of een sterkere aanval. De game heeft ook een eigen valuta waarmee je Gear Boxes kunt aanschaffen, een beetje in de stijl van Overwatch.

Wat het rooster betreft keren de meeste DC favorieten terug en kan je dus naar hartenlust aan de slag met Superman, Batman, Harley Quinn, The Flash en Wonder Woman. Opvallend is ook dat Injustice 2 zeker wat inspringt op de populariteit van de huidige televisieseries in het DC-universum. Zo zijn The Flash, Green Arrow, Captain Cold, Firestorm, Gorilla Grodd, Deadshot en Black Canary aanwezig. Die laatste personages spelen geen ontzettend grote rol in de strips, maar zijn natuurlijk wel populair op het kleine scherm. Alleen is het jammer dat de stemmen voor deze rollen niet vertolkt zijn door de originele acteurs, zeker in het geval van Green Arrow’s Stephen Amell die zijn stem verleende in de vorige game. Hoewel er een aantal nieuwe personages zijn, missen er ook enkele personages uit Injustice 1 en dat is toch een gemiste kans.

Naast de vrij indrukwekkende en lange campagne biedt Injustice 2 ook nog heel wat andere interessante spelmodi. Zo is er bijvoorbeeld The Multiverse, een interactieve omgeving van steeds veranderende missies en doelstellingen. Heel wat verschillende versies van de planeet Aarde hebben hun eigen settings, missies en challenges. Je krijgt slechts een beperkte tijd om de challenges in The Multiverse te voltooien, want om de zoveel uur ververst het aanbod. De challenges in deze spelmodus zullen ook af en toe vergezeld worden van een zogenaamde ‘modifier’, die we vooral kennen van Mortal Kombat’s Test Your Luck. The Multiverse is een serieuze aanwinst voor de singleplayer spelers en verveelt door de steeds veranderende challenges eigenlijk nooit.

Uiteraard kan je ook de strijd aangaan met online spelers. Zoals je zou verwachten kan je strijden in 1v1 vechtpartijen, maar er is bijvoorbeeld ook een King of The Hill modus en je kan ook als ‘spectator’ een match in een lobby bekijken.

Op het gebied van graphics boekt Injustice 2 een serieuze vooruitgang. Aangezien de eerste game eigenlijk werd gemaakt voor de oude generatie consoles, is het verschil onmiddellijk op te merken. Cut scenes zijn van uitstekende kwaliteit en gecombineerd met de snelle interactie zorgt dat voor een uitstekend gevoel van meeslependheid. De personages zijn scherp en omgevingen zien er erg gedetailleerd en goed uitgewerkt uit. De soundtrack is naar goede gewoonte erg goed.

Bekeken vanuit een technisch standpunt is de game ook een topper. Niet alleen heeft de game een ontzettend stabiele framerate van 60 beelden per seconde – iets dat geen overbodige luxe is in een fighter – maar NetherRealm heeft er ook voor gezorgd dat HDR en de PlayStation 4 Pro worden ondersteund. HDR zorgt in combinatie met een compatibele televisie voor een veel sterkere balans tussen zwart en wit, waardoor zowel de donkere levels als Gotham als lichtere omgevingen zoals de Fortress of Solitude werkelijk subliem zijn. Eigenaars van de PS4 Pro kunnen bovendien genieten van een hogere resolutie op 1440p en andere grafische verbeteringen – iets waar jammer genoeg veel ontwikkelaars nog van kunnen leren.

Conclusie Injustice 2 Review

Met Injustice 2 weet NetherRealm de hoge verwachtingen in te lossen. De story mode is van erg hgoe kwaliteit, algemene gameplay staat als een huis, de hoeveelheid singleplayer content is sterk verbeterd dankzij The Multiverse en het nieuwe Gear-systeem zorgt voor een frisse wind. Injustice 2 is geen radicale ommezwaai, maar eerder een erg mooie evolutie en een uitstekende beat-em-up.

Injustice 2

Ontwikkeld door NetherRealm Studios en uitgegeven door Warner Bros

Gespeeld op PS4/PS4 Pro. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.