MotoGP 17 Review

Met alle sportgames die jaarlijks verschijnen durft de MotoGP franchise soms wel eens onder de radar vallen, maar voor de liefhebbers van de koning van de motorsport is de release van een nieuwe MotoGP game zeker iets om naar uit te kijken. Ontwikkelaar Milestone kennen we natuurlijk al langer van andere motorgames en eerder verscheen een offroad racer MXGP en gespecialiseerde titels zoals Valentino Rossi. Of MotoGP 17 in de smaak valt of toch eerder meer van hetzelfde is, lees je hieronder in onze review.

Net zoals dat het geval is met de meeste jaarlijkse sportgames, gebruikt MotoGP 17 de bouwstenen van de vorige games en voegt het er een aantal leuke nieuwigheden aan toe. Dat zagen we vooral tot uiting komen in de spin-off Valentino Rossi: The Game dat een aantal nieuwe gamemodi met zich meebracht, en in MotoGP 17 is er één merkwaardige toevoeging; de Managerial Career. Met deze toevoeging zijn er twee verschillende mogelijkheden om een virtuele motorcross carrière uit te bouwen.

In heel wat opzichten in MotoGP 17 erg vergelijkbaar met z’n voorgangers en op gebied van gameplayverfijningen valt er helaas niet ontzettend veel vernieuwing te ontdekken. De traditionele carrièremodus keert terug waarin je een motorcrosser naar keuze uitkiest, vervolgens kiest welk team je vertegenwoordigen en dan kan het klimmen naar het kampioenschap beginnen. Deze campagne levert je heel wat uren gameplay op, maar het brengt voornamelijk een gevoel van “been there, done that” naar boven voor diegenen die bekend zijn met de franchise.

Zoals eerder vermeld probeert de Managerial Career daar gelukkig een verandering in te brengen. Voor het eerst krijg je in een MotoGP game ook te maken met verschillende organisatorische aspecten van de motorsport. Je kruipt als het ware in de huid van een teammanager en bent verantwoordelijk voor de gekozen coureurs, financiën en gekozen motors. Managerial Career is verrassend uitgebreid en redelijk goed uitgewerkt. Je kan bijvoorbeeld zelfs activiteiten organiseren die de prestaties van je team kunnen verbeteren. Door je als speler stilletjesaan meer mogelijkheden te geven na een aantal races word je ook niet overdonderd met een hele resem ingewikkelde gameplayfeatures.

Naast het managen moet je natuurlijk ook nog zien te presteren op de baan. Milestone slaagt er zeker in om een goede balans tussen deze twee te vinden, want je wordt beloond met een aantal credits naargelang je geleverde rijprestaties. Zelfs voor diegenen die normaal geen liefhebbers zijn van een manager-modus valt er hier zeker meer plezier te beleven dan de klassieke career mode die wat ongeïnspireerd aanvoelt. Managerial Career geeft de franchise wat diepgang die het zeker kon gebruiken – en hoewel het niet perfect is en je keuzes naar onze mening iets te weinig invloed hebben, is het voor Milestone en de franchise al een stap in de goede richting.

De MotoGP franchise staat erom gekend om simulatie gameplay te bieden, en dus geen arcade ervaring. Dat betekent dus vrij realistische gameplay en een kleine leercurve die uitdagend is om te meesteren. Denk bijvoorbeeld aan verslijting van je banden dat een invloed kan hebben op de controle Voor wie toch liever het arcade gevoel in een racer zoals deze naar boven wilt halen, zijn er een aantal hulpopties beschikbaar die het racen vergemakkelijken. Voor de rest heeft de game z’n fungehalte zeker te danken aan de vrij goede gameplay tijdens het racen.

Op het gebied van content ben je met MotoGP 17 wel even zoet. Er is een optie om in split-screen te spelen en de game biedt ook mogelijkheden om online te racen.

Op audiovisueel gebied hebben de ontwikkelaars jammer genoeg weinig vernieuwing gestoken in MotoGP 17. Vergeleken met de vorige games biedt deze nieuwe telg in de franchise vrijwel geen grafische verbeteringen, met teleurstellende graphics als gevolg. Omgevingen en het publiek komen niet levendig over en doen de kracht van de huidige generatie consoles eigenlijk geen eer aan. Je merkt ook duidelijke aliasing op in de game waardoor de presentatie in z’n geheel niet ontzettend scherp overkomt. De graphics zijn niet rampzalig, maar MotoGP 17 zal er ook zeker geen prijzen mee winnen.

Op het gebied van audio kunnen we eigenlijk vrij kort zijn: die is vrij saai. De game bevat geen gelicenseerde soundtrack en bevat ook geen commentaar zoals in een wedstrijd op televisie. Het geronk van de motors primeert dus, en hoewel dat misschien bijdraagt aan het realistische simulatiegevoel, vinden we het jammer dat zelfs een kleine optionele soundtrack ontbreekt.

Conclusie MotoGP 17 Review

MotoGP 17 doet enkele dingen goed, maar blijft op heel wat punten stilstaan. De gameplay is nog steeds verfijnd en fun, hoewel het weinig verschillend is met vorige titels in de franchise. Wel positief is de Managerial Career die MotoGP 17 wat extra diepgang meegeeft en de 18 realistische verschillende tracks. Audiovisueel stelt de game net als z’n voorgangers helaas niet erg veel voor. Vermakelijk is de game echter zeker wel.

MotoGP 17

Ontwikkeld en uitgegeven door Milestone

Gespeeld op PS4 (Pro). Ook verkrijgbaar voor PC en Xbox One.