PS4 Gaming PC Reviews Xbox One

Overcooked Review

Het lijkt wel een eeuwigheid geleden dat de zogenaamde ‘Diner Dash’ games ontzettend populair werden, maar een echt volwaardig kookspel heeft op consoles nog nooit het levenslicht gezien. Overcooked wil daar verandering in brengen: een chaotische, intense keukensimulator waar vooral co-op centraal staat. Maar valt Overcooked ook in de smaak? Je leest het in onze Overcooked review.

Overcooked_Arctic

Overcooked kan dus best beschreven worden als een keukensimulator. Je kruipt in de huid van een aantal verschillende personages en mascottes uit verschillende wereldkeukens, en het is jouw opdracht om de keuken van een restaurant helemaal onder handen te nemen. Dat is een leuke afwisseling, aangezien er al honderden games op de markt zijn die zich net focussen op de zaal.

Het concept is dan ook vrij simpel: klanten geven een bestelling door en het is jouw opdracht om dat gerecht zo snel mogelijk en uiteraard ook zonder fouten door te geven. Daarvoor moet je eerst de ingrediënten verzamelen en eventueel ook verwerken – zo zal je bijvoorbeeld om een hamburger voor te bereiden een broodje moeten uithalen, een bord klaarzetten, het vlees snijden, braden en uiteraard moet er ook nog gedacht worden aan salade en tomaatjes. Hetzelfde geldt voor andere receptjes zoals soep, fish and chips, pizza en zo kunnen we nog even doorgaan.

Overcooked_Characters

De levels in Overcooked zijn opgedeeld in verschillende wereldkeukens en thema’s. Wat de game echter zo spannend kan maken, zijn de dynamisch veranderende keukens. Zo zullen sommige omgevingen helemaal veranderlijk zijn – denk maar aan een opgesplitste keuken in drie verschillende vrachtwagens, een bewegend piratenschip of een keuken waarin het spookt. Elke keuken speelt volledig anders en dat komt de herspeelbaarheid van de game absoluut ten goede. Levels duren vrij kort en je moet proberen om een zo hoog mogelijke score te behalen en (michelin)sterren te verdienen. Nieuwe hoofdstukken worden begrensd door een sterrenlimiet, je zal dus een minimumaantal aan sterren (en ervaring) moeten voldoen om verder te geraken in Overcooked.

Overcooked_Earthquake

Klinkt gemakkelijk? Dat is het gelukkig helemaal niet. Het eten kan aanbranden, potten en pannen kunnen in brand vliegen, spelers kunnen vastzitten door een dynamische gebeurtenis én daarbovenop moet je ook nog eens de afwas doen om genoeg borden te serveren. Het chaos-gehalte ligt in Overcooked erg hoog – zeker wanneer je speelt in co-op modus. Spelers die liever alleen spelen missen het gevoel wat Overcooked zo goed maakt, je merkt duidelijk dat dit een game is die gemaakt is om in co-op te spelen. Zonder enige twijfel is Overcooked een van de leukste en vooral ook meest uitdagende lokale co-op games momenteel beschikbaar. Naast de normale levels biedt Overcooked ook nog een versus mode aan, waarin je het tegen elkaar kan opnemen. Een prettig gestoorde partymodus met eveneens hoge fungehaltes.

Overcooked_Arctic_Characters

Jammer genoeg biedt Overcooked geen online co-op functie, en dat is meteen ook het grootste pijnpunt van deze titel. Verder is de presentatie van de game niet altijd even gedetailleerd – er zit namelijk een verhaal in de game verwerkt die niet altijd even goed is uitgewerkt. We moeten er wel bijzeggen dat het verhaal in Overcooked absoluut bijzaak is – de gameplay overheerst (gelukkig) overweldigend.

Overcooked_FoodTruck

Overcooked is audiovisueel geen topper maar de game ziet er best wel goed uit. Omgevingen zijn leuk en gedetailleerd en alle elementen die je gebruikt in de keuken zien prima uitgewerkt. Ook over de soundtrack valt er weinig te klagen: ook hier niets opvallends maar de deuntjes complementeren de Overcooked erg goed.

Conclusie Overcooked review

Overcooked is een van de leukste co-op games die je kan vinden met een hoop intense chaos, plezier en een ontzettend hoog fungehalte. De verschillende keukens en levels bieden een waanzinnig leuke dynamiek en zorgen ervoor dat je steeds naar de game terug wil keren.

Overcooked

Ontwikkeld door Ghost Town Games, uitgegeven door Team 17

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.