Gaming PC Previews

Quake Champions Preview

Voor wie nostalgische gevoelens heeft voor goede oude first person shooters uit het vorig millenium, is er goed nieuws. Quake komt namelijk helemaal terug in de nieuwe Champions game, een multiplayer shooter die het ‘fraggen uit de jaren 90’ weer helemaal moet terugbrengen met een hevige focus op skill. Onze eerste indrukken met de Quake Champions beta lees je hieronder.

Het genre van de first person shooters is de laatste jaren ontzettend veranderd. Steeds meer gameplayelementen maakten hun intrede zoals jetpacks en walljumpen, dat een ‘klassieke’ first person shooter tegenwoordig ver te zoeken is. Quake Champions is gelukkig een heel ander verhaal die de strakke controls en gameplay van de traditionele Quake deathmatches in een nieuw en modern jasje steekt.

Vanaf het eerste moment valt het al op dat de controls van Quake Champions ontzettend tot he point zijn. Geen ingewikkelde toetsencombinaties, knoppen die je moet onthouden, het zijn gewoon WASD en je muis die de gameplay zullen beheersen. Of Quake Champions naar consoles komt valt nog af te wachten.

Het is meteen duidelijk dat Quake Champions erg fast-paced is, en misschien wel de snelste first person shooter momenteel te spelen. In Champions kan je kiezen uit een aantal verschillende personages elk met hun voor- en nadelen, en zelfs met een tank-personage voelt Champions aan als een hogesnelheidstrein vergeleken met trage locomotieven van de concurrerende games. Rondlopen en springen is ontzettend bevredigend, en Quake Champions is een game waar chaos gedijt. Een mini-map? Niet nodig. In Champions speel je met pure skill en intuïtie, zonder extraatjes.

De beta geeft ons natuurlijk al een stevig voorsmaakje op de volledige game, al zullen er uiteraard wel meer dan drie verschillende maps beschikbaar zijn. Leuk is dat je voor elke match een halve minuut opwarmtijd krijgt, waar je je wapens kan uittesten. Over de drie maps die we hebben gespeeld kunnen we kort zijn: die zijn ontzettend goed uitgewerkt en het level ontwerp is zonder meer uitmuntend. Uiteraard zijn wapens en pantser bijvoorbeeld doorheen de map verspreid, net zoals in de klassieke Quake deathmatch games.

Waar Quake Champions toch enige vorm van verandering biedt, zijn de champions zelf. Elk personage heeft z’n eigen unieke supermove die zich na verloop van tijd weer herstelt. De beta bevatte de personages Ranger, Nyx en Anarki – elk met een eigen verdeling in levens, pantser en snelheid en unieke supermove.

Dat Quake Champions een free-to-play model gaat hanteren, is in de wereld van vandaag niet erg verbazend.  Iedereen zal gratis aan de slag kunnen met Ranger, en je zal in-game currency kunnen verzamelen om voor een beperkte tijd met een andere champion te kunnen spelen. Wel is het zo dat gamers Quake Champions kunnen ‘kopen’, als ze dat willen. Voor een nog niet bevestigde som haal je dan permanent alle Champions binnen en kan je er meteen mee aan de slag. Als dat prijskaartje ongeveer de grootte heeft van een full-priced game, dan lijkt ons dat in ieder geval eerlijker en gemakkelijker dan het traditionele free-to-play verdienmodel.

Kortom, de beta van Quake Champions smaakt absoluut naar meer. Uitstekende, chaotische, snelle gameplay met ontzettend goed uitgewerkte maps en een nieuwe wind in het FPS-genre. Als het verdienmodel simpel blijft, kan er in Quake Champions erg veel potentieel zitten. Een specifieke releasedatum is er nog niet.