Rebel Galaxy Review

Altijd al eens kapitein willen zijn van een eigen ruimteschip? In Rebel Galaxy is dat precies de bedoeling. De game sleurt je mee op een avontuur in de ruimte, met een stevige nadruk op ontdekken en – hoe kan het ook anders – ruimtegevechten. Gecombineerd met klassieke cowboy-achtige deuntjes in de soundtrack probeert Rebel Galaxy het gameplaygevoel van de scheepgevechten uit Assassin’s Creed Black Flag naar een interstellair niveau te brengen.

RG 9-15 001

Mijn eerste indruk van Rebel Galaxy was niet bepaald hoogstaand. Je krijgt een schip toegewezen met enkele wapens uit een of andere prehistorische oorlog, een trage ‘Warp Drive’ en de instructies om je verloren tante terug te vinden. Het klinkt inderdaad een beetje gek, en is misschien zelfs meteen een eerste aanwijzing dat je op narratief vlak niet te veel van de game moet verwachten, al probeert Rebel Galaxy wel keuzemogelijkheden toe te passen als je praat met NPC’s. Afhankelijk van de keuzes die je maakt, zullen interacties andere gevolgen hebben.

RG 9-15 002

Nadat je je bescheiden ruimteschip hebt opgehaald en je jezelf trotse kapitein van het voertuig mag noemen, is het uiteraard de bedoeling dat je je schip uitrust met betere wapens, upgrades en schilden. Het ecosysteem in Rebel Galaxy is dan ook erg belangrijk: om geld te verdienen in de game zal je veel moeten minen, speciale opdrachten aanvaarden of gewoon premies aanvaarden. Ook handel voeren tussen de verschillende stelsels in het universum is mogelijk, hoewel het gemakkelijk is om het overzicht te verliezen. Doorheen de hele game zal je constant geld moeten zien te verzamelen om je schip te verbeteren om zo dan moeilijkere tegenstanders uit te schakelen in de hoofdmissies. Uiteraard kan je ook iets langer doorsparen om een volledig nieuw schip aan te schaffen. Vooral in het begin zijn de tegenstanders serieus goed bewapend, waardoor je al snel kennismaakt met de allerlei manieren om geld te verdienen. Hoewel er uiteraard niets mis is met af en toe minen en opdrachten voltooien in plaats van vuurgevechten in de ruimte, wordt het na een tijdje vrij repetitief.

RG 9-15 004

Toch heeft Rebel Galaxy zeker z’n charmes. Het equipment-systeem is bijvoorbeeld ontzettend goed uitgewerkt en is het mogelijk om quasi elk onderdeel van een schip naar je wens aan te passen. Je kiest zelf welke turrets je plaatst op je schip, welke crewleden je aanvaardt en je zal constant dillema’s onder de ogen moeten zien: zou ik met dit geld mijn schilden upgraden of toch maar een snellere warp drive? Bovendien draagt het belangrijkste aspect van de game – space combat – een ontzettend hoog fungehalte met zich mee. De vergelijking met de maritieme gevechten in Black Flag gaat zeker op en dat is absoluut een compliment. De navigatie in Rebel Galaxy gebeurt volledig op een 2D vlakte, naar boven of naar beneden is dus geen optie. Het ‘fight of flight’ principe is bij Rebel Galaxy erg toepasselijk en als een tegenstander toch té sterk blijkt te zijn kan je in enkele seconden je vertrouwde warp drive z’n werk laten doen. De leercurve voor deze Action – RPG formule is misschien wat te steil in de aanvang van de game, maar na enkele uren spelen voelt het vrij natuurlijk aan.

RG 9-15 009

De wereld van de game is vrij groot en in elk stukje ruimte valt er wel iets te ontdekken. Je zal meestal van ruimtestation naar ruimtestation reizen om daar je opdrachten op te halen en om nuttige informatie uit de omgeving te bekomen. De eerdergenoemde warp drive vergemakkelijkt het transport bij lange afstanden, en naarmate je vordert in de game zullen er zich nieuwe mogelijkheden presenteren om snel te reizen.

RG 9-15 014

De graphics van Rebel Galaxy mogen er zeker zijn. Ruimteomgevingen zien er prima uit, structuren en schepen zijn uitermate gedetailleerd maar het zijn vooral de prachtige lichteffecten en een aantal explosies die je ogen doen watertanden. De wereld van Rebel Galaxy is een waar genot om te ontdekken. Als we toch een minpunt moeten opgeven, zijn de menu’s niet altijd even overzichtelijk en dat kan soms voor frustraties zorgen. Bovendien wordt de game vergezeld door een vrij unieke soundtrack met een hoop cowboy-liedjes, waardoor je je helemaal John Wayne kan voelen in de ruimte. Echt toepasselijk is het niet, maar het geeft de game een zekere sfeer die toch wel te appreciëren valt. Ook op technisch vlak zijn we heel tevreden: de game draait op consoles met een resolutie van 1080p en een erg stabiele framerate van 30FPS. Op PC geldt de restrictie van 30 FPS uiteraard niet. Motion blur is goed toegepast waardoor de gehele game vlot en vloeiend op je scherm terechtkomt.

Rebel Galaxy

Ontwikkeld door Double Damage Games

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar op PC en Xbox One