Gaming PC PS4 Virtual Reality

Review: Holoball (PlayStation VR)

Als er een game is die het Holodeck-gevoel uit Star Trek het best kan overbrengen in Virtual Reality, dan is het Holoball well. De game neemt je mee in een Tron-achtige omgeving waar je een virtueel potje tennis of squash kan spelen – en dat levert een heel meeslepende en vooral intensieve ervaring op. Het concept is doodsimpel, maar de uitwerking is uitstekend en dat resulteert in een erg fijne PSVR-game. Onze volledige bevinden lees je in onze Holoball review hieronder.

holoball-1

Met een of meerdere PlayStation Move controllers in de handen en met de PlayStation VR headset om je hoofd stap je in een omgeving die niet zou misstaan in een Tron-film. Het enige doel in Holoball is een potje tennis spelen, maar gelukkig biedt Holoball heel wat verschillende opties en mogelijkheden om het concept vers te kunnen houden. Holoball zou hiermee weleens de “Pong” kunnen zijn van de VR-generatie.

Holoball beidt een hoop verschillende mogelijkheden, al blijft de gameplay zelf natuurlijk identiek. Je speelt dus met één of twee raketten en meestal zal je aan andere kant van het veld een tegenstander hebben die de ballen weer jouw richting stuurt. Via een ingenieuze tractor beam kan je de bal op elk moment terug naar je raket halen om bijvoorbeeld een beter schot te kunnen nemen. De campagne van Holoball is vrij rechtdoorzee: je krijgt het steeds lastiger om te scoren in het veld van de A.I en die wordt ook steeds agressiever met hardere ballen die moeilijker te voorspellen zijn. Geen power-ups of verschillende rakketten, maar pure en simpele gameplay.

holoball-2

Veel meer komt er niet aan te pas in Holoball, hoewel de ontwikkelaars wel aan aantal leuke bonusmodi in het spel hebben gestoken. Zo zit er een soort van squash-modus ingebakken waarin je dus een zo hoog mogelijk score moet behalen van achtereenvolgende slagen en kan je ook in asynchrone multiplayer spelen. Een andere speler neemt dan een DualShock controller en bestuurt dan het rode vierkant aan de overkant waarmee de ballen teruggekaatst worden. Prima bedacht en zeker een leuke toevoeging, maar de trage controls en slechte camera (voor de toeschouwer) maken het nogal lastig om effectief weerstand te bieden.

holoball-1-s

Op het gebied van comfort is Holoball uiteraard wel een van de meer intensieve virtual reality titels en het is dan ook zeker aangeraden om rechtstaand te spelen. Ondanks de erg hevige fysieke gameplay zit het comfortgehalte erg hoog en had ondergetekende nooit last van motion sickness. Hoewel niet iedereen even gevoelig is aan dit fenomeen, lijkt het bij Holoball wel erg goed te zitten. Wel iets om rekening mee te houden is dan je redelijk wat ruimte nodig hebt zodat alle bewegingen van de Move-controllers goed geregistreerd kunnen worden.

holoball-3

Je merkt meteen dat Holoball niet meteen de meest grafisch indrukwekkende game is en dat past best wel bij het simpel concept van de game. Holoball is verder wel vrij scherp en doet goed z’n best om je in die Tron-sfeer te doen begeven. De game ondersteunt ook PS4 Pro en is op de sterkere console merkbaar scherper. Verder valt er over de soundtrack met techno-geluidjes weinig te klagen.

Conclusie Holoball Review

Holoball is een game die precies z’n verwachtingen weet in te lossen – een virtual reality tennisgame in 3D en het werkt ontzettend goed. Geen tientallen gameplayelementen maar gewoon een puur concept dat goed is uitgewerkt. Holoball kan wat ons betreft best beschouwd worden als de ‘Pong’ van de virtual reality titels.

Holoball

Ontwikkeld en uitgegeven door TreeFortress Games

Gespeeld op PS VR (PS4/PS4 Pro). Ook verkrijgbaar op HTC Vive.