Samurai Warriors 4-II Review

De Warriors-franchise is al eentje die jaren meegaat en jaarlijks met nieuwe releases komt. Onlangs werd Samurai Warriors 4-II uitgebracht, een verbeterde versie van Samurai Warriors 4 met enkele extraatjes. In Samurai Warriors kruip je in de huid van een van de vele Japanse krijgers en zal je heel wat historische veldslagen kunnen naspelen.

SAMURAI WARRIORS 4-II_20150925221336

De typische gameplay van de Warriors-games, ook wel bekend als de ‘Musou-formule’ is vrij simpel: je neemt de controle over een hoge officier in een van de verschillende strijdende facties en hebt als enige opdracht om de tegenstander met bijhorend leger uit te roeien. Als officier ben je wel een heel pak sterker dan de gemiddelde soldaat, in een gemiddelde speelsessie zijn killstreaks van honderden vijanden niet ongewoon. Af en toe wordt er wat afwisseling in gestoken in de vorm van specifieke opdrachten, maar het blijft vooral hacken en slashen dat soms repetitief kan aanvoelen.

SAMURAI WARRIORS 4-II_20150926000501

Het verhaal in de tweede versie van Samurai Warriors 4 is verdeeld in een hele boel hoofdstukken die zich elk focussen op een bepaald personage en zijn of haar entourage. Geen enorme samenhang qua verhaallijn dus, hoewel je dankzij de game wel veel opsteekt van Japan tijdens het feodale tijdperk. Storytelling is nooit echt het sterkste punt geweest bij de Warriors games en Samurai Warriors 4-II vormt hier dan ook geen uitzondering op: te veel (saaie) tekst en uitleg zorgt er gewoon voor dat je alle verhaalelementen skipt en zo snel mogelijk aan het spel zelf wil beginnen.

SAMURAI WARRIORS 4-II_20150925233314

Een slagveld is verdeeld in verschillende stukken met een hoop basissen en vijandelijke officiers die moeten veroverd worden. Hoe meer gebieden je kan veroveren, hoe hoger de moraal van je eigen leger en dat betekent dus meteen hogere slaagkansen. Als je de leider van de slechteriken of het basiskamp van de tegenstanders kan neerhalen, win je het spel. Om je hierbij te helpen, heb je toegang tot een uitgebreid arsenaal aan wapens, items en paarden tot je beschikking. Samurai Warriors 4-II heeft dan ook enkele RPG-elementen meegekregen: alle personages zijn upgradebaar en kunnen verschillende skills toegewezen krijgen.

SAMURAI WARRIORS 4-II_20150928201758

Naast de vrij uitgebreide campaign is er ook nog een heuse Survival modus te ontdekken. In de vorige iteratie van Samurai Warriors 4 was er nog een Chronicle Mode aanwezig waarin je zelf een personage kon aanmaken, maar die werd vervangen door eindeloze Survival gevechten. De presentatie is best goed uitgewerkt: je start in een fors kasteel met een hoop verdiepingen, vijanden en extra opdrachten. Mocht je dus na heel wat uren in de Story Mode niet genoeg krijgen van Samurai Warriros 4-II, valt er hier ook heel wat te beleven.

Audiovisueel valt er weinig te klagen: de game wordt vergezeld door een vrij goede instrumentale soundtrack, al is de voice-acting niet altijd even overtuigend. Samurai Warriors 4-II heeft prima graphics en vooral goed uitgewerkte personages. Omgevingen zien er levendig en kleurrijk uit. Ook biedt de game een variabele framerate en zal proberen om altijd 60 beelden per seconde op het scherm te toveren. Dat lukt ook meestal, hoewel er soms dipjes kunnen zijn bij intense gevechten.

Samurai Warriors 4-II

Ontwikkeld door Omega Force, uitgegeven door KOEI

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op PC (Steam).