Featured Gaming PS Vita Reviews

Surge Deluxe Review

Surge Deluxe is een nieuwe game van ontwikkelaar Futurlab, bekend van de verslavende Velocity-franchise. De PS Vita game is een unieke twist op het klassieke ‘Match 3’ genre, maar kenmerkt zich door innovatieve gameplay. Surge Deluxe is een gepolijste versie van – je raadt het al – Surge, dat eerder verscheen in de PlayStation Mobile afdeling.

Surge Deluxe Key Art

Surge Deluxe is in essentie een color matching game, maar maakt gebruik van een uniek concept om blokjes met dezelfde kleur te verbinden. Dankzij het aanraakscherm maak je naam een soort van stroomverbinding tussen de blokjes, om ze te laten verdwijnen. In principe maakt het niet echt uit of de goede blokjes naast elkaar staan, zolang je ze kan verbinden met stroom, zit je goed.

Spanningsgevaar

2014-02-09-183054

In Surge Deluxe heb je twee belangrijke opdrachten: een zo hoog mogelijke score behalen en een catastrofale meltdown voorkomen. Aan weerszijden van het scherm wordt er een bepaalde luchtdruk opgebouwd, en als die haar maximum bereikt is het helemaal game over. Je kan de druk verlagen door ventilatieopeningen open te draaien, maar dat kan alleen als er geen blokjes in de weg zitten. De ventilaties hebben dezelfde kleuren als de blokjes. Als de twee ventilatieopeningen van een bepaalde kleur open zijn (links en rechts), krijg je extra punten als je blokjes verbindt met diezelfde kleur.

SurgeDeluxe_01

De beginlevels zijn niet bijster moeilijk, dan gaat het puur om punten pakken. Later krijg je steeds meer moeite met de luchtdruk en moet je strategische zetten maken om de blokjes uit de buurt van de ventilatieopeningen te houden, zodat je kan overleven om naar het volgende level te gaan. De verschillende speciale blokjes kunnen ook helpen om een hogere highscore te behalen. Er zijn verscheidene multiplier-blokjes waarmee je het puntenaantal exponentieel kan opdrijven, ook zijn er ‘bomblokjes’ aanwezig die een volledige kleur kunnen elimineren. Switchers veranderen van kleur, wat zowel in je voor- als nadeel kan zijn. Ten slotte heb je ook nog de ‘chain linkers’, die voor een korte tijd alle blokjes verandert in één bepaalde kleur.

SurgeDeluxe_02

De gameplay is uitstekend goed uitgewerkt, vliegensvlug en extreem bevredigend. Surge Deluxe maakt enkel gebruik van het aanraakscherm, waardoor het audiovisuele aspect natuurlijk van groot belang is. De graphics zijn zeker bovengemiddeld, Surge Deluxe heeft een retro-futuristische stijl dat uitstekend past als een game zoals deze. De fruitige kleurtjes, de mooi vormgegeven stroom en de goede lichteffecten zorgen voor uitstekende beelden. Wat de soundtrack betreft zijn we zeker tevreden, de techno-deuntjes passen goed bij de algemene sfeer van de game. Nog beter zijn echter de geluidseffecten, die werkelijk top notch zijn. Het geluid wanneer je een rij blokjes neerhaalt klinkt als muziek in de oren. Futurlab heeft ook gedacht aan de kleurblinden, aangezien elke kleur van een blokje ook overeenkomt met een specifieke vorm. Voor de trofeeënjagers onder ons zijn er 12 trofeeën te verzamelen, maar geen platinum.

SurgeDeluxe_03

Surge Deluxe heeft naast de endless mode ook een interessante puzzle mode. Hierin krijg je 15 kleine levels voorgeschoteld met een aantal opgestelde blokjes. Als je een bepaald aantal punten kan behalen met deze blokjes, heb je de puzzel succesvol opgelost. Deze spelmodus zet je zeker aan tot nadenken en is een frisse wind op de iets chaotischere endless mode. Iets meer puzzels had zeker leuk geweest.

2014-02-09-182630

Surge Deluxe

ontwikkeld door Futurlab