Rise of The Tomb Raider (PC) Review

Als er een franchise is dat onlangs een geslaagde reboot heeft gekregen, dan is het zonder twijfel Tomb Raider van Crystal Dynamics. Tomb Raider verscheen in 2013 en kreeg lovende kritieken, een definitieve versie voor PS4 en Xbox One verscheen iets later. De sequel – Rise of The Tomb Raider – was een tijdje exclusief voor Microsoft’s Xbox One en is inmiddels nu ook te vinden voor pc. De PS4-versie verschijnt nog een hoop later, maar pc-gamers kunnen in ieder geval wel al aan de slag met de nieuwste avonturen van Lara Croft. Hoe goed is Rise of The Tomb Raider op pc? Je leest het in onze recensie.

rise-of-tomb-raider-pc-screenshots-6Een jaar na de gebeurtenissen van Tomb Raider op het eiland Yamatai wil Lara Croft zich bewijzen ten opzichte van haar overleden vader – Lord Croft – die beweerde dat er een belangrijk artefact bestaat gelijkaardig aan Heilige Graal met de krachten om iemand onsterfelijkheid te bieden. Lara gaat volop op onderzoek maar een mysterieuze groep die gekend staat als Trinity doet er alles aan om Lara Croft tegen te werken. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het stilhouden van de gebeurtenissen op Yamatai, waardoor de reputatie van Lara Croft ook meteen naar de vaantjes is.

De moderne Lara Croft wordt al weleens vergeleken met Uncharted’s Nathan Drake, maar in Rise of The Tomb Raider heeft Crystal Dynamics een aantal nieuwe gameplayelementen geïmplementeerd die voor de nodige vernieuwing zorgen. Eerst en vooral is er nu een uitgebreider craftingsysteem aanwezig waarmee Lara naar hartenlust wapens, munitie en explosieven kan samenstellen. Ook zal je een hele hoop verschillende voorwerpen kunnen verzamelen en gebruiken om upgrades toe te passen.

tomb_raider_pc_2

In Rise of The Tomb Raider zal je uiteraard het merendeel van de speelduur spenderen aan ontdekken, klimmen, vechten, stealth en schieten. Hoewel de eiland-setting van de eerste game niet meer aanwezig is in de sequel blijft de game wel open world. Met een goede 13 uur aan gameplay mag Rise of The Tomb Raider zich best wel een lange game noemen en elke minuut zit vol spanning en sensatie.

Verbeteringen aan de pc-versie

rise-of-tomb-raider-pc-screenshots-5Rise of The Tomb Raider op pc is uiteraard net dezelfde game als de eerder verschenen variant voor Xbox One. Deze versie is uiteraard een port en het verhaal en de gameplay zijn uiteraard identiek. Wel biedt de pc-versie ene hoop grafische verbeteringen en visuele instellingen die je helemaal naar wens kan aanpassen.

tomb_raider_pc_5Rise of The Tomb Raider is op de Xbox One al een grafisch pareltje, maar de pc-versie laat Lara Croft en haar omgeving pas echt goed tot z’n recht komen. De engine heeft een grondige upgrade gekregen, zowel op het gebied van physics als belichting. De werelden zien er prachtig uit en vooral uiterst realistisch. Een stevige computer jaagt het fotorealisme-niveau van Rise of The Tomb Raider serieus de lucht in. Samen met uitgebreide tesselation en details zoals de simulatie van Lara’s haar zorgen al deze eigenschappen ervoor dat Rise of The Tomb Raider absoluut een pareltje is om naar te kijken, vooral op een high-end pc. De minimumvereisten om Rise of The Tomb Raider te draaien zijn bovendien wel redelijk aan de hoge kant: zeker iets om rekening mee te houden indien je toch over alle eyecandy wil beschikken. Als je de game op hoge settings en 60 FPS wil spelen zal je toch een van de huidige high-end videokaarten moeten gebruiken, zoals de GTX 970 of Radeon R9 390.

Eindwoord Rise of The Tomb Raider PC-versie

tomb_raider_pc_7De PC-versie van Rise of The Tomb Raider is dé ultieme manier om de game te beleven, die bovendien een hoop spannende gameplay en prachtige omgevingen bevat. Dankzij het crafting-systeem en enkele grafische verbeteringen is Rise of The Tomb Raider zeker en vast een van de betere games in het genre. Je hebt een stevige PC nodig om de game te draaien, maar het loont.

Rise of The Tomb Raider

Ontwikkeld door Crystal Dynamics, uitgegeven voor Square Enix

Tijdelijk exclusief op pc en Xbox One. Verschijnt later op PS4.