PS4 Gaming Nieuws PC Reviews Xbox One

Super Mutant Alien Assault Review

Super Mutant Alien Assault is de spirituele opvolger van Mutant Alien Assault en kan het best beschreven worden als een willekeurig genereerde chaotische shooter in de ruimte. Met robots. Super Mutant Alien Assault (dat we gemakkelijkheidshalve gaan afkorten tot SMAA) werd volledig ontwikkeld door één persoon en weet een vrij leuke 16-bit stijl te verwerken. Of Super Mutant Alien Assault ook in de smaak valt, lees je in onze recensie.

screenshot2

In het begin van SMAA word je als speler meteen geïntroduceerd tot het verhaal. Een korte introductiefilm speelt af waarin wordt verteld dat een hoop aliens de Aarde hebben aangevallen. De mensheid staat op het punt van uitsterven, maar gelukkig zijn er een aantal mensen in bevroren toestand verspreid over een aantal verschillende melkwegstelsels op zoek naar een nieuwe thuisplaneet. Jij speelt als een kleine robot en fungeert eigenlijk als bodyguard voor de laatste overlevenden van de planeet Aarde. Je zal een hele hoop verschillende schepen moeten verdedigen tegen buitenaardse aanvallen.

screenshot5

SMAA is een 2D-shooter platformen, en beide elementen zullen cruciaal zijn als je de twaalf levels met succes wilt volbrengen. Elke level is dan ook willekeurig gegenereerd – je speelt geen enkele missie twee keer. Je zal in verschillende onderdelen en kamers van schepen moeten strijden en je krijgt daarvoor een aantal handige ‘stations’ ter beschikking, handig als je even levens, wapens of explosieven wilt bijvullen. Het wapen dat je krijgt is meestal ook willekeurig: chaos is een element dat overheerst in SMAA – maar dat hoeft uiteraard niet slecht te zijn.

screenshot3

De game is best uitdagend en de hulpmiddelen die je krijgt van de verschillende automaten is uiteraard ook erg belangrijk. Na het uitspelen van een onderdeel van een level worden er nieuwe wapens en items vrijgespeeld die dan in de rotatie van de automaten verschijnen. Het arcadegevoel overheerst erg duidelijk, ervaren spelers zullen de game zelfs in een dik uur al helemaal uitgespeeld hebben. Het “pick up and play” gehalte ligt bij SMAA erg hoog. Hoe het dan met de replaywaarde zit? De willekeurige levels zijn gelukkig een grote aanwinst op dit gebied en de game biedt ook een vrij degelijke co-op modus voor chaotische gevechten samen met een tweede speler.

screenshot8

Op gebied van graphics ziet Super Mutant Alien Assault er erg scherp uit. De game probeert een beetje een retro 16-bit stijl te emuleren, maar door de fantastische details en levendigheid heeft SMAA toch een eigen identiteit meegekregen. Ook de artstijl en de keuze om enkele kleuren op de voorgrond te zetten valt goed in de smaak. Over de soundtrack valt ook weinig te klagen: de game wordt vergezeld door uitstekende upbeat deuntjes die zonder twijfel passen bij de chaotische identiteit van Super Mutant Alien Assault.

Conclusie Super Mutant Alien Assault Review

screenshot6

Super Mutant Alien Assault is een prima 2D-shooter en arcadetitel met een erg hoog fungehalte en graphics die de stijl van het 16-bit tijdperk goed nabootst maar er toch scherp en uniek uitziet. Verwacht geen uitgebreid verhaal of een tonnen diepte, maar wel een erg leuk concept met verslavende gameplay en dat voor een aantrekkelijk prijskaartje.

Super Mutant Alien Assault

Ontwikkeld door Cybernate, uitgegeven door Surprise Attack Games

Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar op pc (Steam) en PS4.