Tekken 7 Review

Tekken is een game franchise die de markt van de beat-em-ups, en dan de 3D fighters in het bijzonder, een serieuze boost heeft gegeven. Bijna acht jaar na de release van Tekken 6 verschijnt eindelijk het langverwachte en geanticipeerde vervolg, die niet alleen verfijning in de gameplay moet bieden maar ook het slotstuk vormt voor de eindeloze familievete in het verhaal. Onze bevindingen van de game lees je in onze Tekken 7 review hieronder.

De vorige Tekken game verscheen al redelijk lang geleden in 2009, maar ook in Tekken 7 staan in het verhaal de familievetes tussen enkele hoofdpersonages centraal. De game is eigenlijk als sinds 2015 speelbaar in arcades, maar verscheen pas nu voor pc en consoles. Voor nieuwkomers in de franchise kunnen de uitgebreide vetes nogal lastig zijn om te volgen, hoewel het zeker niet onmogelijk wordt gemaakt.

In Tekken 7 graaf je dieper in het verleden en de toekomst van personages Heihachi Mishima, zoon Kazuya en kleinzoon Jin. De drie hebben het nooit echt goed met elkaar kunnen vinden, en Tekken 7 moet daarop enige vorm van afsluiting bieden. In het verhaal krijgen we een stuk meer geschiedenis van Heihachi te zien, en spelen we ook in het heden. Er is een oorlog uitgebroken tussen de twee militaire groepen Mishima Zaibatsu en G Corp die worden geleid door leden van de Mishima familie. De campagne wordt verteld vanuit het opzicht van een neutrale reporter middenin de oorlog. Tussen de gevechten in krijg je zowel gerenderde als tekenachtige cutscènes voorgesteld. De personages behouden ook allemaal hun eigen taal: de Mishima’s zullen bijvoorbeeld allen Japans spreken terwijl Amerikaanse personages gewoon in het Engels meepraten. Echt serieus neemt Tekken 7 zichzelf niet, maar toch zie je dat er in de storytelling werk is gestoken. Alleen jammer dat de campagne na een paar uur al voorbij is.

Zoals hierboven vermeld is de campagne van Tekken 7 niet bijster lang. Er zijn ongeveer een dozijn hoofdstukken die elk bestaan uit een of twee gevechten. Na een dikke twee uur – afhankelijk van de moeilijkheidsgraad – is de kans groot dat je de credits al van het scherm ziet rollen. Wel is er nog een pittige bonusmissie en ontgrendel je na de campagne ook korte verhaalmissies van alle overige Tekken 7 personages die niet in het verhaal aan bod zijn gekomen.

Gelukkig is er wel voldoende herspelbaarheid in deze beat-em-up. De game bevat namelijk ook een Arcade Mode en een Treasure Battle Mode. Die eerste spelmodus is geen onbekende in de Tekken franchise, en daarin moet je proberen om zeven tegenstanders te verslaan inclusief de nodige eindbazen. Een leuke uitdaging, maar het is vooral Treasure Battle die een grote indruk weet achter te laten.

Eigenlijk is Treasure Battle een variant op de Arcade Mode die eindeloos is, waar je steeds sterker wordende tegenstanders voorgeschoteld krijgt. Af en toe speel je een gevecht waar een mooie loot box aan vasthangt, of een promotie naar een hogere ranking. Sommige matches zullen echter ook aanpassingen bevatten, zoals dubbele snelheid of een sterk verminderde levensbalk. Treasure Mode zal je af en toe ook verrassen met een uniek baasgevecht. Na elk succesvol gevecht krijg je ofwel een nieuw customization item voor een van je personages, of in-game currency om zelf te kiezen welke items je ontgrendelt.

Wellicht belangrijker zijn de vernieuwingen om het gebied van besturing en gameplayelementen. Net zoals in de vorige Tekken games corresponderen de vier face-knoppen op je controller met een ledemaat waarmee je gerichte klappen kunt uitdelen, maar uiteraard is er een heuse lijst aan combo’s aanwezig die je nodig hebt om de meest indrukwekkende moves uit te voeren.

Tekken 7 heeft een aantal belangrijke toevoegingen aan het vechtsysteem. Zo zorgen de Rage Arts en Rage Drives ervoor dat je eigenlijk nooit echt uitgeteld bent. Wanneer je levensbalk dreigt leeg te geraken, zal je personage een rode gloed om zich heen krijgen en wordt de Rage-mode geactiveerd. Eens in Rage Mode, kan je een erg krachtige move – de Rage Art – op je tegenstander loslaten die meestal niet al te ingewikkeld is. De Rage Drive borduurt verder op de Rage Art en is ingewikkelder om uit te voeren, maar biedt je wel de kans om ook na die speciale move meer schade uit te delen met een combo. De Rage Arts zijn gelukkig erg toegankelijk, ook voor beginnende spelers.

Omdat de Tekken franchise de reputatie heeft nogal een ‘button masher’ te zijn, hebben de ontwikkelaars ook Power Crushers toegevoegd. Hiermee kan je eigenlijk een aantal rake klappen van je tegenstander prima incasseren, om vervolgens te counteren met een rake klap.

Wat het rooster betreft van Tekken 7 is er duidelijk erg veel keuze. Niet elk personage die we ooit gezien hebben in de Tekken franchise keert terug, maar er is toch duidelijk erg veel keuze en opmerkelijk meer dan in recent gelanceerde fighters. Niet alleen het rooster van personages is indrukwekkend, maar ook het aantal levels die bovendien vrij gevarieerd zijn. Voor de liefhebbers maakt Akuma zijn opwachting in Tekken 7, bekend van de Street Fighter franchise. Verder zijn er ook nieuwkomers Lucky Chloe, Katarina, Shaheen, Gigas, Claudio, Josie en Master Raven. Ook leuk voor de liefhebbers is dat Tekken 7 heeft samengewerkt met New Japan Pro Wrestling en er zijn aantal NJPW-items terug te vinden in de customization winkel. Met de juiste items kan favoriet King zelfs een transformatie ondergaan naar een van de grootste supersterren in het Japans worstelen, Kazuchika Okada, inclusief de wereldberoemde ‘Rainmaker’ move.

Hoewel het online gedeelte van Tekken 7 ten tijde van release erg wisselvallig was op het gebied van connectiviteit, werd er onlangs een patch uitgebracht die dit euvel verhelpt. Matches vinden gebeurt nu zonder problemen en vrij snel, en de netcode is vlot en stabiel. In het online-gedeelte kan je zelfs uitgebreide tournaments organiseren om op het einde een kampioen te kronen.

De PlayStation 4 versie van Tekken 7 bevat een tweetal exclusieve privileges. Eerst en vooral is de Jukebox Mode, waar je de soundtracks van alle vorige Tekken games voorgeschoteld krijgt. Je kunt ze niet alleen beluisteren, maar je kunt ze ook naar hartenlust gebruiken in de rest van de game. Verder hebben de ontwikkelaars ook nog een kleine modus voor de PlayStation VR-headset erin gestoken, maar die stelt zwaar teleur. Hierin zweef je in de lucht en kan je met een personage oefenen, er zijn dus geen aparte matches voorzien. Het is duidelijk dat deze VR-toevoeging slechts als een detail gezien wordt, maar gelukkig zit het met de rest van de game wel snor.

Naar goede gewoonte is de soundtrack van Tekken 7 uitstekend. Er is een ruime hoeveelheid van verschillende tracks, elk met een eigen identiteit. Op het gebied van graphics presteert Tekken 7 eerder wisselvallig, althans op consoles. Motion blur is ontzettend goed geïmplementeerd, de framerate is te allen tijde erg stabiel en de omgevingen zijn vibrant, gedetailleerd en kleurrijk. Alleen neemt de resolutie afhankelijk van de console een serieuze dip vergeleken met andere titels, waardoor de game eigenlijk heel wat aliasing kan gebruiken. Op pc heb je hier uiteraard geen last van, en op de PlayStation 4 Pro console draait Tekken 7 in de Full HD-resolutie van 1920 op 1080 pixels.

Met de gewone PS4 en Xbox One is het jammer genoeg wat minder goed gesteld. De game draait op 720p op Microsoft’s console, terwijl de PS4 het eigenlijk niet veel beter doet met 864p. Nochtans presteert Tekken 7 vrij goed op mid-range computers, maar waar we in ieder geval wel tevreden mee zijn is dat de ontwikkelaars eerder hebben gekozen voor een uitermate stabiele framerate in plaats van betere graphics. Toch blijft het teleurstellend dat de game schijnbaar niet zo goed is geoptimaliseerd voor consoles.

Maar pas op, lelijk is Tekken 7 allerminst. Het is in elk opzicht een visueel mooie game met een hogere focus op gameplay dan graphics – en dat is absoluut terecht, zeker voor een beat-em-up.

Conclusie Tekken 7 Review

Dat Tekken 7 de perfectie benadert, durven we niet zeggen, maar dat de game héél wat dingen uitstekend doet, daar mag geen twijfel over zijn. De campagne is eerder kort, maar gelukkig wel krachtig en de gameplay staat absoluut als een huis. Zowel offline als online gameplaymodi zijn goed uitgewerkt en het is vooral de nieuwe Treasure Mode die heel wat spannende gameplay toevoegt. Gameplay elementen zijn goed uitgewerkt, en Tekken 7 bevat een massief rooster van zowel personages als verschillende levels. Voor de liefhebbers van fighters is er eigenlijk één juiste conclusie: Tekken 7 is een must-have.

Tekken 7

Ontwikkeld en uitgegeven door Bandai Namco

Gespeeld op PS4 / PS4 Pro. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.