The Legend of Kay: Anniversary Review

The Legend of Kay zal de meeste gamers wellicht niet bekend in de oren klinken, de game is namelijk al een tiental jaar oud en verscheen voor het eerst op de PlayStation 2. De tiende verjaardag was voor de ontwikkelaars ook meteen een ideale gelegenheid om de 3D platformer helemaal te remasteren voor de huidige generatie consoles.

legend-of-kay-2-1

In The Legend of Kay: Anniversary kruip je in de huid – of misschien beter gezegd, de vacht – van een jonge kat, Kay. Het verhaal klinkt op het eerste gezicht vrij interessant, het is namelijk jouw taak om de relaties tussen het dierenrijk weer te verzoenen om zo tot vrede te komen. De gorilla’s willen daar echter een stokje voor steken, en het is Kay’s missie om de gorilla’s weg te drijven. De storytelling staat niet helemaal op punt, zeker vergeleken met recent uitgebrachte games. Vooral het script is met momenten écht slecht. De game moet vooral leunen op ietwat grappige oneliners die het merendeel van het script vormen. Veel character development is er niet echt en de interactie tussen Kay en z’n vijanden lijkt allesbehalve intimiderend. Da’s best jammer, gezien er in het verhaal op zich best wel potentieel zit.

legend-of-kay-5-1

Op het gebied van gameplay doet The Legend of Kay je zeker en vast denken aan een iconische franchise uit het PS2-tijdperk: Jak en Daxter. De game bevat redelijk wat gelijkaardige elementen, je zal vooral doorheen een hoop levels moeten platformen, puzzels oplossen en uiteraard een hoop vijanden verslaan (niet noodzakelijk in die volgorde). De controls zijn vrij gemakkelijk en ook het combatsysteem is prima uitgewerkt en gemakkelijk te beheersen. Graag hadden we wat meer variatie gezien in het aantal verschillende vijanden, maar Kay kan laterop in de game gelukkig gebruik maken van een hoop items en powerups. Je kan ook in-game muntjes verzamelen om dan in te wisselen voor upgrades en voorwerpen. Level design is uitsteken en ook de bossfights zijn prima uitgewerkt. Het upgradesysteem en de verborgen upgrades in elke level zorgen ervoor dat de game fris blijft.

legend-of-kay-7-1

The Legend of Kay is de allereerste PS2-game die op de huidige generatie consoles van een verbeterde versie wordt voorzien. Uiteraard is het ook aan de remaster zichtbaar dat de game al twee generaties ouder is, maar de ontwikkelaars hebben uitstekend werk verricht om het visuele aspect op te poetsen. Textures zien er goed uit, character models zijn uiterest sterk verbeterd en omgevingen zien er vrij gedetailleerd uit – toch knap voor een tien jaar oude game. Af en toe zal je wat frustraties opwekken door de vreemde camera controls. Ook wat betreft het auditieve valt er weinig te klagen, de game wordt vergezeld door een bovengemiddelde soundtrack.

legend-of-kay-4-1

The Legend of Kay: Anniversary

Ontwikkeld en uitgegeven door Nordic Games