Gaming Nieuws PS4 Reviews Xbox One

Warhammer: The End Times Vermintide Review

Van de Warhammer-franchise zijn al heel wat verschillende soorten games uitgebracht die vooral erg populair bleken te zijn op pc. Sinds kort kan je de nieuwste titel in het Warhammer universum – Vermintide – ook terugvinden op consoles. Vermintide doet je wat denken aan een kruising van Left 4 Dead en Warhammer en dat blijkt ook op het gebied van gameplay grotendeels het geval te zijn met een erg stevige nadruk op co-op. Met het Warhammer universum is er in ieder geval genoeg materiaal om een game van dit soort genre te maken. Of de game ook goed wegspeelt, lees je in onze Warhammer: The End Times Vermintide review.

warhammer-vermintide-1

Zoals je misschien enigszins zou verwachten van een Warhammer-game is de storyline niet het meest indrukwekkende aspect van Vermintide. De game speelt zich later in het Warhammer-universum af en de stad Ubersreik wordt aangevallen door krachtige rat-mensen die zichzelf de Skaven noemen. Er zijn een aantal verschillende helden die de stad moeten verlossen van dit kwaad en ze hebben allemaal een middeleeuws tintje meegekregen. Zo zal je kunnen kiezen uit een witch hunter, witch, dwarf, knight of de elven ranger. Ondanks het feit dat het eigenlijk de bedoeling is dat alle helden door menselijke spelers bestuurd worden is er af en toe interactie tussen het viertal. De verdere storytelling bestaat vooral uit wat extra lore die je doorheen de levels kan vinden, al krijg je af en toe weleens een korte cutscene voorgesteld.

warhammer-vermintide-2

De game wordt opgedeeld in een drietal hoofdstukken, samen met een inleiding. Onze eerste kennismaking met Vermintide was jammer genoeg niet erg positief: tijdens het spelen van de tutorial werd onze game meermaals afgesloten wegens een verbindingsfout met de Vermintide-server. Begrijpelijk als je middenin een online spelletje zit, maar eigenlijk onacceptabel tijdens het spelen van een offline tutorial missie. Hoewel er gelukkig wel ondersteuning is ingebakken voor offline A.I-teamgenoten heb je voor Vermintide altijd een internetverbinding nodig. In ons geval was het niet onze internetverbinding die voor problemen zorgde – de storing lag aan de kant van Vermintide’s serverpark.

Maar goed, laten we het dan voornamelijk hebben over de effectieve gameplay van Vermintide. Nadat we de tutorial een derde keer hadden opgestart kan je kennismaken met heel wat verschillende missies die elk een goede twintig minuten in beslag nemen. Hoewel de ontwikkelaars hierin vrij veel variatie in missiedoelen hebben gestoken merk je dat Vermintide geen ontzettend lineaire game is – je zal dus vooral van punt A naar punt B moeten reizen met weinig spectaculaire momenten of plot twists. Vermintide speelt het op dit vlak dus wat ‘safe’. Wel moeten we het uitstekende levelontwerp aanprijzen die helemaal passen in deze donkere Warhammer-sfeer.

warhammer-vermintide-4

We hebben de vergelijking met Left 4 Dead al eerder gemaakt en wie enkele screenshots bekijkt merkt ook een gelijkaardige gebruikersinterface. Er zijn vier helden die doorheen de levels gaan en dit werkt uiteraard het best in co-op. Er is matchmaking voorzien om met vreemden te spelen en de offline A.I-bots vallen gelukkig ook nog goed mee. Wel zijn de wachttijden vrij wisselvallig, enkele minuten wachten totdat je menselijk team hebt gevonden vormt hierin geen uitzondering. Er wordt drop-in en drop-out A.I voorzien zodat je altijd met vier helden op het slagveld staat. De verschillende classes hebben elk naast hun aparte voor- en nadelen ook verschillend wapentuig tot hun beschikking. Vermintide biedt een ruime variatie aan zowel melee- als ranged wapens en het duurt niet lang vooraleer je begint met bloedvergieten.

warhammer-vermintide-3

Wat Vermintide ook uniek maakt is het ontzettend uitgebreide loot- en craftingsysteem. Uiteraard kan je doorheen de levels heel wat loot verzamelen die je dan kan upgraden of kan smelten om een wapen met een hogere rariteitswaarde te ontvangen. Verder kan je je wapens ook enchanten om ze nieuwe buffs mee te geven. Hiermee biedt Vermintide eigenlijk aanpassingsmogelijkheden op gebied van speelstijl en kan je elk van de vier helden nog verder naar wens aanpassen. Deze vele verschillende mogelijkheden zijn geen overbodige luxe wanneer je als team een grote groep vijanden moet zien te verslaan – Vermintide biedt hierin een mooie balans en toont ook aan dat teamwork in deze game van essentieel belang is. Mede dankzij dit erg uitgebreide voortgangssysteem blijft Vermintide fris aanvoelen.

warhammer-vermintide-6

Warhammer: The End Times Vermintide heeft de transitie van pc naar consoles zeker goed overleefd en de game ziet er grafisch vrij goed uit. Omgevingen zijn ontzettend goed uitgewerkt, de artstijl is vrij mooi en ook aan de textures is vrij veel aandacht besteed. Af en toe heb je wat last van grafische bugs maar op visueel gebied valt er weinig te klagen. De game draait op een framerate van 30 beelden per seconde en slaagt er op de meeste momenten ook goed in om deze target te behalen. Bij drukkere momenten met een groot aantal vijanden op het scherm durft deze framerate echter wel merkbaar in te zakken. De soundtrack heeft ook een vrij duistere sfeer meegekregen, een element dat zeker toepasselijk is op deze game.

Conclusie Warhammer: The End Times Vermintide review

warhammer-vermintide-5

Vermintide is een erg interessante titel dat het concept van Left 4 Dead goed weet over te brengen in een verfijnd en meer uitgebreid Warhammer-jasje. Co-op gameplay is ontzettend goed uitgewerkt en de game biedt dankzij z’n langdurige campaign en progressiesysteem vrij veel replaywaarde. Alleen jammer van de technische bugs, wachttijden en het feit dat je altijd online moet zijn – maar achter deze mankementen schuilt een game die menig actieliefhebber zal koesteren.

Warhammer: The End Times Vermintide

Ontwikkeld en uitgegeven door Fatshark

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.