Gaming PC Reviews

8-Bit Invaders Review

Als er een genre is dat de laatste jaren wat aan populariteit heeft verloren, zijn het wel de real-time strategy games. Daar wil RTS-veteraan Petroglyph games iets aan doen met de 8-Bit franchise. In deze review nemen we 8-Bit Invaders onder de loep, een titel die wat doet denken aan Red Alert 2 en Starcraft uit de gouden RTS-tijden, maar dan in een uniek 8-Bit jasje.

De ontwikkelaars kennen we van een aantal klassieke RTS-games zoals Universe at War en Star Wars: Empire at War en Grey Goo. Dat zijn titels die de verwachtingen van de 8-Bit games al hoog kunnen doen oplopen en onlangs verscheen de derde titel, 8-Bit Invaders. Waar de eerste twee games eerder klassieke gameplaythema’s hadden zoals legereenheden en militairen in 8-Bit Army en middeleeuwse, feeërieke eenheden in 8-Bit Horde. Zoals de titel al doet vermoeden gaan we in 8-Bit Invaders kennismaken met een marine-eenheid van de toekomst en een hoop krankzinnige aliens die zichzelf de Cranioids noemen.

8-Bit Invaders is een game met heel wat verschillende gameplaymogelijkheden. Het spel biedt zowel een volwaardige single-player modus met 24 levels in totaal, verdeeld over campagnes voor zowel de Marines als de Craniods. Verder kan je naast de campagne ook aan de slag met de Skirmish mode waarin je zelf een map kan kiezen en de voorwaarden kunt instellen. Deze modus werkt precies zoals je zou verwachten en leveren vaak de meest chaotische veldslagen op.

Verder bevat 8-Bit Invaders ook een heuse Multiverse mode. Hierin kies je ofwel een kleine, medium of large map en wordt de hele omgeving verdeeld in kleine territoria. Je verovert het multiversum als je ofwel alle gebieden in handen krijgt, ofwel de hoofdstad van de vijandelijke factie kunt overnemen. Uiteraard biedt 8-Bit Invaders ook de nodige modi om online met vrienden te spelen of net met elkaar de strijd aan te gaan. Er zijn ook nog eens 10 specifieke co-op missies beschikbaar. Spelers die deze kunnen voltooien voor 3 januari ontvangen bovendien ook nog eens gratis een Steam-code voor 8-Bit Horde.

Op het gebied van gameplay doet de 8-Bit franchise wat denken aan ouderwetse RTS-klassiekers zoals de eerdere Command & Conquer games en Starcraft. Aan de rechterkant vind je het overzichtspaneel terug voor het bouwen van structuren en eenheden. Het aantal eenheden is in 8-Bit Invaders tamelijk beperkt, maar elke eenheid heeft een doel en zo voelt de balans van de game goed en evenwichtig aan. Dankzij de prima uitgelegde tutorial kan je er prima mee aan de slag, al vinden we wel dat de game in het begin toch wat te traag op gang komt. Verder biedt 8-Bit Invaders een prima moeilijkheidsgraad, zelfs op ‘Normal’ zal je zelfs als gevorderde RTS-veteraan wellicht een aantal momenten moeten slikken.

Ondanks de vrij grote single player campagnes, enorm veel variatie in de Skirmish-modus en de ontzettend goed uitgewerkte Multiverse draagt 8-Bit Invaders een relatief klein prijskaartje. Dat komt omdat de 8-Bit serie eigenlijk verweven is, je kunt dus cross-play spelen met de facties van 8-Bit Armies en 8-Bit Hordes. Als je bijvoorbeeld Armies al in je bezit hebt, kun je in de Skirmish of Multiverse modi bijvoorbeeld ook met die facties aan de slag. Bovendien is er altijd een bundel verkrijgbaar die je een fijne korting geeft op het totaalpakket.

De graphics van 8-Bit Invaders hebben inderdaad een retro-look meegekregen en de artstijl blijft natuurlijk wat gelijkaardig aan de vorige titels uit de franchise. Je zou weleens kunnen zeggen dat de 8-Bit wereld wat weg heeft van Lego-blokjes, en da’s natuurlijk een mooie vergelijking. Geluidseffecten zijn goed en ook de soundtrack past goed bij de game.

Conclusie 8-Bit Invaders Review

8-Bit Invaders is een leuke, old-skool en vooral toegankelijke real-time strategy game die wat nostalgische herinneringen naar boven brengt. De game biedt opvallend veel waar voor je geld, maar blinkt nog verder uit in combinatie met de vorige 8-Bit games. Petroglyph heeft met het derde en wellicht laatste deel in de franchise voor een mooie afsluiter gezorgd maar vooral een titel die menig RTS-fan zal bekoren.

8-Bit Invaders

Ontwikkeld en uitgegeven door Petroglyph Games

Gespeeld op pc (Steam).