Gaming PC PS4 Virtual Reality

Lethal VR (PSVR) Review

Sinds de release van de PlayStation VR-headset blijft er een goede stroom aan nieuwe titels voor het virtual reality platform uitkomen en eentje daarvan is Lethal VR. Deze game brengt de speler in een soort van training-omgeving waarin je je schietkunsten beoefent, ‘target practice’ dus. Dit soort first person ervaringen lijken natuurlijk ideaal voor virtual reality – maar of Lethal VR ook indruk maakt, lees je in onze recensie hieronder.

Het doel in Lethal VR is vrij simpel: mikken en schieten. De game bestaat uit dertig kleine challenges en bevinden zich allemaal in een virtuele testruimte. Je speelt als een groentje en een agent in opleiding en je de oprachten tot een goed einde volbrengen. Sommigen van deze zijn vrij simpel en bestaan gewoon uit het neerknallen van de oefenborden, maar al snel komen er ook uitdagingen waarin je messen moet gooien of gegijzelden moet redden en eigenlijk alles daartussen.

We hebben het al eerder vermeld, maar de term target practice is zeker en vast toepasselijk in Lethal VR. Je schiet namelijk enkel op ‘kartonnen’ vijanden, oefenborden, vazen en andere doelwitten. Naarmate je vordert in de uitdagingen wordt het ook wat moeilijker met meer doelwitten, vijanden die terug kunnen schieten en opdrachten waarin er wordt gevraagd om flexibel met je wapens om te gaan. Je arsenaal van wapens verandert dan ook naarmate de uitdaging die je moet volbrengen: denk maar aan simpele 9mm pistolen, handmessen, revolvers of een semi-automatisch geweer. Allemaal wapens waarmee je aardig wat schade kunt uitdelen, en in sommige levels zal je ook wapens door elkaar kunnen gebruiken en dual-wielden.

Erg veel diepte of replaywaarde biedt Lethal VR niet, maar er wel een scoresysteem aanwezig zodat je eigenlijk wel je high score wilt verbreken. Leaderboards zijn eveneens aanwezig en je krijgt extra punten voor snelle schoten en headshots.

Lethal VR op de PlayStation VR is goed uitgewerkt, maar de versie op de HTC Vive doet het wat beter dankzij nauwkeurigere tracking en actie in de volledige 360 graden. Hoewel de tracking in de PSVR-versie allesbehalve slecht is, werkt vooral het gooien van messen niet altijd even goed. Niet echt ideaal voor een game waarin snelheid en precisie centraal staan. De vuurwapens worden gelukkig wel altijd prima geregistreerd.

De beperkte replaywaarde is echter een veel groter probleem, want na een uurtje heb je de dertig uitdagingen er al op zitten. Het feit dat de volledige gameplay een beetje verstopt zit achter deze uitdagingen maakt het niet gemakkelijk om snel even een stukje te herspelen, want dat is meestal even zoeken. Deze game mist absoluut een wat langdurigere modus waarin je bijvoorbeeld een hoop uitdagingen na elkaar speelt of bijvoorbeeld een survival-mode zou zeker niet misstaan.

Visueel is de game scherp en vooral de mooie en realistische lichteffecten vallen in positieve manier op.

Conclusie Lethal VR Review

Lethal VR neemt een prima concept en steekt dat in een goed uitgewerkt, maar veel te dun jasje. Een uur gameplay is namelijk niet om over naar huis te schrijven en de game mist replaywaarde. Plezierig is de game wél, maar door de beperkte speelduur lijkt Lethal VR eerder een nichetitel te zijn.

Lethal VR

Ontwikkeld en uitgegeven door Three Fields Entertainment

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc.