Gaming PC PS4 Reviews

Killing Floor 2 Review

Killing Floor 2 is een game met weinig poespas maar gewoon pure, ongecensureerde en vooral bloederige actie. In de first person shooter van Tripwire Interactive moet je gewoon horde na horde aan ondode zombies en ander gespuis doorstaan en daarmee kan Killing Floor 2 best als een no-nonsense shooter bestempeld worden. Het origineel stond op de pc bekend als een uitstekende online co-op game, en die trend willen de ontwikkelaars met de sequel ongetwijfeld verderzetten. Of Killing Floor 2 daarin slaagt, lees je in onze recensie hieronder.

De titel ‘Killing Floor 2’ doet natuurlijk al vermoeden dat er in deze game heel wat bloedvergieten aan te pas komt. De naam doet de verwachtingen op het gebied van gameplay natuurlijk hoog oplopen. Waar de eerste game nog als een klassieker kan beschouwd worden voor pc, maakt de sequel ook z’n consoledebuut op de PlayStation 4. Eigenaars van een PS4 Pro zullen ook blij te horen zijn dat Killing Floor 2 een van de weinige titels is die volop van de extra rekenkracht gebruikmaakt.

Veel poespas is er in ieder geval niet in Killing Floor 2. Wanneer je de game opstart krijg je een mooi overzichtje te zien met wat er allemaal mogelijk is, welke personages er allemaal zijn en natuurlijk een hoop opties om je ervaring naar wens aan te passen. Je merkt meteen dat Killing Floor 2 duidelijk een game is dat de multiplayer-ervaring van samen tegen zombies vechten op de voorgrond wil zetten. De tutorial is een prima en korte introductie voor nieuwkomers, maar daarna kan het echte werk beginnen in de vorm van wave-gebaseerde gameplay.

Veel storytelling komt er in deze game niet aan te pas: wat we wel eten is dat je voortdurend aanvallen mag verwachten van een vijand die zichzelf ‘de Zed’ noemen. Een interessante term voor wat in essentie zombies zijn, al is er daar ook een mooie variatie aan vijanden aanwezig. De gameplay in Killing Floor 2 verandert eigenlijk weinig: wapens bemachtigen én slechteriken afknallen. Hoewel dat wellicht wat repetitief klinkt, is het een formule die ontzettend goed werkt. Dankzij de voortdurende spanning, druk en de mogelijke variatie in wapens en vijanden verveelt Killing Floor 2 eigenlijk nooit.

De gunplay is ontzettend bevredigend – niet alleen door de goede balans in wapens, maar letterlijk ook door het bloedvergieten. De muren en vloeren rondom je worden stilletjes aan helemaal roodgeverfd en de bloedspetters vliegen je rond de oren. Al snel ontdek je dat de vijanden serieus wat kogels kunnen verdragen en je dus eigenlijk best mikt voor een aantal mooie headshots. Killing Floor 2 biedt ook een wijd assortiment and melee wapentuig zoals baseball bats om de zombies handmatig tot een hoopje pulp te bewerken. Klinkt gruwelijk? Dat is de bedoeling. Deze game brengt over the top gameplay dat bovendien nog eens goed is uitgewerkt.

Killing Floor 2 werkt niet met een levelgebaseerd systeem waarin elke level wat moeilijker wordt, maar eerder met waves. In elke locatie zijn er een viertal waves waar tegen je je moet verdedigen. De eerste wave is natuurlijk wat gemakkelijker dan de tweede, en zo voort. De laatste wave, die bevat uiteraard een eindbaas die zich niet snel gewonnen zal geven. De eindbazen zijn erg lastig te verslaan en de steeds groter wordende dreiging zorgt in de game zeker voor de nodige spanning. Killing Floor 2 is absoluut geen horrorgame, maar het akelige gevoel dat je helemaal omringd bent door zombies is natuurlijk sterk aanwezig. Strategieën uitplannen specifiek om dit tegen te gaan is dan ook kans om tactisch inzicht als voordeel te gebruiken.

Een ander belangrijk element is de zogenaamde ‘Zed Time’. Als je erin slaagt om een gruwelijke kill te maken op een vijand zal de actie in het spel enkele seconden in slow-motion afspelen wat je meer kans geeft om even na te denken over je volgende stap. In momenten waarin je overrompeld wordt, is dat vaak geen overbodige luxe.

Vooruitgang in Killing Floor 2 gebeurt zowel met een in-game valuta waarmee je tussen de rondes in wapens kunt kopen en ook XP om je personage up te graden. Met dit geld kan je nieuwe wapens aanschaffen, items kopen en specifieke perks activeren. Je kunt er ook voor kiezen om perks aan te schaffen die voordelig zijn voor je teamgenoten.

Daaraan merk je bijvoorbeeld dat Killing Floor 2 eigenlijk een game is die beter gespeeld wordt met een hoop vrienden (of vreemden) via online multiplayer. De matchmaking in de game is gelukkig vrij goed en kan je dus prima met een groep vreemden aan de slag, al is het natuurlijk wel een beetje jammer dat er geen opties zijn voor offline bots. De moeilijkheidsgraad (lees: het aantal vijanden) hangt af van het aantal spelers. Wel is er een blijvende aantrekkingskracht om keer op keer terug te komen naar Killing Floor 2. De game doet ook z’n best om je aandacht ook op langere termijn te pakken te krijgen met een class-systeem en ontgrendelbare items. Maar als het erop neerkomt is Killing Floor 2 vooral een game die spelers zal charmeren met z’n pure, bloederige no-nonsense gameplay en dat is helemaal prima.

Op een visueel vlak stelt Killing Floor 2 allerminst teleur. Omgevingen en levels zijn in het algemeen vrij goed, vijanden zijn gedetailleerd en goed vormgegeven, textures zijn prima en ook over de belichting en schaduwen is er erg weinig reden tot klagen. We testten de game ook op de PlayStation 4 Pro console, waarin Killing Floor 2 een hogere resolutie kan behalen dan Full HD, zonder in te boeten op de vlotte framerate. Ook voor mensen met een Full HD-televisie is de PS4 Pro upgrade opmerkelijk: door de ondersteuning voor supersampling worden de kartelige lijntjes of zogenaamde ‘jaggies’ vrijwel helemaal geëlimineerd. De soundtrack is verder weinig opmerkelijk maar past goed bij de eerder grimmige, chaotische en actievolle actie in de game.

Conclusie Killing Floor 2 Review

Killing Floor 2 is een game die je niet haalt voor z’n fantastisch verhaal of baanbrekende innoverende elementen, maar wel gewoon voor z’n pure gameplay met een waanzinnig hoog fungehalte. Ondoden afknallen is erg bevredigend – zeker als je dat in teamverband kan doen. De game ziet er goed uit en speelt erg lekker weg.

Killing Floor 2

Ontwikkeld en uitgegeven door Tripwire Interactive

Gespeeld op PS4 en PS4 Pro. Ook verkrijgbaar voor pc.