Gaming Nieuws PS Vita PS3 PS4 Reviews

Aegis of Earth: Protonovus Assault Review

De wereld van Tower Defense games op consoles is vrij schaars, maar daar wil ontwikkelaar Acquire met Aegis of Earth: Protonovus Assault verandering in brengen. De game werd uitgebracht voor zowel PS3, PS4 als PS Vita en is een strategische game met tower defense als centraal gameplayelement, maar dan wel met een twist. Of Aegies of Earth: Protonovus Assault in de smaak valt, lees je in onze review.

Aegis of Earth: Protonovus Assault_20160204115023

Aegis of Earth heeft een kenmerkende artstijl meegekregen dat zich vooral gaat tonen in de presentatie en de storytelling van de game. Om een lang verhaal kort te maken bevinden we ons in een apocalyptische wereld met dreigend gevaar van aliens die onze wereld wil verwoesten om materialen te ontginnen. De typisch Japanse tekenachtige stijl die gebruikt wordt voor de personages dient eigenlijk enkel voor het verhaal en de storytelling, de gameplay zelf heeft deze artstijl niet meegekregen.

Protonovus Assault is dus een tower defense game maar wordt niet in een klassiek 2D-opzicht gepresenteerd. Je wordt namelijk aangesteld als de commandant van Kimberley, een cirkelvormige stad die beschermd moet worden tegen buitenaarde invasies. De cirkelvormige stad vormt dan ook meteen de basis voor de tower defense mechaniek: je kan verschillende installaties plaatsen in verschillende ringen in je stad, die je middenin een gevecht zal moeten roteren. Vijanden kunnen namelijk vanuit elke richting komen en dan is het belangrijk dat er zoveel mogelijk vuurkracht op de tegenstander gericht staat. De drie binnenste ringen van de cirkelvormige stad gebruik je voor aanvallen op lange afstand terwijl de buitenste ring vooral dienst zal doen voor hulpfaciliteiten zoals reparatiecentrales. De RPG-elementen zijn bij Aegis of Earth: Protonovus Assault zeker en vast aanwezig. Denk maar aan zeer uitgebreide upgrades, verschillende gebouwen en ook je crewleden krijgen een XP-meter mee.

Aegis of Earth: Protonovus Assault_20160204114858

Tactisch zal je moeten letten op de verschillende wapens die je kan inzetten, maar het is ook belangrijk om de inwoners van je cirkelvormige stad tevreden te houden en voldoende accommodatie te voorzien voor nieuwe inwoners. Een goede balans tussen de twee zoeken zal dan ook de sleutel tot succes vormen in Aegis of Earth. Op de standaard moeilijkheidsgraad gaat de game hier nog vrij laks mee om en is winnen vrij gemakkelijk. Voor de mensen die van een uitdaging houden is het dus aangewezen om voor een iets hogere moeilijkheidsgraad te kiezen. Om het tactisch nog interessanter te maken kan je in de game ook verschillende types wapens in dezelfde positie zetten om de vuurkracht te vergroten met extra boosts. Aegis of Earth: Protonovus Assault heeft slechts één gamemodus en dat is de vrij uitgebreide single-player campagne die toch wel vol met content zit. Of het al snel repetitief gaat aanvoelen hangt vooral af als je al dan niet een liefhebber bent van het genre.

PREVIEW_NPEB02396_aegisofearth_2

Een verhaal is zeker en vast aanwezig in Aegis of Earth, maar die moet je niet gaan zoeken bij de buitenaardse invasies of de apocalyptische wereld. In plaats daarvan geeft ontwikkelaar Acquire de game een vrij luchtige toon mee door de personages te verwikkelen in een soort van roman en het vooral te hebben over zaken die niets met de aliens te maken hebben. De personages zijn dus enkel getekend en assisteren je bij gameplay met allerlei hulpmiddeltjes. De voice acting is verbazend genoeg prima – alleen zit de game vol met kleine tekstjes die absoluut geen voice acting hebben meegekregen maar verteld worden door een kort standaardtekstje (denk maar aan okay, mmhm, right). Dat komt de storytelling zeker niet ten goede en roept bij de speler vooral een gevoel op dat het verhaal onbelangrijk is en best geskipt kan worden.

Aegis of Earth: Protonovus Assault_20160204115324

Audiovisueel is Aegis of Earth: Protonovus Assault geen topper. Althans, toch niet op de PlayStation 4. Ook naar PS3-standaarden zijn de graphics best middelmatig maar over de prestaties op de mobiele PlayStation Vita kunnen we niet echt klagen. Je merkt zeker wel dat de ontwikkelaars moeite hadden om de volledige rekenkracht van de consoles te benutten waardoor je vrij onscherpe en ongeïnspireerde blokkerige graphics te zien krijgt. De soundtrack is niet slecht maar is zeker niet memorabel.

Eindwoord Aegis of Earth: Protonovus Assault Review

Aegis of Earth: Protonovus Assault is best een unieke game. De unieke kijk op het tower defense genre is zeker geslaagd en de vele RPG-elementen en een langdurige single-player campagne zorgen voor genoeg content. Toch kan het repetitief worden en hoewel de Japanse presentatie zeker z’n charme heeft, wordt het door de ontwikkelaars vrij slecht benut. Audiovisueel zijn we ook niet erg onder de indruk. Niettemin een leuke game voor liefhebbers van het genre.

Aegis of Earth: Protonovus Assault

Ontwikkeld door Acquire, uitgegeven door PQubeGames

Gespeeld op PS4 en PS Vita. Ook vekrijgbaar op PS3 (cross-buy).