Assassin’s Creed Chronicles: China Review

Assassin’s Creed gaat de 2,5D toer op met de nieuwe Chronicles reeks. Een drietal korte games in nieuwe, originele settings waarbij de traditionele 3D gameplay ingeruild wordt voor een sidescroller. Het eerste hoofdstuk speelt zich af in China en je kruipt in de huid van assassin Shao Jun, die uit is op wraak.

ACC_CHINA_Screen_wm_Viewpoint2_20150421_9AMcet

De storyline is namelijk vrij simpel. Nadat de Chinese variant van de Templars de orde van Assassins vrijwel helemaal heeft uitgeroeid, blijft Shao Jun als één van de weinige over. Ze krijgt hulp van mentor Ezio Auditore da Firenze – die we uiteraard kennen van die andere Assassin’s Creed game – in haar zoektocht naar wraak. Het verhaal wordt versterkt door enkele prima vormgegeven en schilderij-achtige filmpjes tussen de levels door, maar het verhaal zelf is weinig opmerkelijk. Het belangrijkste blijft echter dat de Assassins en de Templars het niet echt goed met elkaar kunnen vinden.

ACC_CHINA_Screen_wm_Hide_20150421_9AMcet

Wat betreft de gameplay probeert Chronicles: China zo veel mogelijk elementen uit de klassieke Assassin’s Creed games over te nemen, en over het algemeen lukt dat prima. Free runnen loopt erg soepel, Shao Jun kan zonder enige moeite over gebouwen springen, wachters ontwijken en parkour-achtige stunts uithalen. De nadruk op stealth ligt bij deze game echter heel hoog. Als je op een stille manier je vijanden kan overmeesteren, word je op het einde van een omgeving beloond met een bepaalde score. Jammer genoeg zijn de controls bij traditionele combat wat stroever. Je kan kiezen tussen ‘light’ en ‘heavy’ attacks, maar vanaf dat je tegenover een drietal vijanden staat kan het erg lastig worden. De timing om aanvallen af te weren wordt dan erg belangrijk. Vijanden hebben een gezichtsveld dat je moet ontwijken, en vaak komen er versterkingen af als je wordt gezien waardoor het gevecht winnen quasi onmogelijk is. In feite moedigt Chronicles een beetje aan om een geruisloos parcours af te leggen, maar wat meer actie kan zeker geen kwaad. Je krijgt wel een arsenaal aan handige hulpmiddelen zoals messen of firecrackers. Vaak zal je ook je omgeving moeten gebruiken om bepaalde wachters uit te kunnen schakelen. In de wat latere levels krijg je nog een aantal gadgets voorgeschoteld zoals een grijphaak, waardoor je een iets creatievere aanpak kan benutten. In het begin van de game komen dezelfde soort vijanden vaak voor, maar gelukkig worden die iets later al afgewisseld door boogschutters en wachters met een schild bijvoorbeeld.

ACC_CHINA_Screen_wm_Kill_20150421_9AMcet

Voor het eerst in een Assassin’s Creed game kunnen we een volledig nieuwe wereld ontdekken, en wat ons betreft is China absoluut een goede keus. Eigenlijk is het zonde dat er nog geen enkele 3D Assassin’s Creed game zich afspeelt in deze setting. De artstijl van Chronicles is prachtig. Gebouwen zien er fantastisch uit, levels zijn uitermate goed gedetailleerd en ook Shao Jun zelf is goed uitgewerkt. Hoewel de game zich volledig afspeelt in 2,5D word je in vrijwel elke level omvergeblazen door de uitmuntende architectuur en visuele beelden die je tegemoet komen. De levels zijn in geen geval repetitief te noemen. Je ondergaat een avontuur doorheen verschillende bergen, de wilde natuur en op daken van typische gebouwen. Ook de animaties van Shao zijn extreem vloeiend, vooral tijdens het free runnen. Op gebied van geluid valt er weinig te klagen. Soundeffects zijn prima en de soundtrack brengt je helemaal in een Oosterse sfeer. Uiteraard communiceren de vijanden volledig in het Chinees. De voice acting is niet altijd even goed, maar dat is zeker een minpuntje waar we mee kunnen leven.

ACC_CHINA_Screen_wm_Rope_20150421_9AMcet

De game heeft ongeveer zo’n 6 uur aan gameplay te bieden, wat voor een game van nog geen tien euro zeker niet slecht is. Nadat je de campaign volledig hebt uitgespeeld, kan je een van de twee New Game+ modi uitproberen die enkele wijzigingen met zich meebrengen. Zoals je van ons gewend bent kijken ook graag naar hoe de game technisch presteert. Wij testten de PC versie uit, maar we hebben ook een aantal uren doorgebracht op een PS4-exemplaar. De game draait op een uitstekende 1080p (Full HD) met een framerate van 60 beelden per seconde. Onze ervaring is dat de game erg vloeiend draait en framedrops komen in de game niet voor.

Assassin’s Creed Chronicles: China

Uitgegeven en ontwikkeld door Ubisoft (Montreal)

Gespeeld op PC, ook verkrijgbaar op PS4 en Xbox One.