Axiom Verge Review

Axiom Verge is een game die de afgelopen maanden heel wat aandacht heeft kunnen verzamelen en met een goede reden: de game ziet er namelijk uit als een 8-bit hommage aan Metroid, maar biedt toch een kenmerkende artstijl en gameplay. De game ligt net in de digitale winkelrekken van de PlayStation 4, reden genoeg dus om Axiom Verge eens onder de loep te nemen.

Elsenova

De iets oudere gamers onder ons zullen bepaalde elementen van Axiom Verge zeker kunnen linken aan een klassieker: Super Metroid voor de nostalgische Super Nintendo Entertainment System. Het is geen publiek geheim dat Super Metroid een grote inspiratiebron is geweest, maar dat hoeft natuurlijk niet slecht te zijn: integendeel. We merken meteen op dat – op gebied van gameplay – heel wat terugkerende aspecten zijn. Denk maar aan het systeem met de mini-map of de interessante bossfights. Axiom Verge is echter geen moderne kopie van Super Metroid, maar in de basis is de gameplay erg gelijkaardig. Na ruim 20 jaar krijgen we een game voorgeschoteld met het typische Metroidvania gevoel én de ouderwitste 8-bit stijl. Daar kunnen we natuurlijk alleen maar blij van worden. Maar hoe zit het met de uitwerking van Axiom Verge?

Het klinkt ironisch, maar het begin van Axiom Verge is je sterfte. Je speelt als een wetenschapper die overlijdt in een verschrikkelijk auto-ongeluk, om enkel te ontwaken in een vijandige wereld vol met buitenaards gespuis. De wereld waarin je terecht komt is in elk geval erg desoriënterend, maar gelukkig word je bijgestaan door wapens, power-ups én een mysterieus wezen. Hoe je in de wereld bent terechtgekomen – en misschien belangrijker – hoe en als je er opnieuw uit geraakt, is aan jou om te ontdekken.

Foothills

Niet elke gamer kan een lang, uitgebreid verhaal in een game appreciëren en wil puur genieten van de gameplay. Dat beseft de ontwikkelaar Thomas Happ ook, en daarom heeft hij een ‘Speed Run’ modus voor Axiom Verge het leven in geroepen. Een modus zonder dialogen, zonder verhaalelementen en 100% pure gameplay. Je mist echter wel een diep en uitstekend geschreven storyline, zeker naar het einde van de game toe.

GreenArea

Ik zal er alvast geen doekjes om winden: de eerste minuten gameplay van Axiom Verge zijn keihard. Er wordt een simpel geweer in je handen geduwd, met weinig informatie over de omgeving waarin je bent terechtgekomen of de vijanden die je daar ziet. Het feit dat je slechts een minieme health-bar krijgt, helpt ook niet meteen. Gelukkig evolueert de game en laat de game ook jou evolueren als speler: je ontdekt snel nieuwe gameplay-elementen, upgrades en uiteraard ook een zeer uitgebreid arsenaal aan wapens en items.

Axiom Verge is opgedeeld in een aantal hoofdwerelden met elk tientallen omgevingen. Via de transportbuizen schakel je van de ene omgeving naar de andere. Uiteraard zijn er een hoop ontdekkingen te maken – ook in de eerdere levels. Vaak zal de toegang nog even ‘off limits’ zijn totdat je een bepaald voorwerp in handen hebt.

LightningGun

De vijanden in de game zijn ontzettend gevarieerd en gedragen zich elk op een distinctieve en unieke manier. Een volledige omgeving opruimen kan soms een ware uitdaging zijn, maar gelukkig zijn er een hoop wapens om met verschillende tactieken te komen. Waar we echter het meest verrast door waren zijn de indrukwekkende bossfights: die zorgen voor een extreem hoog spanningsgehalte maar zitten ook gewoon uitstekend in elkaar. Het bewijst dat eindbazen in 2D-sidescroller games zeker niet eentonig hoeven te zijn.

Glitch like it’s 1994

SteamVents

We willen niet te veel van het exotisch materiaal dat je krijgt doorheen de game spoilen, maar de glitch gun vormt wel een zeer belangrijk deel van Axiom Verge. Ongeveer een uur in de game maak je kennis met deze nieuwste gadget, en het laat je toe om vijanden te laten glitchen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld verzwakken, maar je kan ze ook volledig in je voordeel laten werken. Elke vijand reageert anders op de glitch gun. Soms kan je de gun ook gebruiken om (voorheen) onbereikbare locaties te ontdekken. Een mysterieus aspect van de game, en ongetwijfeld ook de meest interessantste. Het systeem met de glitches doet je niet alleen denken aan de grafische problemen van 8-bit systemen, het zorgt er ook voor dat Axiom Verge een unieke identiteit krijgt.

SlugBoss

Axiom Verge wordt vergezeld door een prachtige soundtrack. De muziekdeuntjes voelen ‘retro’ aan en sluiten perfect aan bij de game. De nodige geluidseffecten kunnen rechtstreeks uit een SNES cartridge gehaald worden, de geluiden zijn authentiek en dragen bij tot de ouderwetse sfeer van de game.

Wat betreft de graphics kunnen we kort zijn: Axiom Verge slaagt erin om het ware 8-bit gevoel over te brengen naar de PlayStation 4. Uiteraard worden alle beelden getoond in een superscherpe 1080p resolutie en de framerate loopt op een constante 60 beelden per seconde. Omgevingen zijn prachtig uitgewerkt met gedetailleerde achtergronden. Het ontwerp van de vijanden en vooral de eindbazen is op z’n minst zeer degelijk te noemen. Ook niet onbelangrijk: de animaties zijn van uitstekende kwaliteit.

Axiom Verge

ontwikkeld door Thomas Happ Games

Gespeeld op PS4. In ontwikkeling voor PS Vita en PC.