Battle Worlds: Kronos Review

Voor wie oude tactische strategiegames heeft gespeeld zoals Panzer General en Battle Isle zal het onlangs uitgebrachte Battle Worlds: Kronos zeker en vast enkele herinneringen naar boven. Kronos is in elk opzicht een pure RTS-game en gaat terug naar de roots van het genre. Dat betekent meteen ook dat de game allesbehalve simpel te voltooien is: levels zijn erg uitgebreid en de moeilijkheidsgraad van Battle Worlds: Kronos is best uitdagend.

bwk_screen01

Er zijn een aantal facties die strijden om de controle van Kronos – een rijke planeet. Jij speelt als een command van het House of Telit en er zijn drie vijandige facties waar je tegen mag opnemen. Battle Worlds: Kronos is volledig turn-based en dus geen vrije strategiegame zoals Command & Conquer bijvoorbeeld. Erg veel recente turn-based RTS-games zijn er niet, en zeker niet op PS4.

icy_river_action_011

Hoewel de verschillende gameplayelementen samen niet bepaald simpel te noemen zijn, laat de game je wel goed kennismaken met het concept dankzij een uitgebreide tutorialmissie. Wat betreft gameplay mag je denken aan de traditionele RTS-elementen: eenheden en gebouwen aanmaken, verplaatsen van eenheden en het aanvallen van vijandelijke doelwitten. Het is volledig turn-based en je krijgt een aantal punten toegewezen per soort actie: verplaatsen en aanvallen gebeurt bijvoorbeeld apart. Ook werkt Battle Worlds: Kronos met een jokersysteem die je uitdaagt om tactisch de juiste beslissing te maken.

bwk_screen14

De kaart is hexagonaal opgedeeld als je uitzoomt en bestuurt prima met een controller. In Battle Worlds: Kronos ligt de nadruk vooral op het veroveren van vijandelijke structuren: uiteraard is aanvallen ook vrij belangrijk maar de veldslag zal wel bepaald worden door tactische veroveringen. Grondstoffen vormen ook een ontzettend belangrijk element, die je samen in de gaten zal moeten houden met transport en opslagdepots. Die depots bevatten een hoop handige elementen zoals eenheden, natuurgrondstuffen en aanvalswapens die uiteraard het verschil kunnen maken op het slagveld.

worldmap

Dankzij de turn-based gameplay zijn de bewegingen van de vijand best voorspelbaar, als je in de buurt komt van een vijandelijke eenheid. De depots die je kan overnemen kunnen verbonden worden met je uitvalsbasis dankzij verschillende transporteenheden, die uiteraard ook aangevallen kunnen worden. Welke transportroutes zijn het snelst, maar welke transportroutes zijn het minst gevaarlijk? Het zorgt voor het benodigd tactisch inzicht en dat is echt wel een ode aan de RTS-klassiekers van vroeger. Met de speelduur van Battle Worlds Kronos zit het ook goed: de game bevat twee verschillende campagnes en een hoop levels die elk ontzettend uitgebreid zijn en dus meer dan een uur in beslag kunnen nemen. Een multiplayer-modus is ook ingebakken.

bwk_screen06

De presentatie van Battle Worlds: Kronos is uitstekend. Graphics zijn levendig, gebouwen, omgevingen en eenheden zijn ontzettend gedetailleerd en de game speelt ook erg vlotjes op de PlayStation 4. Ook geluid-technisch hebben de ontwikkelaars hun best gedaan: de game biedt bevredigende soundeffects en ook met de soundtrack zit het goed.

Battle Worlds: Kronos is een ode aan de turn-based RTS-klassiekers van weleer en valt inderdaad het best te beschrijven als een oudere game in een volledig modern jasje. De game is al een tijd verkrijgbaar op pc, maar maakt een prima overstapt naar consoles.

Battle Worlds: Kronos

Ontwikkeld door King Art Games, uitgegeven door Nordic Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.