Gaming PS4 Reviews Virtual Reality

Bound Review

Bound werd door Sony voor het eerst getoond op de E3 conferentie van dit jaar en verschijnt niet alleen exclusief voor de PS4 maar is eveneens een titel die compatibel zal zijn met de PlayStation VR. Over de game werden verder niet erg veel details bekendgemaakt, al hebben de veteranen van Santa Monica Studio wel een uitstekende reputatie. Onze bevindingen van Bound lees je in onze recensie hieronder.

Bound_1_1470735624

Het is meteen duidelijk dat Bound een vrij unieke game is, hoewel ‘ervaring’ wellicht een meer passende term zou zijn. De basisgameplay bestaat voornamelijk uit platform-elementen – als mysterieus personage moet je doorheen een aantal levels zien te geraken door te springen, dansen in een surrealistische wereld vol pixel- en 3D-achtige elementen. Het dansen staat in Bound wel vrij centraal: het hoofdpersonage kan vijandelijke blokken en aanvallen ontwijken door sierlijk te bewegen.

Bound is allesbehalve een lineaire game. Sterker nog, er zijn heel wat verschillende manieren waarop je de game kan uitspelen afhankelijk van de level-volgorde die je zelf kiest. De levels blijven uiteraard telkens identiek, maar toch kent de game subtiele verschillen voor spelers die een ander pad hebben gekozen. Uitdagend is een term die niet echt past bij de gameplay van Bound: er is niet echt een bepaald doel in een level en je wordt bijvoorbeeld ook niet beloond als je alle verzamelobjecten vindt. In een diepe put vallen heeft voor de speler ook geen consequenties: de levels in Bound kan je dus rustig uitspelen zonder al te veel frustraties. Hoewel het platform-concept ook erg simpel is zijn de levels van Bound toch een genot om doorheen te spelen. Elke level die je uitspeelt, draagt namelijk z’n steentje bij aan het verhaal en stukje per stukje vermindert de intrige van het mysterieus verhaal waardoor je toch indirect vrij veel belang gaat hechten aan de storytelling. Je merkt waarschijnlijk dat we overdreven mysterieus blijven over het verhaal, maar identiek hetzelfde kan gezegd worden voor de game zelf – de storytelling is in dit geval écht iets dat je zelf moet ervaren.

Bound_6_1470735626

Wat betreft gameplay-value zijn er zes verschillende levels te spelen, die elk ongeveer een kwartier in beslag nemen. Snelle spelers kunnen Bound in iets minder dan anderhalf uur uitspelen. Ontzettend veel replaywaarde biedt de game niet: hoewel je de game inderdaad in een andere volgorde kan spelen wijzigt het grootste deel van Bound niet. Wel is er een speedrun-mode voorzien voor de liefhebbers.

bound-screenshot-01_1920.0

Bound is een audiovisuele topper. Zowel op het gebied van geluid en graphics heeft Santa Monica Studio uitstekend werd geleverd – je zou denken dat je in een levend surrealistisch modern schilderij bent terechtgekomen. Er is slim gebruik gemaakt van verschillende kleuren en vormen waardoor je als speler elke omgeving wil ontdekken. Tijdens mijn speelsessie betrapte ik mezelf erop ontzettend veel screenshots te nemen – de kunst-achtige sfeer die Bound kan omvatten is ongezien. De soundtrack is ook ontzettend goed en past perfect bij een emotionele game als deze. De vergelijking met de vrij gelijkaardige game Journey is dan ook zeker terecht. Op technisch gebied draait Bound op 1080p en op een zeer vlotte 60 beelden per seconde. Bovendien zijn de animaties ontzettend gedetailleerd uitgewerkt.

Conclusie Bound review

Bound is een titel met weinig gameplayinhoud, maar dat wordt gelukkig wat goedgemaakt door de presentatie en prachtige omgevingen en een krachtige soundtrack. Uniek, mysterieus en zeker een titel die de moeite waard is om te spelen.

Bound

Ontwikkeld door Plastic Studios, uitgegeven door SIE Santa Monica

Gespeeld op PS4 (exclusive), compatibel met PlayStation VR