Gaming iOS PC PlayStation Reviews Wii U

Dreii Review

De puzzelgame Dreii is al een tijdje te vinden in de App Store voor mobiele toestellen en op Steam, maar sinds kort is de game ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en PS Vita. In Dreii moet je een aantal figuren op elkaar stapelen om een bepaald punt in de level te bereiken. Een simpel concept, maar de latere levels zorgen wel voor heel wat denkwerk en uitdaging. Ook heerst er in Dreii een groot sociaal aspect: sommige levels kan je enkel maar met meerdere spelers oplossen en de game maakt gebruik van een universeel communicatiesysteem om die samenwerking vlot te doen verlopen.

Simplistisch, maar toch complex

dreii_still_001

Dreii is een game die heel simplistisch wordt voorgesteld. Je start aan de eerste level zonder enige vorm van hulp, je moet dus alles op je eentje ontdekken. Gelukkig is het doel van de game niet erg ingewikkeld: je moet een bepaald punt bereiken door driedimensionale figuren op elkaar te stapelen. In het begin lukt dat nog aardig met kubussen en balken, maar vanaf er cilinders en andere vreemde figuren in het spel komen vereist Dreii toch wat meer denkwerk. In de latere levels zullen er ook externe factoren zijn die de game beïnvloeden zoals water, onweer en zelfs zwaartekracht-levels in de ruimte. Het bevredigende gevoel wanneer je een stabiele structuur hebt gemaakt om eindelijk je doel te bereiken is dan ook erg groot. Vanaf de tweede helft van het spel schroeft de moeilijkheid toch serieus op: een medespeler is in sommige levels zeker en vast geen overbodige luxe.

Universeel communiceren

dreii_still_002

Over de levels gesproken, Dreii heeft er best wel veel. Je kan verschillende paden kiezen richting de allerlaatste puzzel, waardoor je automatisch een paar levels skipt. Die kan je uiteraard wel later inhalen. Je kan Dreii helemaal in je eentje uitspelen maar er zijn ook levels die je onmogelijk alleen kan oplossen en waarbij je dus een tweede paar handen nodig hebt. Dit kan een vriend zijn, maar Dreii verbindt je ook met andere spelers over de hele wereld. Omdat er is dan meestal toch een taalbarrière is, hebben de ontwikkelaars een eenvoudig en universeel spraaksysteem bedacht met simpele commando’s. Op de PlayStation Vita kan je uiteraard gebruikmaken van het aanraakscherm, maar ook op PlayStation 4 zijn de controls best goed uitgewerkt. Met de rechter analoge stick verplaats je je personage en kan je figuren vastgrijpen aan een aantal aangrijpingspunten.

dreii_still_008

Om een goede puzzelgame te maken met 3D-objecten moeten de natuurwetten natuurlijk ook de in de game gerespecteerd worden, en bij Dreii is dat absoluut het geval. Physics worden nauwkeurig voorgesteld en de figuren voelen erg natuurlijk aan – te pas en te onpas. Vooral in de levels met onweer kunnen de frustraties soms hoog oplopen.

dreii_still_004

Wat betreft het audiovisuele gedeelte hebben de ontwikkelaars van Dreii het ook vrij simpel gehouden: een zachte, onopvallende soundtrack zorgt voor een tikkeltje extra sfeer terwijl de personages een vrij unieke en mysterieuze look hebben meegekregen. De game draait vlotjes in 60 beelden per seconde, al zijn we wel op twee crashes gestuikt op PS4. Een klein issue dat hopelijk in een patch kan aangepakt worden, maar gelukkig zijn de laadtijden van de game erg minimaal.

Eindwoord Dreii Review

Dreii is een unieke game met een leuk en goed uitgewerkt concept. Leuke levels, uitdagende gameplay en een goede multiplayer-integratie. Spelers worden net iets te veel aan hun lot overgelaten, maar de variëteit in opdrachten en figuren zorgt ervoor dat elke level een verfrissende ervaring is.

Dreii

Ontwikkeld en uitgegeven door Etter Studios

Gespeeld op PS4 en PS Vita. Ook verkrijgbaar op iOS, Android, pc en Wii U.