Gemini: Heroes Reborn Review

De science-fiction serie Heroes zal televisiefanaten de voorbije jaren vast niet ontgaan zijn, en onlangs kreeg de televisiereeks een kortstondige reboot als Heroes: Reborn. De televisie-adaptatie werd helaas stopgezet na een seizoen, maar gelukkig brengen de ontwikkelaars Phosphor Games een zelfstandige game uit in het Heroes Reborn universum met een eigen verhaallijn: Gemini. Met enkele ex-ontwikkeltalenten van de culthit Psy-Ops, belooft Gemini: Heroes Reborn een interessante game te zijn waarin tijdreizen en telekinetisch krachten centraal staan.

gemini-screenshot1

Net zoals in de Heroes televisieseries beschikt een klein gedeelte van de mensheid over speciale krachten, deze speciale personen worden ook wel Evos genoemd, mensen die verder geëvolueerd zijn. Niet iedereen is echter tevreden met de opkomst van de evos, en het bedrijf Renautas in het bijzonder heeft een ongezonde obsessie over mensen met superkrachten. Gemini bevat een hoop subtiele verwijzingen naar de gelijknamige televisieserie, maar gelukkig hoef je Heroes Reborn niet gezien te hebben om te kunnen volgen in de game. Je speelt namelijk als Cassandra, een tiener die op zoek is naar de waarheid achter de verdwijning van haar ouders. Een ongeval zorgt ervoor dat Cassandra een groot deel van haar herinneringen kwijt is gespeeld en ook haar familie is spoorloos. Samen met haar goede vriend Alex probeert ze een spoor te onderzoeken in een verlaten afdeling van Renautas maar al snel blijkt dat Cassandra en Alex niet alleen zijn.

Spelen met tijd

gemini-screenshot3

In Gemini: Heroes Reborn zal je al snel ontdekken dat het hoofdpersonage ook een evo is en over bovenmenselijke krachten beschikt. Cassandra is een ongelooflijk sterke manipulator van tijd en ruimte, maar is onervaren. Naarmate de game vordert, ontgrendel je meer vaardigheden en worden je unieke krachten nog sterker. In het begin zal je voornamelijk switchen tussen twee tijdperken: eentje in 2008 – toen de afdeling van Renautas nog helemaal springlevend was – en het heden in 2014. De faciliteiten liggen er tegenwoordig minder goed bij, om verder te geraken in een level zal je dus ook wat denkwerk moeten verrichten en regelmatig switchen tussen de twee tijdperken.

gemini-screenshot8

Hoewel je het niet meteen zou verwachten is Gemini best wel een actievolle game. Al snel krijg je te maken met gewapende tegenstanders en de ultieme verdediging is natuurlijk tijd en de mogelijkheid om voorwerpen te doen bewegen via telepathie. Op een bepaald moment ga je ook leren hoe je de tijd kan vertragen, waardoor je Matrix-gewijs kogels kan onderscheppen en terugsturen naar de mannen van Renautas. De tijd vertragen is een erg bevredigend verdedigingsmechanisme en de ontwikkelaars hebben dit erg goed kunnen toepassen. In Gemini word je niet overspoeld met honderden vijanden maar krijg je wel realistische tegenstanders voorgeschoteld en een unieke manier om met ze te kunnen strijden.

gemini-screenshot19

De game bestaat uit een vijftiental levels, de ene al wat korter dan de andere. Vaak is het zo dat je op het einde van een hoofdstuk een nieuwe vaardigheid ontgrendelt, zodat Cassandra’s krachten eigenlijk nooit gaan vervelen. De laboratoria en omgevingen van Renautas zullen je trouwens ongetwijfeld doen denken aan de testkamers van de Portal franchise, maar de variatie tussen de twee tijdperken is absoluut een leuke touch. De voice acting is van een bovengemiddeld niveau, maar de animaties komen soms nogal stijf over. Niettemin is de presentatie prima en hoeft Gemini zeker niet onder te doen voor de ‘grotere’ releases. De soundtrack is ook gedeeltelijk afkomstig van de televisiereeksen die je meteen doen onderdompelen in de typische Heroes-sfeer en goed bijdragen tot de game.

gemini-screenshot11

Wat betreft graphics stelt de game zeker niet teleur: het spel draait in Unreal Engine 4 en dat levert uitstekende omgevingen en lichteffecten op. Sommige textures zijn echter niet altijd even scherp, maar dat is een klein aandachtspunt. De particles die vrijkomen tijdens het tijdreizen zijn goed uitgewerkt en supernatuurlijke effecten worden allemaal erg netjes weergeven. Vooral het opvangen van kogels doet ons meteen denken aan de spectaculaire visuele effecten uit de Matrix films. De game draait uiteraard op een resolutie van 1080p en slaagt erin om een erg stabiele framerate van 30 beelden per seconde te behalen zonder merkbare dips.

Als je niet genoeg kan krijgen van Heroes Reborn, dan is er ook nog een spin-off van Gemini voor mobiele platformen: Enigma. Deze game is meer puzzel-gericht en leunt qua verhaallijn erg dicht aan bij de versie voor pc en consoles.

Eindwoord Gemini: Heroes Reborn

Gemini: Heroes Reborn zit vol met actie, toffe gameplay-elementen en hier en daar een puzzel die je zal moeten oplossen en die combinatie zorgt voor een unieke en verfrissende game. Jammer genoeg duurt het spel niet overdreven lang – na een dikke vijf uur spelen kan je de eindcredits al bereiken. Toch zijn we aangenaam verrast, Gemini: Heroes Reborn is een aardige first person ‘shooter’ met geslaagde superkrachten en een mooie visuele stijl.

Gemini: Heroes Reborn

Ontwikkeld en uitgegeven door Phosphor Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.