Hands-on preview | Gigantic

Jonathan Maes
Written By Jonathan Maes

Teacher by day, geek by night. He holds an MSc degree in Communications and has been passionate about games since the NES was released.

Gigantic is het ambitieuze project van Motiga Games en zal een van de eerste titels zijn met volledige cross-play en cross-buy tussen Windows 10 en Xbox One. De free to play multiplayer game zal dan ook exclusief op deze platformen lanceren. Op de Gamescom hadden we de kans om aan de slag te gaan met het spel, en onze hands-on impressies lees je hier.

GiganticScreenshot-Aisling

Gigantic is een kleurrijke shooter MOBA bekeken vanuit third person en gebruikt verdeelt twee teams van elk twee spelers. Waar het echter allemaal om draait is de computergestuurde Gigant van elk team: als je de Gigant van de andere team kan elimineren, win je de match. De naam Gigantic is trouwens absoluut niet overdreven, want het monster dat je naast je zijde vecht, is enkele verdiepingen hoog.

GiganticScreenshot-HK-206

De gameplay van Gigantic valt misschien het best te beschrijven als een soort mix tussen bekende MOBA games en de bekende Domination modi van verschillende shooters. Jij moet samen met je vier teamgenoten erin slagen om over zoveel mogelijk controle te heersen op de map. Capture Points aanvallen, overnemen en verdedigen zit er dus allemaal bij. Ondertussen is het uiterst belangrijk dat je de status van de twee Giganten in de gaten houdt. Als de vijand offensief heel sterk is, kan je Gigant uit z’n schuilplaats komen, waardoor het beest kwetsbaar is voor inkomende aanvallen. Een gevecht in Gigantic is nooit hetzelfde en bovendien een fantastisch goed uitgewerkte mengelmoes van gameplayelementen. Vanuit je basis kan je snel gebracht worden naar verschillende onderdelen van de map. Hoe beter je je best doet op het slagveld, hoe meer toffe upgrades je mag uitkiezen voor je verschillende vaardigheden en gevechtsmoves.

GiganticScreenshot-Charnok

Ook de variëteit aan verschillende personages zorgt ervoor dat er voor iedereen wel een gepaste karakter bijzit. Houd je van eerder van shooters, meer van close-combat actiegames of wil je toch de strategische toer opgaan? Het kan allemaal. De gameplay is ontzettend gebalanceerd met deze personages en ook teamwork wordt aangemoedigd en beloond. De chemie tussen de karakters is zeker en vast aanwezig. Gigantic slaagt erin om een scala van spelers aan te trekken, en dat op zich is al een hele prestatie. De sessie die we gespeeld hebben duurde iets minder dan een half uur en het ging om pre-beta code, maar we kunnen alvast concluderen dat de game er gewoonweg uitstekend uitziet en lekker wegspeelt. Vooral de artstijl springt meteen in het oog en zorgt voor een frisse, kleurrijke game met een uniek grafisch verflaagje.

GiganticScreenshot-Combat-05

De game brengt een fenomenale sfeer over, is toegankelijk voor iedereen en biedt toffe, unieke en vooral steengoede gameplay. De eerste indrukken van Gigantic konden haast niet positiever zijn en de game was voor ons absoluut de topper van deze Gamescom. Sterker nog, Gigantic staat helemaal bovenaan mijn lijstje van de meest geanticipeerde games in 2015 en ziet er naar uit een absolute topper te worden.

[su_slider source=”media: 3996,3997,3998,3999,4000,4001,4002,4003,4004,4005,4006,4007,4008,4009,4010,4011,4012,4013,4014,4015,4016,4017,4018″]

Leave a Comment